Wygraj zaproszenie na koncert inaugurujący sezon w Filharmonii Narodowej

Filharmonia Narodowa otwiera nowy sezon mocnym akcentem. Na koncertach inauguracyjnych, w piątek i sobotę, 3 i 4 października zabrzmi jedno z najrzadziej wykonywanych, późnoromantycznych dzieł Gurrelieder („Pieśni z Gurre") Arnolda Schönberga.

Aktualizacja: 30.09.2014 21:43 Publikacja: 30.09.2014 21:25

Katarina Dalayman

Katarina Dalayman

Foto: Filharmonia Narodowa

Kompozytor, kojarzony dziś głównie z muzyką atonalną, w pierwszym okresie swojej twórczości pozostawał pod wpływem Richarda Straussa, Mahlera i Wagnera. Gurrelieder jest tego najwspanialszym przykładem.

Jedynie niewielkie ruiny pozostały z duńskiego zamku Gurre (na obrzeżach Helsingøru). Wedle legendy miał być w XIV wieku widownią tragicznych losów miłości króla Waldemara i pięknej Tove. Historia ta, opiewana w różnych wariantach na kartach starych sag natchnęła romantycznego duńskiego poetę Jensa Petera Jacobsena do stworzenia cyklu Gurresange, który – w niemieckim przekładzie – zainspirował młodego Arnolda Schönberga do skomponowania Gurrelieder. Pisane przez ponad dekadę, początkowo jako cykl pieśni z fortepianem, dzieło ostatecznie przyjęło kształt potężnej, trzyczęściowej kantaty na głosy solowe, chóry i orkiestrę. Dzieło wykonano po raz pierwszy z wielkim sukcesem w Wiedniu w 1913 r. Polska premiera dzieła miała miejsce przed 38 laty pod batutą Witolda Rowickiego w ramach obchodów jubileuszu 75-lecia Filharmonii Narodowej. Obecne wykonanie będzie drugim w historii Filharmonii.

Rozbudowana obsada i techniczne trudności partytury są przyczyną tak rzadkich wykonań. Utwór angażuje ponad 300 wykonawców: 140-osobowa orkiestra (z udziałem 4 harf) oraz trzy chóry męskie i chór mieszany.

Kompozytor mistrzowsko wykorzystuje ogromny aparat wykonawczy. Zachwyca bogactwem barw orkiestrowych i wyrafinowaną instrumentacją, która z jednej strony przekazuje najbardziej subtelne emocje, z drugiej zaś potrafi budować dramatyzm i potężne kulminacje.

Partie solowe dzieła usłyszymy w interpretacji międzynarodowej plejady wybitnych śpiewaków z Katariną Dalayman (sopran) i Andreasem Schagerem (tenor) w rolach głównych. Oboje podziwiani są na światowych scenach operowych szczególnie w kreacjach wagnerowskich. Powiększonej Orkiestrze Filharmonii Narodowej towarzyszyć będą Chóry: Filharmonii Narodowej, Opery i Filharmonii Podlaskiej i Narodowego Forum Muzyki.

Całość poprowadzi dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej, maestro Jacek Kaspszyk, który doskonale czuje się w tego rodzaju monumentalnych, neoromantycznych dziełach, dramatyzowana zaś forma Gurrelieder doskonale koresponduje z jego bogatymi doświadczeniami operowymi.

KONKURS

Dla naszych czytelników mamy zaproszenia na koncerty:

3 października, piątek, godz. 19:30 - 3 podwójne zaproszenia - kod: (esemes o treści ZW.01.Imię Nazwisko)

4 października, sobota, godz. 18:00 - 3 podwójne zaproszenia - kod: (esemes o treści ZW.02.Imię Nazwisko)

Aby je wygrać, wyślij w środę (1 października) esemes z danym kodem na nr 71601 (cena 1 zł plus VAT - 1,23 zł).

Wygrywa co drugi esemes z danym kodem nadesłany w godz. 13.00-15.00 w dniu 1 października, do momentu wyczerpania puli nagród (zaproszenia będzie można odebrać na miejscu w dniu koncertu, informacja o wygranej znajdzie się w sms-ie zwrotnym).

Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem
Kultura
Meksyk, śmierć i literatura. Rozmowa z Tomaszem Pindlem
Kultura
Dzień Dziecka w Muzeum Gazowni Warszawskiej
Kultura
Kultura designu w dobie kryzysu klimatycznego
Materiał Promocyjny
Obiekt z apartamentami inwestycyjnymi dla tych, którzy szukają solidnych fundamentów
Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę