Złapani w telefoniczną pułapkę

Gdy ktoś zadzwoni do ciebie z prośbą, byś zaktualizował dane o twojej firmie, lepiej odłóż słuchawkę

Aktualizacja: 31.01.2012 01:51 Publikacja: 31.01.2012 01:16

Na portalu Dodajoszusta.pl internauci ostrzegają się przed nieuczciwymi firmami

Na portalu Dodajoszusta.pl internauci ostrzegają się przed nieuczciwymi firmami

Foto: WWW.DODAJOSZUSTA.PL

Na prośbę dzwoniącego konsultanta zaktualizowałeś dane swojego przedsiębiorstwa na stronie czy portalu jakiejś firmy? Uważaj, za kilka dni możesz dostać fakturę na usługę, której wcale nie zamówiłeś.

Do Karola Szparkowskiego, właściciela firmy architektonicznej, przyszedł rachunek na blisko 200 zł za banner reklamowy, jaki miał rzekomo zamówić na portalu Promowanefirmy.pl. - Byłem zaskoczony, bo żadnej umowy nie zawierałem - opowiada "Rz" Szparkowski. - Dzwonił do mnie przedstawiciel z Promowanefirmy.pl, ale prosił o aktualizację danych. Mówił o możliwości wykupienia banneru, ale nie zapytał, czy wyrażam na to zgodę. Zapowiedział, że wyśle emaila. Spodziewałem się oferty, dostałem fakturę.

Kiedy zaczął dzwonić z reklamacją, dowiedział się, że zawarł umowę ustną, od której mógł odstąpić w ciągu 48 godzin. Dostał od firmy nagranie odbytej rozmowy telefonicznej, choć nawet nie został poinformowany, że będzie nagrywany. - Ta sytuacja nauczyła mnie, by nikomu, kto zadzwoni, nie podawać danych - mówi.

Niemal z identyczną sytuacją zetknął się łukasz, przedsiębiorca budowlany z Podkarpacia. Od tej samej firmy dostał rachunek na blisko 400 zł. - Długo nie mogłem się do nich dodzwonić, by to wyjaśnić. W końcu wysłałem list i pismo, w którym wyjaśniłem, że jak firma będzie się ode mnie domagać pieniędzy, to inaczej porozmawiamy - opowiada "Rz".

Dr Mariusz Bidziński, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Chmaj i Wspólnicy, przyznaje, że choć można zawrzeć umowę przez telefon, to by była ważna, potrzebne jest wyraźne oświadczenie woli obu rozmówców. - Brak wyraźnego oświadczenia przez jedną ze stron powoduje, że umowa nie jest zawarta, a druga strona nie może żądać spełnienia określonego świadczenia - tłumaczy.

Dr. Bidzińskiego poprosiliśmy także o przesłuchanie rozmowy konsultanta portalu ze Szparkowskim. - W przesłanym nagraniu nie dochodzi do zawarcia umowy. Treść wskazuje, że celem jednego z rozmówców jest poinformowanie drugiej strony, iż dane jej firmy umieszczone są na portalu i niezbędna jest ich aktualizacja - twierdzi.

Ewa Makles z firmy Her-Trans, której Promowanefirmy.pl także wystawiły fakturę, złożyła zawiadomienie do poznańskiej prokuratury. Wczoraj dowiedziała się, że jej płatność anulowano. Podobnie jak przedsiębiorcy z Podkarpacia. - Z forów internetowych wiem, że robią to teraz masowo. Zapewne ze strachu, skoro zajęła się nimi prokuratura - mówi Makles.

Krzysztof Majewski, właściciel portalu Promowanefirmy.pl, w rozmowie z "Rz" stwierdził, że problemy z fakturami to błąd pracownicy i jak policzył, dotyczy on około 20 klientów. Potem przysłał nam oświadczenie, w którym winę zrzuca na konkurencję. Zapewnia, że jego firma nie próbowała wyłudzić pieniędzy. "Doszło do pomyłki lub jest to nieetyczne zachowanie konkurencji, której dużo jest w tej branży. Jako właściciel firmy dołożę wszelkich starań, aby wszystko było wyjaśnione na korzyść naszych klientów. Od początku naszej działalności wykonujemy bannery zgodne z zamówieniem klienta w cenach niższych niż inne portale i myślę, że jest to jedyny powód próby oszkalowania mojej firmy. Zdziwiła nas sprawa skierowana do prokuratury, ale takie rzeczy zdarzają się w każdej branży".

- Sprawa dotyczy o wiele większej grupy niż 20 osób. Skrzykują się m.in. na stronie pozywamyzbiorowo.pl - mówi Makles. Przed firmą Majewskiego ostrzegają też użytkownicy strony Dodajoszusta.pl.

Internauci skarżą się także na inne firmy stosujące podobne praktyki. Na Facebooku jest strona osób, które czują się oszukane przez firmę Euroadres. Przytaczają działania podobne do opisywanych przez osoby mające do czynienia z portalem Promowanefirmy. pl.

Przedsiębiorców ostrzega nawet UOKiK. Na swoich stronach pisze o niemieckiej spółce Tele Verzeichnis Verlag i hiszpańskiej European City Guide, które wydają przewodniki i zamieszczają dane firm w sieci. Przedsiębiorcy dostają od nich formularze z prośbą o zgodę na publikację danych. Adnotacja drobnym drukiem mówi, że umowa obejmuje zakup trzech edycji przewodnika za 817 euro każdy. - Przedsiębiorcy muszą się mieć na baczności - mówi "Rz" Maciej Karczyński z Komendy Stołecznej Policji. - Docierają do nas zgłoszenia o masowo wysyłanych fakturach za niezamówione usługi - mówi. - Nie należy ich płacić. Sprawę trzeba zgłosić na policję.

Karczyński dodaje, że do przedsiębiorców są wysyłane także fałszywe pisma o zmianie numerów kont kontrahentów.

Co zrobić, gdy już przyszła do nas faktura, choć niczego nie zamawialiśmy? - Sprawę powinno skutecznie załatwić pismo "poszkodowanego" do wystawcy faktury o braku zawarcia umowy - mówi dr Bidziński.

Na prośbę dzwoniącego konsultanta zaktualizowałeś dane swojego przedsiębiorstwa na stronie czy portalu jakiejś firmy? Uważaj, za kilka dni możesz dostać fakturę na usługę, której wcale nie zamówiłeś.

Do Karola Szparkowskiego, właściciela firmy architektonicznej, przyszedł rachunek na blisko 200 zł za banner reklamowy, jaki miał rzekomo zamówić na portalu Promowanefirmy.pl. - Byłem zaskoczony, bo żadnej umowy nie zawierałem - opowiada "Rz" Szparkowski. - Dzwonił do mnie przedstawiciel z Promowanefirmy.pl, ale prosił o aktualizację danych. Mówił o możliwości wykupienia banneru, ale nie zapytał, czy wyrażam na to zgodę. Zapowiedział, że wyśle emaila. Spodziewałem się oferty, dostałem fakturę.

Pozostało 86% artykułu
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej