Konsument zakupił po obniżonej cenie – w promocji, sweter zimowy. Jednak po przymierzeniu swetra w domu okazało się, iż ma jeden rękaw krótszy od drugiego. Na drugi dzień stawił się w sklepie, żądając w reklamacji wymiany swetra na inny.

Zaznaczył, iż towar jest niezgodny z umową - z uwagi na to, iż nie ma właściwości jakie powinien charakteryzować towar tego rodzaju. Sprzedawca jednak odmówił przyjęcia reklamacji, oponując, iż towar jest już i tak przeceniony zatem reklamacja nie przysługuje i nie może zostać uznana. Czy konsument może żądać wymiany?

Reklamacja jest zasadna. Przepisy nie stanowią o tym, iż w przypadku towaru przecenionego reklamacja jest niedopuszczalna. Konsument nie mógłby zareklamować swetra tylko w przypadku gdyby przy zakupie wiedział (np. była dołączona informacja), iż przecena wynika z widocznej wady rękawa.

Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 27 lipca 2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176, z późn. zm.) sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć.

Konsument, który ma problem ze sprzedawcą zawsze może skorzystać z bezpłatnej pomocy: miejskiego, powiatowego rzecznika konsumentów lub organizacji konsumenckiej - Federacji Konsumentów lub Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Organizacje mogą przeprowadzić mediację oraz służą bezpłatna informacją prawną.