Czy to prawda, że branża spożywcza jest odporna na kryzys?
Kryzys jest odczuwalny przez wszystkich przedsiębiorców operujących na dotkniętym nim rynku. Jednak dla największych firm z branży spożywczej, spowolnienie gospodarcze nie było bardzo dotkliwe. Nas w dużym stopniu chroniła aktywna obecność na większej ilości rynków. Obecnie można zauważyć niewielkie ożywienie gospodarcze. Jeżeli chodzi o branżę spożywczą to takie wzrosty dotyczą tylko niektórych segmentów rynku, czyli kaw premium takich jak chociażby Lavazza, czy też herbat zielonych.
Od pewnego czasu obserwujemy, że rynek herbaty ogółem zmniejsza się. Wydaje się jednak, że nie jest to spowodowane kryzysem - zmieniają się preferencje Polaków – z herbaty przenosimy się na inne rodzaje napojów, w tym między innymi na kawę. Dlatego rynek kawy w Polsce ma coraz bardziej obiecujące perspektywy. Co prawda rynek detaliczny nieznacznie maleje, ale równocześnie rośnie sektor kawiarniany, sprzedaje się również coraz więcej ekspresów do kawy w kapsułkach. Dlatego wartość całego rynku powinna rosnąć.
Większość eksportu polskiej żywności trafia dziś do UE, ale wiele mówi się o tym, że polskie firmy powinny aktywniej szukać nowych rynków zbytu w Afryce czy na Dalekim Wschodzie. Czy Mokate jest już tam obecne?