Wielkie dramaty. Wielkie plakaty

Plakat teatralny ma w Polsce bogatą tradycję. Od prostych druków reklamowych ewoluował do rangi dzieła sztuki wystawianego przez galerie i muzea.

Publikacja: 31.08.2013 20:39

Wielkie dramaty. Wielkie plakaty

Foto: Galeria Grafiki i plakatu

Począwszy od afisza Stanisława Wyspiańskiego Wnętrze do spektaklu Maurycego Maeterlincka towarzyszył najważniejszym sztukom wystawianym na polskich scenach. Ma on za zadanie nie tylko informować o spektaklu ale także interpretować, komentować i dopowiadać jego treść oraz zachować pamięć o przedstawieniach.

Przełom przyniosły lata 60. i artyści Polskiej Szkoły Plakatu, którzy w dziedzinie plakatu teatralnego osiągnęli największe sukcesy. Ich dzieła cechowała aluzyjność, lapidarność i ironia. Chociaż były bardzo zróżnicowane stylistycznie miały też wspólne cechy jak malarski charakter czy oryginalne wykorzystanie liternictwa oraz wpłynęły na sztukę plakatową późniejszych czasów.

Plakat teatralny jest jednym z najbardziej prestiżowych gatunków ze względu na swobodę opracowania tematu, będącą subiektywnym spojrzeniem artysty na daną sztukę. Jest to jedna z niewielu dziedzin, która nie uległa z czasem komercjalizacji, nie powtarza schematów a zachowuje swój artystyczny charakter dobrze korespondujący z magią sztuki teatralnej. Artyści zawsze chętnie podejmowali współpracę z teatrami, która dawała im możliwość twórczego działania i stałe zlecenia. Największe Teatry jak Teatr Narodowy czy  Dramatyczny w Warszawie były dobrymi mecenasami ich sztuki a praca dla nich nobilitowała twórców.

Od 3 do 29 września w Galerii Grafiki i plakatu będzie można obejrzeć wystawę plakatów teatralnych.

Wśród prezentowanych na wystawie prac zobaczymy znane plakaty teatralne do wielkich dramatów, między innymi Wozzeck Jana Lenicy, Borys Godunow Jerzego Czerniawskiego, Pirandello Jana Młodożeńca, Rigoletto Rafała Olbińskiego, Tango Andrzeja Pągowskiego, Kochanek lekki ból Franciszka Starowieyskiego, Opera za 3 grosze Rosława Szaybo,  Król Roger Waldemara Świerzego, Wesele Macieja Urbańca czy Caligula Wiesława Wałkuskiego.

Autorzy biorący udział w wystawie to: Jan Jaromir Aleksiun, Roman Cieślewicz, Jerzy Czerniawski, Edward Dwurnik, Mieczysław Górowski, Jan Młodożeniec, Mieczysław Górowski, Jan Lenica, Jan Młodożeniec, Rafał Olbiński, Andrzej Pągowski, Wiktor Sadowski, Jan Sawka, Franciszek Starowieyski, Rosław Szaybo, Waldemar Świerzy, Henryk Tomaszewski, Roland Topor, Maciej Urbaniec, Wiesław Wałkuski.

Począwszy od afisza Stanisława Wyspiańskiego Wnętrze do spektaklu Maurycego Maeterlincka towarzyszył najważniejszym sztukom wystawianym na polskich scenach. Ma on za zadanie nie tylko informować o spektaklu ale także interpretować, komentować i dopowiadać jego treść oraz zachować pamięć o przedstawieniach.

Przełom przyniosły lata 60. i artyści Polskiej Szkoły Plakatu, którzy w dziedzinie plakatu teatralnego osiągnęli największe sukcesy. Ich dzieła cechowała aluzyjność, lapidarność i ironia. Chociaż były bardzo zróżnicowane stylistycznie miały też wspólne cechy jak malarski charakter czy oryginalne wykorzystanie liternictwa oraz wpłynęły na sztukę plakatową późniejszych czasów.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"