Nabijanie ludzi w esemesowe konkursy może się skończyć wysoką karą, jeżeli klienci nie są dokładnie poinformowani o zasadach zabawy. Przekonała się o tym spółka CT Creative Team. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał karę w wysokości ponad 141 tys. zł, którą nałożył na spółkę prezes UOKiK.

W sprawie chodziło o to, że konsumenci otrzymywali SMS z informacją, że wygrali gwarantowaną nagrodę w konkursie Quiz Wiedzowy. Główna nagroda wynosiła 100 tys. zł. Warunkiem odbioru było wysłanie esemesa z odpowiedzią. Gdy klient to zrobił, uruchamiała się seria esemesów z pytaniami konkursowymi o główną wygraną. Kłopot w tym, że osoby, które dały się skusić na udział w kwizie, nie były informowane ani o tym, kto jest organizatorem zabawy, ani o jej zasadach.

UOKiK stwierdził też, że konsumenci nie zostali powiadomieni, że odesłanie esemesa oznacza przystąpienie do konkursu, który polegał na wysyłaniu przez nich dodatkowo płatnych esemesów w odpowiedzi na nadsyłane pytania. Ponadto w reklamach brak było informacji o cenie tych esemesów.

Fakt, że spółka nie informowała o zasadach konkursu, UOKiK uznał za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Za praktykę tę nałożył na spółkę karę, którą podtrzymał sąd.

Sygnatura akt XVII AmA 105/13