Elita księżniczek wśród celebrytek

Górniak, Doda, Mucha – dzięki ich zdjęciom na okładkach czytelniczki kupują kolorową prasę

Aktualizacja: 20.05.2011 01:39 Publikacja: 19.05.2011 20:47

Osoby spoza wąskiego kręgu celebrytów rzadko trafiają na okładki prasy kobiecej. Wyjątkiem była Mart

Osoby spoza wąskiego kręgu celebrytów rzadko trafiają na okładki prasy kobiecej. Wyjątkiem była Marta Kaczyńska

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Gwiazdą najczęściej pojawiającą się na okładkach kolorowych pism w pierwszym kwartale tego roku była Kinga Rusin – wynika z raportu Press-Service Monitoring Mediów. Prezenterka TVN gościła na nich aż 11 razy. Tuż za nią uplasowały się: Anna Mucha, Doda, Edyta Górniak (po dziesięć okładek), Alicja Bachleda-Curuś (osiem) oraz Edyta Herbuś i Małgorzata Kożuchowska (po siedem okładek).

Mężczyźni na okładkach takiej prasy pojawiają się rzadko. W tym roku byli to głównie Artur Żmijewski, Kuba Wojewódzki, Nergal, Robert Janowski i Andrzej Łapicki.

– Liczba pojawień się na okładce świadczy o – z jednej strony – atrakcyjności gwiazdy i jej popularności, a z drugiej – że ta, a nie inna twarz gwarantuje większą sprzedaż pisma – podkreśla prof. Iwona Hofman, prasoznawca z UMCS.

Doktor Maciej Żakowski, socjolog z SWPS zajmujący się popkulturą, dodaje, że twarz znanej osoby zawsze przyciąga bardziej niż cokolwiek innego. – Dziś nawet magazyny sportowe mają na okładkach twarze znanych sportowców, a nie – jak kilka lat temu – np. zdjęcie z meczu – zaznacza.

Gra  z mediami

Gwiazdy obecność na okładkach zawdzięczają głównie doniesieniom z życia prywatnego, o wiele rzadziej zaś dokonaniom zawodowym. W przypadku Rusin głównie interesowano się np. plotkami o jej rzekomej ciąży czy informacjami, że zamierza kupić dom. W przypadku Muchy – jej randkami z kolegą z serialowego planu "Prosto w serce" Filipem Bobkiem. Ostatnia fala popularności Dody związana jest głównie ze sprawą jej burzliwego związku i rozstania z Nergalem, a Górniak – m.in. z podróżą z synem i nowym partnerem do Walencji, Paryża i Casablanki.

Górniak, Doda, Mucha – te nazwiska w różnej kolejności przewijają się niemal w każdym podobnym raporcie. Równo rok temu (w pierwszym kwartale) na okładkach kobiecych magazynów najczęściej mogliśmy oglądać kolejno Muchę, Górniak i Bachledę-Curuś. Doda także załapała się do pierwszej dziesiątki. Podobnie było w czerwcu 2009 r., kiedy na okładkach królowała Doda, a w pierwszej piątce były zarówno Górniak, jak i Rusin.

Do tej listy kilkunastu celebrytek, które królują w kolorowych magazynach i tabloidach, można by jeszcze dopisać kolejne, m.in. Katarzynę Cichopek, Joannę Brodzik czy Joannę Liszowską.

– To osoby, które podejmują świadomą grę z mediami, bo wiedzą, że obecność w sferze publicznej przekłada się na liczbę sprzedanych płyt, biletów do kina czy książek – mówi Iwona Hofman.

Najbardziej podoba się to, co znane

Medioznawcy podkreślają, że to, iż zestaw najpopularniejszych celebrytek od lat się nie zmienia, świadczy o przywiązaniu czytelniczek do twarzy i nazwisk, które od dawna są im znane i bliskie. – Jest pewna elita księżniczek, które nie muszą już nic robić, a ludzie i tak je kochają, bo dają im one poczucie pewnej historycznej ciągłości popkultury. Od lat 90. wszyscy śledzą życie Edyty Górniak i chcą je nadal śledzić tak jak ulubiony serial – wskazuje dr Żakowski.

Dla niego bezapelacyjnym fenomenem jest Doda. – To gwiazda na razie niewyczerpalna. Niektóre celebrytki w pewnym momencie przekraczają granicę, po której ich popularność i zaciekawienie ich życiem zaczyna spadać. W przypadku Dody jest inaczej – twierdzi socjolog.

Czasem do elity księżniczek doszlusowują gwiazdeczki jednego sezonu, promowane np. z okazji wprowadzenia na antenę którejś ze stacji telewizyjnych nowego serialu czy show. Tak było np. z aktorką Joanną Osydą, która pojawiła się na początku 2010 r. jako odtwórczyni tytułowej roli we wchodzącym właśnie na ekrany serialu TVN "Majka" i przez kilka miesięcy interesowały się nią plotkarskie gazety i portale. Po zakończeniu emisji "Majki" o Osydzie poczytać możemy już sporadycznie – np. ostatnio w rankingu jednego z portali została uwzględniona jako zawód polskiego show-biznesu.

