Reklamodawca odpowiada za wybór treści i formy reklamy

Na reklamodawcach spoczywa szczególna odpowiedzialność za staranny, niegodzący w powszechne odczucie dobrych obyczajów, wybór treści i formy reklamy.

Aktualizacja: 03.01.2016 15:13 Publikacja: 03.01.2016 12:10

Reklamodawca odpowiada za wybór treści i formy reklamy

Foto: www.sxc.hu

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy w uchwale z dnia 27 października 2015 r.

Przedmiotem skargi była reklama zewnętrzna tablic budowlanych i tablic BHP firmy Mój DoM Bis, przedstawiająca nagą kobietę, która zasłania intymne miejsca tablicami budowlanymi z jednoznacznie kojarzącymi się napisami. Publicznie udostępniona na samochodzie służbowym firmy narażała dzieci, młodzież oraz dorosłych na seksistowskie wykorzystanie wizerunku kobiety.

Brak związku

- Wskazana reklama jest przykładem przedmiotowego wykorzystania wizerunku kobiety - podniósł w skardze konsument (sygn. skargi: K/121/15).

- Obraz całkiem nagiej kobiety, która zasłania intymne miejsca tablicą budowlaną nie ma związku z promowanym produktem, a wykorzystanie jej wizerunku i eksponowanie kobiecej nagości w miejscu publicznym o każdej porze dnia, nie jest niczym uzasadnione. Napisy na tablicach trzymanych przez kobietę również kojarzą się jednoznacznie "roboty rozbiórkowe" - naga kobieta, czy "nieupoważnionym wstęp wzbroniony" - tablica zasłaniająca cześć intymną kobiety - dodał skarżący.

Instrumentalne traktowanie

Stanowisko konsumenta podzielił również zespół orzekający, który stwierdził że na reklamodawcach spoczywa szczególna odpowiedzialność za staranny, niegodzący w powszechne odczucie dobrych obyczajów, wybór treści i formy reklamy.

- Przedmiotowa reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej. Dodatkowo narusza dobre obyczaje i dyskryminuje kobiety poprzez ich instrumentalne traktowanie - uznał skład orzekający.

Uchwała Komisji Etyki Reklamy nr ZO 138/15

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy w uchwale z dnia 27 października 2015 r.

Przedmiotem skargi była reklama zewnętrzna tablic budowlanych i tablic BHP firmy Mój DoM Bis, przedstawiająca nagą kobietę, która zasłania intymne miejsca tablicami budowlanymi z jednoznacznie kojarzącymi się napisami. Publicznie udostępniona na samochodzie służbowym firmy narażała dzieci, młodzież oraz dorosłych na seksistowskie wykorzystanie wizerunku kobiety.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego