Zapanuj nad czasem

Wciąż brakuje ci czasu? Nie masz ani jednej wolnej linijki w kalendarzu, a lista niezałatwionych spraw rośnie z każdym dniem? Poznaj zasady zarządzania czasem

Publikacja: 31.12.2010 06:00

Zapanuj nad czasem

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Red

W pracy dostajesz zadanie: przygotować ważne zestawienie. Termin: dwa tygodnie. Mnóstwo czasu – myślisz i… po trzynastu dniach bierzesz się do roboty. A właściwie masz taki zamiar, bo jeszcze tylko zaparzysz kawę, zerkniesz na maila, sprawdzisz czy ktoś nie napisał czegoś nowego na Facebooku. Efekt?

Spędzasz całą noc przy biurku, pijąc kolejne kawy. Oddajesz zestawienie nie tak dobre, jak mogłabyś przygotować, gdybyś dobrze zaplanowała pracę. To już ostatni raz – przyrzekasz sobie. Jeśli naprawdę chcesz dotrzymać słowa, zacznij od zmiany kilku nawyków.

 

 

Zastanawiałaś się kiedyś, jak to możliwe, że kiedyś ludzie nie mieli samochodów, pralek, zmywarek i innych udogodnień, a czasu starczało im na wszystko? Odpowiedź jest prosta: nie istniały wtedy tzw. pożeracze czasu.

Najbardziej żarłoczne to telewizja i internet. Nieprzypadkowo pozbywanie się telewizora z domu jest coraz popularniejsze. Nie musisz od razu decydować się na tak drastyczny krok (a może warto?), ale ogranicz czas spędzany przed ekranem. Cztery godziny dziennie to naprawdę za dużo.

Równie dużo czasu pochłania nam Internet. I choć trudno wyobrazić sobie bez niego życie, spokojnie możemy egzystować nie sprawdzając co kilka chwil skrzynki mailowej. Ogranicz też czas spędzany na portalach plotkarskich i społecznościowych. Na pewno masz ciekawsze zajęcia niż sprawdzanie, czy Zośka z 4 C przytyła i zbrzydła.

 

 

Pożeracze wyeliminowane? Powinnaś mieć dzięki temu nawet do 4 godzin wolnego czasu więcej. Kolejny krok to poznanie dwóch zasad niezbędnych, by dobrze zarządzać swoim czasem i poprawić efektywność działać. Autorem pierwszej jest Cyryl Parkinson.

Ponad 50 lat temu zaobserwował, że każda czynność zajmuje dokładnie tyle czasu, ile dostaliśmy na jej wykonanie. Przykład? Jeśli na nauczenie się listy angielskich słówek dasz sobie trzy dni, tyle czasu zajmie ci ich opanowanie. A jeśli egzamin byłby już jutro? Z pewnością nauczyłabyś się w znacznie krótszym czasie.

Jak wykorzystać tę zasadę w codziennym życiu? Narzucaj sobie krótkie (w granicach rozsądku) terminy i pilnuj ich przestrzegania. Szybko zauważysz, że pracujesz znacznie efektywniej i osiągasz cele w krótszym czasie. Równie przydatna na co dzień jest zasada sformułowana przez Vilfreda Pareto.

Zauważył on, że 20 procent osób posiada 80 procent majątków. Szybko okazało się, że te proporcje odnoszą się do wielu innych zjawisk.

Czy wiesz, że przez 80 procent czasu nosisz 20 procent swoich ubrań? Tylko jedna piąta twoich działań przynosi aż 80 procent efektów! Jakie to ma znaczenie?

– Bez stosowania tej zasady nie da się zarządzać czasem – twierdzi Marcin Samsel, autor bloga o samorozwoju i niezależności www.rentier-blog.pl. – Zasada 80/20 w tym wypadku to nic innego jak wyznaczenie sobie priorytetów – dodaje.

Kilka tricków w zarządzaniu czasem

W pracy dostajesz zadanie: przygotować ważne zestawienie. Termin: dwa tygodnie. Mnóstwo czasu – myślisz i… po trzynastu dniach bierzesz się do roboty. A właściwie masz taki zamiar, bo jeszcze tylko zaparzysz kawę, zerkniesz na maila, sprawdzisz czy ktoś nie napisał czegoś nowego na Facebooku. Efekt?

Spędzasz całą noc przy biurku, pijąc kolejne kawy. Oddajesz zestawienie nie tak dobre, jak mogłabyś przygotować, gdybyś dobrze zaplanowała pracę. To już ostatni raz – przyrzekasz sobie. Jeśli naprawdę chcesz dotrzymać słowa, zacznij od zmiany kilku nawyków.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Kultura
Kultura designu w dobie kryzysu klimatycznego
Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę
Kultura
„Nie pytaj o Polskę": wystawa o polskiej mentalności inspirowana polskimi szlagierami
Kultura
Złote Lwy i nagrody Biennale Architektury w Wenecji
Kultura
Muzeum Polin: Powojenne traumy i dylematy ocalałych z Zagłady