We wszystkich pracach, gdzie ekspresja zostaje ujarzmiona przez precyzyjnie wykreślony geometryczny szkielet pobrzmiewa również echo racjonalnego myślenia oraz przywiązania do rysunku technicznego, którego Gronowski uczył się podczas studiów na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.
Przygotowana ekspozycja ma na celu zaprezentowanie bogactwa całego dorobku artysty, oraz przywrócenie mu należytego miejsca w obszarze polskiej sztuki. Wpisuje się również w bardzo aktualny nurt odkrywania uroku sztuki użytkowej lat PRL-u, w tym Polskiej Szkoły Plakatu, której Gronowski był czołowym twórcą. Wystawie towarzyszy pokaz design'u z lat 60. i 70, wprowadzający w klimat tamtych lat.
Tadeusz Gronowski (1894-1990)
- grafik, malarz i ilustrator. W latach 1917 - 25 odbył studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Techniki malarskie studiował w paryskiej École Supérieur des Beaux-Arts. Jako grafik współpracował z czasopismami, m.in. "Skamander" (od 1920 r.) i "Życie Literackie" (od 1924 r.). Projektował reklamy dla wielu firm, m.in. Wedla i Orbisu. Jego afisze reklamowe są znakomitym przykładem stylu art deco. Najsłynniejszy to plakat reklamowy „Radion sam pierze" z 1926 r. W swym malarstwie z późnych lat 50-tych nawiązał do estetyki kubizmu. Pod koniec lat 60-tych tworzył abstrakcyjne, zgeometryzowane kompozycje.
Wystawa potrwa od 12 lipca do 29 sierpnia, Salon Wystawowy Marchand; Warszawa, Pl. Konstytucji 2, w godzinach: pon. – pt. 11-19, sob. 11 -16.