Szczecin–Trójmiasto za cztery lata

Do 2020 roku pojedziemy drogą ekspresową S6 ze Szczecina do Trójmiasta. Zapowiedziana przez resort infrastruktury i budownictwa korekta programu budowy dróg krajowych nie obejmie S6.

Aktualizacja: 18.02.2016 21:12 Publikacja: 18.02.2016 16:39

Droga S6 ze Szczecina do Trójmiasta ma mieć długość 328,6 km

Droga S6 ze Szczecina do Trójmiasta ma mieć długość 328,6 km

Foto: materiały prasowe

– Budowa drogi S6 ma zapewnione finansowanie – potwierdza „Rz" Elżbieta Kil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

We wrześniu 2015 roku rząd Ewy Kopacz przyjął Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023, który zakłada budowę blisko 3,9 tys. km nowych tras i 57 obwodnic. W grudniu 2015 roku nowy minister Andrzej Adamczyk zapowiedział jednak korektę programu. Powód – finanse. Według resortu w programie limit wydatków określono na 107 mld zł, a tymczasem zgodnie z wyliczeniami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jego realizacja pochłonie znacznie więcej, bo aż blisko 200 mld zł.

– Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa będzie dążyło do wywiązania się z zapisów programu, szukając odpowiednich rozwiązań przede wszystkim po stronie finansowej. Nie jest intencją MIB ograniczanie zakresu rzeczowego programu – mówi Kil. Resort podkreśla, że droga S6 nie jest zagrożona, gdyż wszystkie odcinki od Goleniowa do Gdańska zostały już skierowane do realizacji i są albo w fazie projektowania i budowy, albo rozstrzygania przetargów.

– Obecny rząd nie rozważa unieważnienia ogłoszonych przetargów – wyjaśnia Elżbieta Kil.

Szczecin–Koszalin w 2019 roku

Cała S6 ma mieć długość 380,5 km. Na razie program zakłada budowę 328,6 km od Szczecina do Trójmiasta, wraz z jego obwodnicą. Pozostała planowana część to tzw. zachodnia obwodnica Szczecina łącząca Kołbaskowo, Szczecin z Policami, która dopiero w październiku ub. roku została dołączona do programu.

Najbardziej zaawansowana jest budowa połowy S6 położonej na terenie Pomorza Zachodniego. GDDKiA podpisała już umowy z wykonawcami na budowę poszczególnych odcinków trasy. Wszystkie w formule „projektuj i buduj".

– W tej chwili w realizacji jest sześć odcinków o łącznej długości 119,5 km – mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. – Przed podpisaniem umowy w formule „projektuj i buduj" jest jeszcze odcinek o długości 20,1 km, tj. obwodnica Koszalina i Sianowa. Nieco wolniej przebiegają prace po stronie województwa pomorskiego. Zaawansowany jest już przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka Koszalin–Słupsk o długości 46,2 km. Na kolejne odcinki, tj. Słupsk–Lębork, Lębork–Gdynia i kolejne części obwodnicy trójmiejskiej, zostały ogłoszone przetargi.

Cała trasa S6 ma być gotowa do 2020 roku. Jak jednak zapowiada GDDKiA, pierwszą jej połową, czyli od Szczecina do Koszalina, powinniśmy pojechać za trzy lata, tj. w połowie 2019 roku. Całkowity koszt jej budowy oszacowano w programie na kwotę blisko 12 mld zł.

Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej