Biedronka na podium, Lidl za Dino, a ceny rosną. Nowy koszyk cenowy

Koszyk Zakupowy ASM Sales Force pokazuje, że ceny wciąż rosną, choć nieco hamują, a najtańsza znów jest Auchan. Zaskakiwać może niska pozycja Lidla. Biedronka jest jednak tańsza.

Publikacja: 16.05.2024 14:09

Koszyk Zakupowy ASM Sales Force pokazuje, że ceny wciąż rosną

Koszyk Zakupowy ASM Sales Force pokazuje, że ceny wciąż rosną

Foto: Bloomberg

W kwietniu 2024 średnia wartość koszyka zakupowego w badaniu Koszyk Zakupowy wykonywanym przez ASM Sales Force Agency wzrosła o blisko 2,5 zł w skali miesiąca i o 3 zł w porównaniu z kwietniem 2023. Widać więc wyraźnie, że przywrócenie 5 proc. stawki VAT na produkty żywnościowe było wyzwaniem dla sieci handlowych i odbija się na też na klientach, choć na razie ledwo odczuwalnie.

Czytaj więcej

Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie

Auchan znów najtańszy

Na pozycję lidera wrócił Auchan. Francuska sieć zdystansowała konkurencję – klienci za koszyk płacili w jej sklepach 227,37 zł. W Biedronce, która zajęła drugą pozycję, koszyk wart był już 254,58 zł. Trzecią pozycję zajął Kaufland (Grupa Schwarz) z koszykiem wartym 274,38 zł. Średnia wartość koszyka we wszystkich badanych sieciach wyniosła 295,3 zł. I tylko w czterech najtańszych sieciach można było zrobić tańsze zakupy.

Koszyk poniżej średniej miał też w kwietniu Selgros gdzie zakupy można było zrobić za 285,25 zł. Zacięty bój odbył się między piątym a szóstym miejscem, gdzie zdecydowały dosłownie grosze. Makro okazało się o 78 groszy lepsze od sieci Aldi (301,1 do 301,88 zł).

Czytaj więcej

Ofiary wojny cenowej. Za szalone promocje ktoś w końcu zapłaci

Lidl za Dino i Polomarketem, ale przed Netto i Carrefourem

Najdroższe zakupy można było zrobić w Intermarche (322,12 zł), Carrefourze i Netto (odpowiednio 318,76 i 318,17 zł). Słabo wypadł w kwietniu Lidl (Grupa Schwarz), który wśród głośnych i intensywnych akcji promocyjnych informujących o tym, jak niskie oferuje ceny, miał koszyk zakupowy wart 315,88 zł. Tańsze zakupy można było zrobić w sklepach Polomarket (309,8), E.Leclerc (306,66 zł) i Dino (302,9 zł).

Dla Lidla to znaczący spadek w tym zestawieniu. W marcu zajął bowiem pozycję na podium, dając się wyprzedzić tylko Auchan i Biedronce. Lidl miał też najwyższy wzrost cen ze wszystkich badanych sieci – ceny wzrosły w ujęciu miesięcznym o 12,22 proc, a rocznym o 21,21 proc.

Co ciekawe, liderem spadków cen była należąca do tego samego właściciela sieć Kaufland.

Czytaj więcej

Lidl ponownie uderza w Biedronkę. Co zarzuca konkurentowi niemiecka sieć?

Inflacja w sklepach nie aż taka straszna - nie wszystko drożeje

Zestawienie cen grup produktów w porównaniu między kwietniem 2024 a kwietniem 2023 pokazuje, że zdrożało 6 na 10 kategorii - chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny i ryby, napoje, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (25,24 proc.), nabiał (4,73 proc.), mrożonki (2,88 proc.) oraz słodycze (0,94 proc.).

Najmocniej drożeją napoje, bo aż o 18,39 proc., a produkty sypkie o 12,23 proc. Nieznacznie zdrożały piwo i używki, bo o 5,06 proc.

Ranking najtańszych sklepów w Polsce w kwietniu 2024 - koszyk zakupowy ASM Sales Force

1. Auchan

2. Biedronka

3. Kaufland

4. Selgros

5. Makro

6. Aldi

W kwietniu 2024 średnia wartość koszyka zakupowego w badaniu Koszyk Zakupowy wykonywanym przez ASM Sales Force Agency wzrosła o blisko 2,5 zł w skali miesiąca i o 3 zł w porównaniu z kwietniem 2023. Widać więc wyraźnie, że przywrócenie 5 proc. stawki VAT na produkty żywnościowe było wyzwaniem dla sieci handlowych i odbija się na też na klientach, choć na razie ledwo odczuwalnie.

Auchan znów najtańszy

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Mocny spadek liczby kradzieży w sklepach. Dane zaskoczyły
Handel
Zamożni Amerykanie zaczynają być ostrożni w wydatkach
Handel
Dyrektor Biedronki: Największe wyzwanie dla polskiego handlu? Demografia
Handel
Znany lek na cukrzycę wstrzymany w obrocie. GIF podjął decyzję
Handel
Rosyjski import gwałtownie spada. Putin nie przekonał Chińczyków