Ten album to wydarzenie fonograficzne i prawdziwa mieszanka wybuchowa stylów. Surowy, nieupiększony polski folklor łączy się z wyrafinowanymi brzmieniami nowoczesnej awangardy, muzyka improwizowana z ludową pieśnią. Do tego archaiczne teksty przykuwają uwagę jak wiersze wybitnego poety.
Pora przybliżyć składniki „Requiem ludowego", a przede wszystkim wymienić jego twórców. To Adam Strug – pieśniarz, instrumentalista, kompozytor, autor śpiewanych wierszy Leśmiana, ale przede wszystkim wytrwały zbieracz starych polskich pieśni ludowych przekazywanych z pokolenia na pokolenie jedynie ustnie. Towarzyszy mu zespół Kwadrofonik – tegoroczny laureat Paszportu „Polityki".
Kwadrofonik jest grupą nietypową, składa się z dwóch damsko-męskich duetów: fortepianowego i perkusyjnego. Niezależnie od tego, jaką muzykę bierze na warsztat ta czwórka świetnych artystów, zawsze zaskakuje bogactwem brzmień i nową skalą możliwości, jaką potrafi wydobyć z klasycznego fortepianu i różnorodnych instrumentów perkusyjnych.
Za sprawą długich zabiegów dyrekcji 2 Programu Polskiego Radia doszło do artystycznego spotkania. I tak oto Kwadrofonik wsparł Adama Struga we współczesnym odkrywaniu ludowych pieśni żałobnych, zebranych w XIX wieku w tzw. śpiewniku pelplińskim. Motywem przewodnim jest tu melodia pogrzebowa „Bije pierwsza... bije druga... bije dwunasta godzina". Jej poszczególne części tworzą swoiste spoiwo dramaturgiczne, podkreślając nieuchronność śmierci.
Dla tych surowych, a przez to może jeszcze bardziej poruszających, tekstów członkowie Kwadrofonika stworzyli dźwiękowe tło. Zaproponowali muzykę, która nie stara się przyćmić śpiewu Adama Struga, ale każdy, kto uważnie wsłucha się w to, co i jak grają, będzie zafascynowany bogactwem pomysłów. A wykreowane przez nich prostymi środkami muzyczne obrazy piekła, czyśćca i nieba są przykładem niezwykłej inwencji artystycznej.