Julia Kamińska stała się bohaterką kobiecej prasy, kiedy w 2008 r. wystąpiła w serialu TVN "Brzydula". Po zakończeniu produkcji w 2009 r. nie zniknęła jednak z celebryckiego firmamentu. Wręcz przeciwnie. Rok później wzięła udział w show "Taniec z gwiazdami", który wygrała.

Dostała także Telekamerę w kategorii najlepsza aktorka. Nic dziwnego zatem, że w pierwszej połowie 2010 r. znajdowała się, według raportów Press-Service Monitoring Mediów, w pierwszej piątce gwiazd najczęściej pojawiających się na okładkach magazynów kobiecych.

Marcie Żmudzie-Trzebiatowskiej, mimo wcześniejszych ról w serialach (m. in. "Magda M.", "Twarzą w twarz", "Na dobre i na złe") i filmach ("Nie kłam, kochanie"), największy medialny rozgłos przyniosła główna rola w serialu "Teraz albo nigdy" (2008 – 2009) i jednoczesny udział w "Tańcu z gwiazdami". Zaowocowało to Różą Gali w kategorii piękne debiuty oraz Elle Style Awards dla najlepszej aktorki w 2008 r. i Telekamerą dla najlepszej aktorki w roku następnym. A także dołączeniem do celebrytek często goszczących na okładkach kolorowej prasy.

W tym gronie niezmiennie od kilku lat na mniej lub bardziej odległym miejscu znajduje się także Joanna Brodzik, aktorka znana m.in. z seriali "Kasia i Tomek" i "Magda M." oraz filmu "Nigdy w życiu". Ostatnio znów święci triumfy jako główna bohaterka serialu TVP 1 "Miłość nad rozlewiskiem" (od 2009 r., wcześniej "Dom nad rozlewiskiem") na podstawie powieści Małgorzaty Kalicińskiej. I znów coraz częściej widać ją na okładkach pism.

– Co rusz pojawiają się takie mgławice nowych gwiazd jednego sezonu, które znikają równie szybko, jak się pojawiają – mówi prof. Hofman. – Liczą się te, które potrafią się utrzymać lub chociaż co jakiś czas o sobie przypomnieć.

Maciej Żakowski uzupełnia, że na częstotliwość, z jaką dana gwiazda pojawia się na okładce, wpływ ma często także sprawność jej agenta, jego nieformalne kontakty z wydawnictwem czy redaktor naczelną.

Wolą bohaterkę serialu niż polityka

Po katastrofie smoleńskiej na kilka miesięcy do osób najczęściej pojawiających się na okładkach kobiecych pism (12 razy od kwietnia do czerwca 2010 r.) dołączyła także Marta Kaczyńska, córka tragicznie zmarłej pod Smoleńskiem pary prezydenckiej. W zestawieniu znaleźli się również Lech Kaczyński (dziewięć razy) i Maria Kaczyńska (osiem razy). W okresie żałoby narodowej wszystkie pisma informowały o tragedii, załączając zdjęcia archiwalne rodziny prezydenckiej.

Ale politycy czy nawet dziennikarze rzadko pojawiają się na okładkach kobiecej prasy. – Adresatem tych pism jest określona grupa kobiet, a one wolą kupić gazetę z bohaterką ulubionego serialu niż najważniejszym nawet politykiem czy dziennikarką – podsumowuje prof. Iwona Hofman.

Ile razy gwiazdy wystąpiły na okładkach prasy

I kwartał 2011 r.

Kinga Rusin – 11

Anna Mucha – 10

Dorota Rabczewska – 10

Edyta Górniak – 10

Alicja Bachleda-Curuś – 8

Edyta Herbuś – 7

Małgorzata Kożuchowska – 7

I kwartał 2010 r.

Anna Mucha – 11

Edyta Górniak – 11

Alicja Bachleda-Curuś – 7

Collin Farrel – 7

Julia Kamińska – 6

Katarzyna Cichopek – 6

Źródło: Press Service Monitoring Media

Gwiazdą najczęściej pojawiającą się na okładkach kolorowych pism w pierwszym kwartale tego roku była Kinga Rusin – wynika z raportu Press-Service Monitoring Mediów. Prezenterka TVN gościła na nich aż 11 razy. Tuż za nią uplasowały się: Anna Mucha, Doda, Edyta Górniak (po dziesięć okładek), Alicja Bachleda-Curuś (osiem) oraz Edyta Herbuś i Małgorzata Kożuchowska (po siedem okładek).

Mężczyźni na okładkach takiej prasy pojawiają się rzadko. W tym roku byli to głównie Artur Żmijewski, Kuba Wojewódzki, Nergal, Robert Janowski i Andrzej Łapicki.

Pozostało 92% artykułu
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej