Reklama

Louis Bernard Ventoux

Oprócz tych nielicznych szczęśliwców, których wina są znane praktycznie na całej ziemi i którzy mogą spać spokojnie, reszta świata dwoi się i troi, by jakoś wyróżnić swoje produkty. Być może dlatego tak ciepło wita się celebrytów zaglądających do winnego światka.

Publikacja: 16.04.2015 19:03

Jerzy Mazgaj, prezes zarządu delikatesów Alma, miłośnik cygar, dobrych trunków i wybornej kuchni

Jerzy Mazgaj, prezes zarządu delikatesów Alma, miłośnik cygar, dobrych trunków i wybornej kuchni

Foto: materiały prasowe

To nie jest współczesny pomysł, już w czasach antycznych znani pisarze, politycy, a nawet filozofowie posiadali swoje winne posiadłości. Wydaje się, że to czysty przykład sytuacji win-win – gwiazda, kupując winnicę lub chociażby podpisując swym nazwiskiem wino, sprawia sobie bardziej wyrafinowany PR, a producent otrzymuje potężną dawkę reklamy.

Większość robi to za pieniądze, choć są wyjątki – kilka lat temu Gordon Ramsay bezpłatnie użyczył swego nazwiska jednemu z producentów z Bordeaux.

Ostatnim sukcesem z celebryckiej półki jest organiczne różowe wino „wyprodukowane" przez parę Angelina Jolie – Brad Pitt w ich chateau w Prowansji. Zyskało ono bardzo przychylne recenzje krytyków. Partia oferowana w internecie rozeszła się momentalnie, jak przysłowiowe ciepłe bułeczki (choć trudno powiedzieć, czy wśród kupujących było więcej prawdziwych winnych entuzjastów czy fanów aktorskiego małżeństwa).


Nie wszystkim jednak po drodze z takim sojuszem. Wtedy z pomocą w byciu rozpoznawalnym może przyjść... geografia.

Reklama
Reklama

Dwie godziny drogi samochodem na północny zachód od posiadłości państwa Jolie – Pitt znajduje się prawdziwy gigant. „Géant de Provence", czyli słynny Mont Ventoux. Olbrzym mierzy sobie 1912 m n.p.m. i śni się po nocach niejednemu cykliście. Najtrudniejszy z możliwych podjazdów na szczyt liczy sobie około 21 kilometrów, ale różnica wzniesień to ponad 1600 metrów! Co kilka lat przez Mont Ventoux wytycza się trasę Tour de France. Panuje powszechna zgoda, że to najtrudniejszy z etapów tego wyścigu. Góra złamała niejednego kolarza, a mistrza świata Anglika Toma Simpsona ma nawet na swoim sumieniu (choć bezsprzecznie przyczyniła się do tego również zażyta przez niego amfetamina). Kto dotrze na szczyt, kilometr przed końcem zobaczy pomnik upamiętniający to tragiczne wydarzenie z 13 lipca 1967 roku.

U stóp tej legendarnej góry znajduje się winna apelacja Ventoux. Region został w 1990 roku uznany przez UNESCO za rezerwat biosfery. I stąd pochodzi wino Ventoux Louis Bernard. To nie byle wytwórca, maison Louis Bernard jest częścią imperium rodziny Boisset, której tradycje winiarskie sięgają wiele wieków wstecz. W skład ich potęgi wchodzą nie tylko winnice w najlepszych regionach Francji, ale również tereny w amerykańskiej dolinie Napa.

W przypadku Ventoux Louis Bernard mamy do czynienia z dorodnym i bujnym trunkiem z Côtes du Rhône. To kupaż dwóch odmian – grenache i syrah. Pierwsza dała winu intensywność i owocowe smaki, druga – kolor i silną strukturę. Mała dygresja – dociekliwych informuję, że to szczep grenache stoi za znakomitymi winami Chateauneuf-du-Pape i coraz bardziej docenianymi czerwonymi trunkami z hiszpańskiego Prioratu. A wracajac do Ventoux – by w pełni ukazało swe wdzięki, podajemy je w temperaturze pokojowej nieprzekraczającej 18 stopni Celsjusza, a latem, jak radzi producent, możemy je nawet lekko schłodzić.

Jest dobrze zbalansowane, o delikatnych taninach. Jeśli się skupicie, wyczujecie w smaku zioła prowansalskie. Ventoux Louis Bernard świetnie zgra się z drobiem, potrawką z czerwonego mięsa i dojrzałymi francuskimi serami.

Jerzy Mazgaj, prezes zarządu Delikatesów Alma, miłośnik cygar, dobrych trunków i wybornej kuchni

Kultura
Po publikacji „Rzeczpospolitej” znalazły się pieniądze na wydanie listów Chopina
Kultura
Artyści w misji kosmicznej śladem Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego
Kultura
Jan Ołdakowski: Polacy byli w powstaniu razem
Kultura
Jesienne Targi Książki w Warszawie odwołane. Organizator podał powód
Kultura
Bill Viola w Toruniu: wystawa, która porusza duszę
Reklama
Reklama