Reklama
Rozwiń
Reklama

Jezus w spocie Krytyki Politycznej – decyzja Komisji Etyki Reklamy

Internetowy spot Krytyki Politycznej „Co oni mi zrobili? Zostałem królem Polski?” przekroczył dopuszczalne granice obyczajowości – uznała Komisja Etyki Reklamy.

Publikacja: 01.10.2017 11:00

Jezus w spocie Krytyki Politycznej – decyzja Komisji Etyki Reklamy

Foto: YouTube

W marcu serwis internetowy KrytykaPolityczna.pl prowadził w mediach społecznościowych kampanię, której bohaterem jest Jezus. Jak relacjonował wówczas portal wirtualnemedia.pl, trwający ponad minutę spot pokazuje, jak Jezus spada z nieba do Polski. Ląduje w jednym z supermarketów. Zaczyna się po nim przechadzać. Głośno zastanawia się nad tym, dlaczego został wybrany na króla Polski. Pyta czemu ma być przeciwko aborcji i in vitro, skoro sam „może być" z in vitro. Dalej pyta, czemu ma bać się uchodźców, skoro sam jest jednym z nich. Na koniec spotu zwraca się do Boga, jako ojca i pyta, co ma zrobić. A ten mu odpowiada, by zajrzał na stronę internetową KrytykaPolityczna.pl, gdzie wszystkiego się dowie.

Do Komisji Etyki Reklamy trafiła skarga w sprawie spotu. Jak w niej czytamy „reklama uwłacza godności wierzących osób w Polsce. Narusza zasadę dobrych obyczajów zawartą w orzecznictwie. Reklama wyśmiewa postać Chrystusa, jak i nawiązuje do homoseksualistów".

W odpowiedzi portal przekonywał, że reklama nie zawiera treści dyskryminujących, a wręcz przeciwnie, namawia do tolerancji, szacunku dla innych, w tym przedstawicieli innych narodowości, osób urodzonych z in vitro, mniejszości seksualnych, a także tolerancji i szacunku dla wyznawców innych religii.

- Reklama nawiązuje do postaci Jezusa i do nauczania Jezusa, które znane jest z Nowego Testamentu - a więc do miłości bliźniego, szacunku dla innych (w reklamie wymienieni są uchodźcy, mniejszości seksualne, Żydzi) – wyjaśniono w odpowiedzi na skargę.

Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy doszedł do wniosku, że w reklamie „Krytyki Politycznej" przekroczono dopuszczalne granice obyczajowości.

Reklama
Reklama

- Biorąc pod uwagę, iż reklamodawca potwierdził, że reklama nawiązuje do postaci Jezusa, Zespół Orzekający stwierdził, że wyszydzanie/wyśmiewanie symboli religijnych nosi znamiona dyskryminacji przekonań religijnych, co jest niezgodne z art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy – napisano w uzasadnieniu.

Zespół Orzekający KER zwrócił uwagę, iż media mają wyjątkową rolę opiniotwórczą, dlatego odniesienia do treści i symboli religijnych w przekazach reklamowych powinna cechować szczególna staranność i wrażliwość.

Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: TSUE wysadził TK w powietrze. To ważna lekcja także dla Donalda Tuska
Cudzoziemcy
Kierowca musi mówić po polsku? Prawnicy oceniają nową usługę „Bolt lokalnie"
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Wieczni prezesi spółdzielni mieszkaniowych zostaną? Spór o reformę
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama