Reklama

Wystawa Tadeusza Gronowskiego

Wystawę prac Tadeusza Gronowskiego można oglądać w warszawskim salonie DESY Unicum. Zapraszamy również na wirtualny spacer po wystawie

Aktualizacja: 28.07.2011 09:08 Publikacja: 20.07.2011 16:20

Tadeusz Gronowski; Czerwony dysk

Tadeusz Gronowski; Czerwony dysk

Foto: Desa Unicum

Zobacz wirtualny spacer po wystawie prac Tadeusza Gronowskiego (na całym ekranie)

Fot. Waldemar Kompała

Sterowanie panoramą:

klawisz Shift - zbliżanie, klawisz Ctrl - oddalanie, klawisz myszy - przesuwanie i obracanie; żeby przejść do następnego pomieszczenia trzeba kliknąć dwa razy w przejście i chwilę poczekać

Zobacz inne wirtualne spacery

Reklama
Reklama

„Rano człowiek się budzi, patrzy w kalendarz (rysowany przez Tadeusza Gronowskiego) i zapala papierosa (pudełko rysowane przez Tadeusza Gronowskiego). Na ulicy, na każdym słupie parę plakatów (rysowane przez Tadeusza Gronowskiego) zachęca człowieka do kupowania różnych przedmiotów. Gdy bierze się do ręki książkę (okładka Tadeusza Gronowskiego) i przegląda Panią (rysunki Tadeusza Gronowskiego), gdy czyta się jakiekolwiek pismo (winieta tytułowa Tadeusza Gronowskiego), gdy wreszcie idzie się do kina (afisz i reklamy świetlne Tadeusz Gronowski) albo do teatru (dekoracje projektował Tadeusz Gronowski) – wszędzie spotyka się to nazwisko. Gdy odbiorę honorarium za ten artykuł w Wiadomościach (winieta tytułowa Tadeusz Gronowski)-kupię akcje (projektowane przez Tadeusza Gronowskiego) i wyjadę pierwszym statkiem Red Star Line (plakat rysował Tadeusz Gronowski) (...)" – tak podsumował Gronowskiego Antoni Słonimski na łamach Wiadomości Literackich.

Zobacz galerię zdjęć

Autor mógłby jeszcze polecieć samolotem linii lotniczych LOT, których logo zaprojektował  Tadeusz Gronowski, czy zrobić pranie przy pomocy Radionu – reklama tego środka to jeden z najbardziej rozpoznawalnych projektów artysty.

Gronowski był także autorem scenografii, zajmował się tkaniną artystyczną, tworzył okładki do książek i płyt. Uznanie temu niezwykle płodnemu artyście przyniosły plakaty, w których najwyraźniej skrystalizował się jego oryginalny język plastycznej wypowiedzi. Nowatorstwo stosowanych przez Gronowskiego rozwiązań polegało na syntetycznym traktowaniu formy, operowaniu jednorodnymi płaszczyznami intensywnych barw oraz stosowaniu wysmakowanego liternictwa.

Na wystawie prezentowane będą powstałe na przestrzeni lat 60. i 70. gwasze. Dużego formatu kartony pokrywają wykreślane z niezwykłą precyzją abstrakcyjne kompozycje. Nakładające się na siebie okręgi, biegnące po łuku linie, powtarzające się zygzaki na tle równoległych pasów o zmiennej szerokości dają wrażenie pulsowania i drgania.

Op-artowe układy wyrastają z międzywojennych doświadczeń, kiedy Gronowski należał do stowarzyszenia artystycznego „Rytm" oraz z powojennej niechęci do sztuki oficjalnej, kiedy szukał on alternatywy dla wszechobecnego socrealizmu.

Reklama
Reklama

We wszystkich pracach, gdzie ekspresja zostaje ujarzmiona przez precyzyjnie wykreślony geometryczny szkielet pobrzmiewa również echo racjonalnego myślenia oraz przywiązania do rysunku technicznego, którego Gronowski uczył się podczas studiów na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

Przygotowana ekspozycja ma na celu zaprezentowanie bogactwa całego dorobku artysty, oraz przywrócenie mu należytego miejsca w obszarze polskiej sztuki. Wpisuje się również w bardzo aktualny nurt odkrywania uroku sztuki użytkowej lat PRL-u, w tym Polskiej Szkoły Plakatu, której Gronowski był czołowym twórcą. Wystawie towarzyszy pokaz design'u z lat 60. i 70, wprowadzający w klimat tamtych lat.

Tadeusz Gronowski (1894-1990)

- grafik, malarz i ilustrator.  W latach 1917 - 25 odbył studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Techniki malarskie studiował w paryskiej École Supérieur des Beaux-Arts. Jako grafik współpracował z czasopismami, m.in. "Skamander" (od 1920 r.) i "Życie Literackie" (od 1924 r.). Projektował reklamy dla wielu firm, m.in. Wedla i Orbisu. Jego afisze reklamowe są znakomitym przykładem stylu art deco. Najsłynniejszy to plakat reklamowy „Radion sam pierze" z 1926 r. W swym malarstwie z późnych lat 50-tych nawiązał do estetyki kubizmu. Pod koniec lat 60-tych tworzył abstrakcyjne, zgeometryzowane kompozycje.

Wystawa potrwa od 12 lipca do 29 sierpnia, Salon Wystawowy Marchand; Warszawa, Pl. Konstytucji 2, w godzinach: pon. – pt. 11-19, sob. 11 -16.

Reklama
Reklama

Fot. Waldemar Kompała

Kultura
Pomyśleć o tym, co nieoczywiste. Galeria sztuki afrykańskiej Omeny Mensah w Warszawie
Patronat Rzeczpospolitej
Gwiazdy rozświetlają Kinotekę! Drugi dzień BNP Paribas Warsaw SerialCon za nami
Patronat Rzeczpospolitej
Serialowa stolica – BNP Paribas Warsaw SerialCon 2025 z programem dla dzieci, młodzieży i mieszkańców Warszawy
Kultura
Muzeum Sztuki Nowoczesnej: „Kwestia kobieca 1550-2025”. Czy sztuka ma płeć?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Patronat Rzeczpospolitej
Znamy Laureatów Konkursu Dobry Wzór 2025
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama