Egzotyczne smaki i bąbelki, czyli wódka po nowemu

Czasy, gdy zwykła czysta wystarczyła, aby rozwijać biznes w Polsce, przeszły do historii. Dlatego firmy walczą o rynek, oferując innowacje.

Publikacja: 14.01.2016 16:46

Czołowi gracze rywalizują o udziały rynkowe

Czołowi gracze rywalizują o udziały rynkowe

Foto: Rzeczpospolita

Duży wkład w rewolucję, która zmienia wizerunek krajowego rynku wódki, ma Stock Polska z zakładem w Lublinie. Jako pierwszy producent w naszym kraju do swojej wódki dodał bąbelki.

Gazowany Stock Sparkling nie jest pierwszym pionierskim trunkiem wicelidera rynku wódki. W 2015 r. wprowadził na rynek Lubelską Lufkę, czyli tzw. wódkę smakową sprzedawaną w 40-ml kieliszku.

Wśród ubiegłorocznych nowości firmy znalazły się także: linia produktów Saska, Lubelska Biała i Winogrono, CoctaiLOVA czy wermuty Lionello Aperitivo.

Na tym z pewnością się nie skończy. Choć Stock na razie nie zdradza szczegółów. – W 2016 roku na polskim rynku pojawi się kilka nowości od Stock Polska – zapowiada Ian Croxford, dyrektor operacyjny grupy Stock Spirits.

Aktywny jest także największy konkurent Stocka – firma CEDC, która na przełomie 2014 i 2015 r. powróciła na pozycję lidera rynku wódki w Polsce. Jesienią 2015 r. wprowadziła m.in. Żubrówkę Liście Klonu i Żubrówkę Pędy Sosny.

Producenci wódki nie próżnują, bo jej sprzedaż maleje. Trudności branży potęguje nie tylko rosnący popyt na inne alkohole, głównie na whisky. Odczuwa ona także nadal negatywne skutki wzrostu akcyzy na mocne alkohole o 15 proc., która weszła w życie 1 stycznia 2014 r.

Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego i szef grupy doradczej dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce, zwraca uwagę, że smakowe napoje spirytusowe dobrze wpasowały się w oczekiwania konsumentów, którzy w ostatnich latach byli otwarci na nowe smaki i produkty wychodzące poza ścisły kanon danej kategorii. Ponadto Polacy coraz częściej odchodzą od czysto funkcjonalnego traktowania wódek, dostrzegając niuanse smakowe i doceniając wartość najlepszych produktów.

Trudno jednak oczekiwać, że smakowe trunki wyprą czystą.

– Wódka czysta zawsze będzie miała w Polsce duży udział rynkowy, bo jest produktem mocno osadzonym w tradycji i ma bardziej uniwersalny charakter niż napoje smakowe – uważa Andrzej Bernatek.

Walka o trudny rynek wódki oznacza także większą efektywność produkcji i dostaw. Latem 2015 r. w Lublinie ruszyło centrum logistyczne, które Stock Polska wynajmuje od firmy Goodman.

Krzysztof Żuk, prezydent miasta, podczas oficjalnego otwarcia zaznaczył, że jednym z atutów stolicy województwa lubelskiego jest jej położenie. Dlatego samorząd widzi ogromny potencjał dla branży logistycznej i zmierza do modernizacji i rozbudowy traktów komunikacyjnych.

Ian Croxford zaznacza, że lubelska fabryka wódek Stocka jest obecnie największym i najefektywniejszym zakładem grupy. – To właśnie tu w ciągu ostatnich dwóch lat przeprowadziliśmy ogromne inwestycje, które pozwolą jeszcze bardziej rozwinąć produkcję – podkreśla dyrektor operacyjny Stock Spirits. – Nie są one jednak naszym ostatnim słowem. Planujemy kolejne kroki w tym kierunku – dodaje.

Duży wkład w rewolucję, która zmienia wizerunek krajowego rynku wódki, ma Stock Polska z zakładem w Lublinie. Jako pierwszy producent w naszym kraju do swojej wódki dodał bąbelki.

Gazowany Stock Sparkling nie jest pierwszym pionierskim trunkiem wicelidera rynku wódki. W 2015 r. wprowadził na rynek Lubelską Lufkę, czyli tzw. wódkę smakową sprzedawaną w 40-ml kieliszku.

Pozostało 87% artykułu
Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo