Reklama
Rozwiń
Reklama

Bezpieczeństwo to wspólna sprawa

O tym, jak zmniejszyć liczbę ofiar wśród pieszych, dyskutowali specjaliści w redakcji „Rzeczpospolitej".

Aktualizacja: 21.10.2015 10:54 Publikacja: 20.10.2015 18:52

W 2014 roku w naszym kraju zginęło 1116 pieszych. W porównaniu z innymi państwami to zastraszająco dużo. Andrzej Grzegorczyk ze Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego wskazuje, że w Polsce piesi stanowią 35 proc. ofiar wypadków drogowych, gdy w Europie ten odsetek oscyluje wokół 20 proc., a w takich krajach jak Holandia i Norwegia wynosi 10–11 proc.

Młodszy inspektor Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji Marek Konkolewski podkreśla, że przejścia dla pieszych to miejsca szczególne. Pieszy, przechodząc przez jezdnię, powinien korzystać z zebry, ale zachowując ostrożność. Nawet wtedy pasy nie zapewnią pełnego bezpieczeństwa. Stąd ważne jest, aby wprowadzić modę na noszenie elementów odblaskowych przez całą dobę, zarówno w mieście, jak i poza nim. Praw fizyki oszukać się nie da. Kierowca jadący w nocy z prędkością 100 km/h, gdy zauważy pieszego 50 m przed sobą i zacznie gwałtownie hamować, i tak potrąci go z prędkością 75 km/h.

Pozostało jeszcze 87% artykułu

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Kraj
Spada przeciętne wynagrodzenie, maleje bezrobocie. Rynek pracy w Warszawie
Kraj
Rewolucja na Lotnisku Chopina. Szybciej przez bramki bezpieczeństwa
Kraj
Najwyższy czas na układy zbiorowe
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Kraj
Nowe autobusy z Warszawy do rosyjskiego Królewca. Będą woziły powietrze?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama