Siłą napędową wzornictwa był rozwój przemysłu i masowej produkcji – przypomina autorka. Kiedy Henry Ford uruchomił produkcję samochodu w 1909 roku, złożenie auta zajmowało14 godzin . Zastosowanie ruchomej taśmy zredukowało ten czas do 1 godziny i 33 minut, co pozwoliło obniżyć cenę z 1000 do 36F0 dolarów. Ford sądził, że to wystarczająca zachęta, aby każdy, kto ma przyzwoitą pensję, mógł sobie pozwolić na samochód. Ale wkrótce okazało się, że przystępna cena to nie wszystko, liczy się też atrakcyjność modelu.
W latach 20., gdy konkurencja na rynku motoryzacyjnym bardzo wzrosła, producentem nr 1 stał się General Motors, który zatrudnił pierwszego designera samochodów Harleya Earla. - Wsiadanie do samochodu powinno przypominać wyjazd na wakacje - twierdził Earl i nadawał autom nowoczesną sylwetkę, zamieniając je w obiekty pożądania.
Nowe technologie także zrewolucjonizowały wzornictwo. Wystarczy przypomnieć triumf plastików i innych tworzyw sztucznych, które w latach 60. stały się synonimem młodzieżowej popkultury. A z czasem awansowały „na salony", jak na przykład krzesło „Duch" zaprojektowane w 2005 roku dla firmy Kartell przez Philippa Starcka. To przezroczyste postmodernistyczne krzesło z tworzywa sztucznego żartobliwie naśladuje fotel w stylu Ludwika XV.
Cytowany przykład zwraca uwagę na autorski wkład wybitnych projektantów. Penny Sparke opisuje historyczne procesy i trendy we wzornictwie, jak i plejadę sławnych twórców. Od Williama Morrisa – pioniera Art Noveau i designu w XIX-wiecznej Anglii, przez Waltera Gropiusa – twórcę Bauhausu w Niemczech, Le Corbusiera, którego modernistyczne idee podbiły cały świat, do Coco Chanel - francuskiej projektantki mody, kreatorki nowoczesnego wizerunku kobiety XX wieku i Zahy Hadid, wybitnej architektki XXI wieku, która projektuje także meble do swych wnętrz.