Na 16 obiektów, które zyskały nominację do tej nagrody, połowa to budynki kulturalne! Muzeum Tadeusza Kantora i Siedziba Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka” zdobyło Nagrodę Roku Stowarzyszenia Architektów Polskich jako najlepszy zrealizowany obiekt architektoniczny w Polsce w 2014 roku. Przyznano ją za śmiałość rozwiązań , ikoniczną formę, wyjątkowe połączenie plastyki, scenografii i architektury, „pochwałę artystycznej wolności” oraz „piękną rzeźbę, która dzięki swojej formie i materiałowi, skali i proporcjom, a także dzięki wykorzystanym walorom miejsca i specyficznemu kodowi DNA obiektu, pozwala na wewnętrzną spójność formalną wszystkich elementów…”,. Tak uzasadniało jury swój w trakcie czwartkowej uroczystości w Warszawie.
Projektanci - IQ2 Konsorcjum: nsMoonStudio (Piotr Nawara i Agnieszka Szultk) oraz biuro „Wizja" (Stanisław Deńko) – stworzyli obiekt niezwykły, łączący zrewitalizowany budynek starej elektrowni na Podgórzu w Krakowie z nowoczesną wiszącą konstrukcją. Inspiracją projektu był rysunek Kantora. Nadbudowana część obiektu wygląda jak rama, czy most z widokiem na Wisłę i kojarzy się z typowym dla sztuki Kantora tzw. ambalażem. Obie części Cricoteki mają wspólny komunikacyjny „krwioobieg". Nowoczesną zewnętrzną elewację tworzą ściany z kortenu, sprawiające wrażenie spatynowanych, a system przeszkleń daje intrygujące efekty świetlne i odbicia architektury i nadwiślańskiego krajobrazu.
Budynek Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego dostał Nagrodę SARP jako najlepszy obiekt architektoniczny wzniesiony ze środków publicznych w 2014 roku. Odebrał ją osobiście włoski projektant Renato Rizzi. Werdykt jury mówi, że przyznano ją m.in. za „twórcze i odważne wkomponowanie teatru w średniowieczny pejzaż hanzeatyckiego Gdańska” i „niezwykle oryginalną i osobistą wypowiedź artystyczną”.
Gdański Teatr Szekspirowski z jednej strony nawiązuje do tradycji teatru elżbietańskiego z czasów Szekspira, a z drugiej jest bardzo nowoczesny. Jego architektura przypomina szkatułę na precjoza. Kluczowym elementem jest ruchomy dach, pozwalający w sezonie grać pod gołym niebem, jak i poza nim. Przestrzeń sceny i widowni można przekształcać w scenę elżbietańska lub włoską – pudełkową i swobodnie zmieniać ich położenie.
- Budynek teatru doskonale się sprawdza jako wielofunkcyjny obiekt – mówi „Rzeczpospolitej” prof. Jerzy Limon, dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. – Mieliśmy już w nim ponad sto wydarzeń, nie tylko teatralnych. Odbywają się tu także koncerty i konferencje. Teraz rozpoczynamy teatralny sezon szekspirowski od premiery „Wesołych kumoszek z Windsoru” (którą realizujemy we współpracy z Teatrem Wybrzeże). Będziemy grać przy otwartym dachu, czyli jak w Teatrze Globe w Londynie przed czterystu laty.