Wielu rosyjskich mistrzów fortepianu aspiruje do roli spadkobierców wielkiej tradycji pianistycznej swej ojczyzny – stylu wykonawczego łączącego niebywałą wirtuozerię ze szczególnym typem ekspresji, której wyrazem zawsze była niezwykła śpiewność frazy, bogactwo dynamicznych niuansów, swoisty typ rubata i artykulacji. Jednak nieliczni tylko w pełni zasługują na to miano i należy do nich niewątpliwie Grigory Sokolov, (uczeń m.in. Emila Gilelsa), pianista od dekad elektryzujący swą sztuką publiczność całego świata.
Skala osiąganej przez niego dynamiki budzi zdumienie – potrafi wydobyć z fortepianu brzmienia potężne, ale też urzekająco subtelne i zniuansowane, zmuszające oczarowanych słuchaczy do wstrzymania oddechu. Zawsze starannie przemyślane i konstruowane wyłącznie przez samego wykonawcę programy recitali prezentują na ogół muzykę, w której pierwszoplanowej roli nie odgrywa wirtuozeria (nawet jeśli jest często obecna i olśniewająco realizowana), lecz najgłębsze emocje, na których przekazie Sokolov skupia się całkowicie – stąd szczególne uwielbienie dla twórczości Schuberta, Schumanna, Skriabina i Rachmaninowa oraz Chopina.
Interpretacje chopinowskie proponowane przez rosyjskiego mistrza są zawsze fascynujące i oryginalne (wyrazem uznania dla tego aspektu jego działalności było m.in. przyznanie mu w roku 2002 Nagrody Chopinowskiej przez Międzynarodową Fundację im. Fryderyka Chopina). Co ciekawe, mimo ogromnego zainteresowania jego sztuką, Sokolov nagrywa stosunkowo niewiele płyt (w porównaniu z innymi pianistami tej klasy), uznając – nie bez słuszności – że studyjne warunki, ani nawet rejestracje live nie oddadzą nigdy w pełni bezpośredniego doświadczenia sali koncertowej. Tym bardziej więc trzeba być tego wieczoru w Filharmonii.
Recitale Mistrzów
Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej sobota, 24 marca. godz. 19.30