Na mocy Traktatu Wersalskiego Polska otrzymała niewielki skrawek wybrzeża, bez własnego portu. Stąd jedną z głównych decyzji młodego państwa była jego błyskawiczna budowa. Ekspozycja jest zatem opowieścią o „oknie na świat" wolnej Polski, budowniczych i pierwszych mieszkańcach Gdyni. Wykorzystuje wiele nieznanych dokumentalnych materiałów, pochodzących z archiwów krajowych, a także z Waszyngtonu i Saint-Ouen.
Tempo budowy portu i miasta było zawrotne. Rząd podjął starania w sprawie określenia lokalizacji portu w 1920, a dwa lata później Sejm uchwalił ustawę, dzięki której ruszyły prace. Głównym projektantem i budowniczym portu został inż. Tadeusz Wenda. Inwestycję intensywnie wspierał minister przemysłu i handlu Eugeniusz Kwiatkowski, który mówił, że „Gdynia i morze to jedno".
W 1923 roku odbyło się w Gdyni uroczyste otwarcie tymczasowego portu wojennego i schroniska dla rybaków z udziałem prezydenta RP Stanisława Wojciechowskiego i premiera Władysława Sikorskiego. W tym samym roku przypłynął do tu pierwszy pełnomorski statek SS Kentucky pod banderą francuską. W 1926 roku, gdy Gdynia otrzymała prawa miejskie, liczyła 12 tys. mieszkańców; w 1936 już ponad 100 tys. W 1930 roku ruszyła pierwsza regularną linię pasażerską Gdynia – Nowy Jork. Cztery lata później stała się największym portem na Bałtyku pod względem wielkości przeładunków i najnowocześniejszym portem w Europie.
Wystawa towarzyszy międzynarodowej konferencji „Modernizm w Europie, modernizm w Gdyni. Architektura XX w. i jej waloryzacja"(18-20 września) pod patronatem naukowym Polskiego Komitetu Narodowego ICOMOS i Narodowego Instytut Dziedzictwa w Warszawie oraz honorowym MKiDN. To już czwarta konferencja na ten temat, organizowana przez miasto we współpracy z Wydziałem Architektury Politechniki Gdańskiej. Przyjechała na nią plejada znakomitych gościa m.in. profesor Theodor Pruddon - Przewodniczący Docomomo USA, dr Edward Denison z Londynu - autor książki o modernizmie w Chinach i Erytrei, Jeremie Hoffmann - Konserwator zabytków Tel Awiwu. Jest też liczna grupa polskich naukowców z różnych miast. Dyskutują o architekturze i urbanistyce oraz ochronie i konserwacji zabytków. To okazja do wszechstronnego poznania architektury, która stała się synonimem postępu i nowoczesności.
Znaczna część wystawy również poświęcona jest architekturze, która ukształtowała tożsamość Gdyni . Gdyński szlak modernizmu z budynkami zaprojektowanymi przez wybitnych polskich architektów okresu międzywojennego, to jedna z największych atrakcji miasta, bo to wyjątkowy kompleks w skali europejskiej.- Miasto powstawało, gdy w światowej architekturze dokonywała się wielka przemiana, a jej znakiem rozpoznawczym stała się gładka, pomalowana na biało, przeszklona ściana. Jasne były mury gdyńskich urzędów, biurowców, kamienic, willi i bloków mieszkalnych. Tak zrodził się mit białej Gdyni – przypominają twórcy ekspozycji.