Projekcja „Tanga” Rybczyńskiego jest punktem wyjścia projektu stworzonego przez międzynarodowa grupę młodych architektów : Agnieszkę Batkiewicz, Veronikę Mayr i Xandra van Dijka.
O ile film z 1980 jest przede wszystkim alegorią alienacji w tłumie (filmowe postacie w klaustrofobicznej przestrzeni mijają się obojętnie i bez kolizji), to twórcy wystawy analizują przede wszystkim realne warunki mieszkaniowe – u nas od czasów PRLu do lat 90., a na Zachodzie różne pomysły mikroapartamentów na czasy kryzysowe.
Interesuje nas, jak wnętrza i sposób, w jaki mieszkamy, odwzorowują nie tylko obyczajowość, ale też uwarunkowania polityczne i ekonomiczne. – tłumaczy Agnieszka Batkiewicz.
W centrum wystawy wznosi się meblościanka, niezbywalny element wyposażenia ciasnych mieszkań w czasach PRL- u. Ta w Zachęcie została wprawdzie monumentalnie powiększona, żeby uzyskać efekt „rozpychania się” w dużej galeryjnej przestrzeni. A może też sparodiować rozdźwięk miedzy aspiracjami i marzeniami o luksusie i dobrobycie i rzeczywistymi możliwościami w siermiężnych warunkach, w których panował deficyt wszystkiego (co podkreśla jeszcze surowość płyty wiórowej bez forniru, z jakiej mebel został wykonany).
Ale zarazem model tej meblościanki wiernie odtwarza prototypowy projekt uniwersalnego mebla dla każdego Bogusława i Czesława Kowalskich, który w 1961 roku wygrał konkurs Zjednoczenia Przemysłu Meblarskiego i Związek Artystów Plastyków i został skierowany do masowej produkcji.