W jednym z wywiadów mówili: - Uważamy, że współczesne budownictwo jest mocne zestandaryzowane: białe ściany gipsowe, listwy przypodłogowe, a także standardowe okna i drzwi. (Dodajmy, że 240 pojawiające się w nazwie pawilonu to z kolei standardowa wysokość mieszkań – red.) Wszechobecność tych elementów powoduje, że przyjmujemy je za mniej lub bardziej gwarantowane. Chcemy, żeby ludzie byli tego świadomi. Chcemy zainspirować wszystkich - zarówno architektów, jak i zwykłych ludzi - do myślenia o tym, jak żyjemy. Nasza instalacja służy jako rodzaj lustra. Podejmuje dialog z odwiedzającymi i mamy nadzieję, że inicjuje dyskusję, nawet krytyczną.
Natomiast wyróżnienie jury przyznało pawilonowi Wielkiej Brytanii za projekt „Island” – „za odważną propozycję, która wykorzystuje pustkę do stworzenia "wolnej przestrzeni dla wydarzeń”.
Caruso St John Architects Marcus Taylor stworzyli na dachu stałego pawilonu Wielkiej Brytanii nową publiczną przestrzeń ze wspaniałymi widokami nad park Giardini i całą Lagunę. Przestrzeń jest pusta, może być więc miejscem spotkań, performansów i innych pokazów. Tytuł “Island” (Wyspa) metaforycznie ma wiele znaczeń - twierdzą projektanci. Można go odnieść wprost do położenia geograficznego Wielkiej Brytanii - na wyspie na skraju Europy. Albo w odwołaniach do przeszłości może budzić skojarzenia z czasami kolonializmu. A w nawiązaniu do problemów współczesnego świata - symbolizować miejsce uchodźców i wygnańców.
Indywidualne nagrody przypadły uczestnikom zbiorowych wystaw “Freespace” w Giardini i Arsenale. Złotego Lwa dostał Eduardo Souto de Moura z portugalskiej pracowni Souto Moura Arquitectos za pracę „Vo De Jour” złożoną z dwóch fotografii porównujących posiadłość Sao Lourenço do Barrocal w Alentejo w Portugalii, którą architekt przekształcił z farmy na hotel, stosując minimalne interwencje.
Srebrnym Lwem dla obiecujących młodych twórców nagrodzeni zostali belgijscy architekci Jan de Vylder, Inge Vinck oraz Jo Taillieu z pracowni architecten de vylder vinck taillieu za projekt „Unless Ever People: Caritas for Freespace”, poświęcony renowacji starej zrujnowanej willi, należącej do kliniki psychiatrycznej.
A wyróżnienia odebrali Andra Matina z indonezyjskiej pracowni andramatin za instalację „Elevation” skłaniającą do refleksji nad materiałem i formą tradycyjnych struktur oraz Rahul Mehrotryz z Indii z pracowni RMA, który przedstawił trzy projekty (m.in. mieszkaniowy z otwartą przestrzenią dla ludzi i słoni), podejmujące w opinii jury „kwestie intymności i empatii” i „łagodnie rozpraszające społeczne granice i hierarchie”