Jazz/Pop/Rock
Esperanza Spalding „Emily’s D+Evolution”,
Concord/Universal, CD, 2016
Dokładnie rok temu amerykańska wokalistka, basistka i kompozytorka wystąpiła w sali NOSPR w Katowicach razem z orkiestrą i kwartetem saksofonisty Wayne’a Shortera. Wykonała wtedy partię wokalną w jego kompozycji „Gaia”. Jesienią 2015 r. powróciła do NOSPR-u z własnym programem pod tajemniczym tytułem „Emily’s D+Evolution” zapowiadając nowy album. Dziś jest jego premiera.
Ta muzyka ucieszy jej fanów, choć tak eklektycznej muzyki jeszcze nie prezentowała. Są riffy rockowej gitary, funkowy bas, wielogłosowe partie wokalne w soulowym stylu i wieloplanowa aranżacja. Laureatka czterech nagród Grammy, w tym dla najlepszej nowej artystki 2011 r., pracuje bez taryfy ulgowej. Stworzyła muzykę o intensywności big bandu Duke’a Ellingtona, dramatyzmie protest songów Neila Younga i melodyjności popowego przeboju. „Emily’s D+Evolution” powstała z dziecięcych fascynacji, zainteresowania teatrem, poezją i przesłaniem, jakie niesie ze sobą gest. Na potrzeby koncertów i sesji zdjęciowej towarzyszącej premierze zmieniła swój wizerunek.