H&M dyskryminuje klientów? Szwedzki RPO rozpoczął dochodzenie

Szwedzki Rzecznik Praw Obywatelskich rozpoczął dochodzenie po doniesieniach medialnych, że w sklepach H&M dochodzi do dyskryminacji klientów.

Aktualizacja: 10.12.2020 14:34 Publikacja: 10.12.2020 13:49

H&M dyskryminuje klientów? Szwedzki RPO rozpoczął dochodzenie

Foto: Bloomberg

W listopadzie szwedzki dziennik Aftonbladet opublikował nagranie z ukrytej kamery, z którego wynika, że klientce obcego pochodzenia odmówiono wymiany zakupionych przedmiotów bez paragonu, podczas dziennikarzowi Szwedowi pozwolono dokonać wymiany. H&M w Szwecji pozwala na wymiany produktów bez paragonu.

Po artykule Aftonbladet H&M odmówił komentarza na temat nagrania. Szwedzka firma poinformowała jednak, że wymiana bez paragonu jest możliwa, o ile dane artykuły są nadal w sklepie. Równocześnie na swoim facebookowym profilu H&M potępił wszelkie przejawy rasizmu i dyskryminacji.

Najwyraźniej nie przekonało to Rzecznika Praw Obywatelskich, który zdecydował się na rozpoczęcie dochodzenia. Szwedzki RPO wprost poinformował, że podjął interwencję wskutek doniesień medialnych. Zdaniem Rzecznika artykuły sugerują, że H&M inaczej traktuje klientów „o innej przynależności etnicznej niż szwedzka i stawia ich w niekorzystnej sytuacji".

- Celem kontroli jest wyjaśnienie, czy doszło do naruszenia zakazu dyskryminacji – poinformował RPO w oświadczeniu cytowanym przez Reuters.

H&M oświadczyło, że również bada co się stało i będzie odpowiadać na pytania Rzecznika.

- To oczywiste, że wszyscy klienci są traktowani jednakowo i bardzo poważnie traktujemy tego typu oskarżenia – oświadczyła rzecznika H&M.

Szwedzki Rzecznik Praw Obywatelskich nie ma uprawnień do nakładania kar. Jednak może wnieść sprawę do sądu, który już odpowiednie uprawnienia do stwierdzenia czy doszło do naruszenia przepisów i ewentualnego ukarania ma.

W listopadzie szwedzki dziennik Aftonbladet opublikował nagranie z ukrytej kamery, z którego wynika, że klientce obcego pochodzenia odmówiono wymiany zakupionych przedmiotów bez paragonu, podczas dziennikarzowi Szwedowi pozwolono dokonać wymiany. H&M w Szwecji pozwala na wymiany produktów bez paragonu.

Po artykule Aftonbladet H&M odmówił komentarza na temat nagrania. Szwedzka firma poinformowała jednak, że wymiana bez paragonu jest możliwa, o ile dane artykuły są nadal w sklepie. Równocześnie na swoim facebookowym profilu H&M potępił wszelkie przejawy rasizmu i dyskryminacji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Polacy coraz chętniej kupują używane produkty. Które firmy już to zauważyły?
Handel
Rząd Orbana skarży sieć sklepów. Uważa, że został zniesławiony
Handel
W niedzielę, 28 kwietnia, sklepy otwarte. Okazja do zaopatrzenia się na majówkę
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO