Show nie musi trwać

TVN nie będzie już pokazywać popularnego programu Szymona Majewskiego

Publikacja: 26.07.2011 21:13

Szymon Majewski ma w TVN prowadzić nowy program. Na zdjęciu jego show w 2010 r. (Fot. Gabriel Bugajn

Szymon Majewski ma w TVN prowadzić nowy program. Na zdjęciu jego show w 2010 r. (Fot. Gabriel Bugajny)

Foto: Studio69

Po sześciu latach TVN rezygnuje z "Szymon Majewski Show".

– Sam Szymon nie znika z anteny. Jesienią poprowadzi nowy program "ADHD TV", a w nim jako Mike Szymański założy od podstaw swoją własną telewizję – zapowiada Joanna Górska z TVN. Nie zmienia to jednak faktu, że w Internecie i nie tylko zawrzało. Wiele osób zastanawia się, dlaczego popularnego programu już nie zobaczy.

W takich wypadkach najczęściej mówi się o wyczerpaniu formuły. Rinke Rooyens, szef firmy produkującej "Szymon Majewski Show", przyznał w tygodniku "Wprost", że autorów dopadła rutyna, a  po sześciu latach trudno wymyślać coś nowego, choć – jak zaznaczył  – każdy sezon przynosił zmiany w scenografii, nowe pomysły i  postaci.

Problemem programu Majewskiego nie była spadająca oglądalność. Wiosenne odcinki  oglądało średnio 2,51 mln osób,  tyle co przed rokiem (dane Niel-sen Audience Measurement).

Jednak show w TVN przegrywał ostatnio z TVP 2, która w tym samym czasie nadawała "Tomasz Lis na żywo" oraz kulisy powstawania serialu "M jak miłość".

A w grupie widzów w wieku 16 – 49 lat (najatrakcyjniejszej dla reklamodawców) – z Polsatem emitującym w tym czasie filmy. – Program miał swoją stałą widownię, a reklamodawcom zależy także na dotarciu do nowych odbiorców – tłumaczy Maciej Żakowski, socjolog SWPS zajmujący się kulturą popularną.

Do tej pory z anteny znikały programy, które traciły zainteresowanie widzów. Wystarczy wspomnieć TVN-owski program publicystyczny "Teraz my" Andrzeja Morozowskiego i Tomasza Sekielskiego. Gościł on na antenie przez pięć lat, do ubiegłego roku.

Podobny los spotkał interwencyjny program Marcina Wrony "Pod napięciem", który TVN zdjął w 2006 roku po ośmiu latach emisji.

Z kolei w 2004 roku po sześciu latach stacja zrezygnowała z "Ale plama" Janusza Rewińskiego i Krzysztofa Piaseckiego, którzy odchodząc, napisali piosenkę z refrenem: "Bo taki jest los satyryka, żeby pojawiać się i znikać".

Ostatnio także telewizja publiczna, ścigając się o oglądalność i reklamodawców, postanowiła zrezygnować z niektórych wieloletnich produkcji, które nie przynosiły oczekiwanych wyników.

Tak się stało z kryminalnym magazynem Michała Fajbusiewicza "997" zdjętym aż po 24 latach emisji. Nieco krótszą historię miała "Linia specjalna" Barbary Czajkowskiej – 13 lat. Rekordzistą w tym zestawieniu jest "Wielka gra", którą można było oglądać przez 44 lata.

– Współcześni widzowie oczekują zmian, nowości – mówi "Rz" prof. Jacek Dąbała, medioznawca z KUL. – Szymon Majewski ze swoim programem i tak wytrzymał długo. I to jest na pewno jego sukces.

Ale w polskich telewizjach są programy nieśmiertelne, na które nikt na razie ręki nie podniósł.

Tak jest w przypadku "Sprawy dla reportera" Elżbiety Jaworowicz (w TVP 1 od lat 80.), "Rozmów w toku" Ewy Drzyzgi (w TVN od 11 lat), teleturniejów: "Familiady" prowadzonej przez Karola Strasburgera czy "Jednego z dziesięciu", którego gospodarzem jest Tadeusz Sznuk (oba w TVP 2 od 17 lat), albo muzycznej "Szansy na sukces" z Wojciechem Mannem (w TVP 2 od 18 lat).

Zdaniem Jacka Dąbały tajemnica ich sukcesu tkwi w atrakcyjnej formule, która nie zależy od pomysłów prowadzącego (a tak było w przypadku show Majewskiego).

– To nie są programy w najlepszym czasie antenowym, którymi stacje muszą walczyć o reklamodawców – zaznacza Maciej Żakowski.

Także np. w amerykańskich stacjach najpopularniejsze audycje gwiazd goszczą po kilkanaście czy kilkadziesiąt lat. Jak choćby słynny talk-show Oprah Winfrey obecny na antenie ABC 27 lat. Czy "Larry King Live",  nadawany przez CNN 25 lat. Słynny komik Jay Leno z "The Tonight Show" był twarzą telewizji NBC przez 17 lat.

Po sześciu latach TVN rezygnuje z "Szymon Majewski Show".

– Sam Szymon nie znika z anteny. Jesienią poprowadzi nowy program "ADHD TV", a w nim jako Mike Szymański założy od podstaw swoją własną telewizję – zapowiada Joanna Górska z TVN. Nie zmienia to jednak faktu, że w Internecie i nie tylko zawrzało. Wiele osób zastanawia się, dlaczego popularnego programu już nie zobaczy.

Pozostało 89% artykułu
Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo