Marcin Karpiński, lider Pracowni Matematycznej Instytutu Badań Edukacyjnych (agenda nadzorowana przez Ministerstwo Edukacji), wylicza, że według rekomendowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji programu nauczania matematyki na naukę tego przedmiotu w szóstej klasie szkoły podstawowej trzeba przeznaczyć 125 godzin lekcyjnych.
Ponieważ w tygodniu są cztery godziny matematyki do pełnej realizacji programu, według wskazówek ORE, potrzeba 32 tygodni nauki. Odliczając ferie i dni wolne od nauki, realizacja programu zakończy się pod koniec maja. Zwraca uwagę, że sprawdzian szóstoklasisty zostanie przeprowadzony 1 kwietnia i obejmie całą podstawę programową.
– Sprawdzian jest odbierany przez nauczycieli jako podsumowanie ich pracy, sytuacja, w której muszą się spieszyć z przerabianym materiałem lub rezygnować z pewnych treści, jest niekomfortowa, dlatego warto rozpocząć dyskusję na temat tego, jak przeorganizować obecny system egzaminowania – mówi „Rzeczpospolitej" Karpiński.
To jego reakcja na petycję do Ministerstwa Edukacji o zmianę w systemie organizacji sprawdzianu szóstoklasisty. Podpisało się pod nią blisko 3,5 tys. pedagogów, którzy chcą, aby przesunąć jego termin na czerwiec lub by MEN określiło, jakie treści z podstawy programowej nie pojawią się na sprawdzianie, tak by nauczyciele wiedzieli, jak dobrze przygotować uczniów do egzaminu.
„Wybór tak wczesnej daty uniemożliwi nam zrealizowanie całej podstawy programowej przed sprawdzianem. Spowoduje to różnice w poziomie przygotowania poszczególnych szkół i klas – nauczyciele indywidualnie będą musieli decydować, które treści pominąć. W niektórych wypadkach negatywnie zaważy to na przyszłości uczniów, którzy – nie ze złej woli, lecz na skutek wspomnianych okoliczności – nie opanują całego materiału" – napisali w petycji.