Reklama

Świąteczne zakupy na ostatniej prostej. Duży ruch w sklepach

Prezenty Polacy kupują do ostatniej chwili, stąd ruch w sklepach jest duży. Tym bardziej, że nadchodzi kolejny lockdown.

Aktualizacja: 22.12.2020 14:37 Publikacja: 22.12.2020 13:57

Świąteczne zakupy na ostatniej prostej. Duży ruch w sklepach

Foto: materiały prasowe

Do samej Wigilii Polacy robią zakupy świąteczne, zarówno prezentów, jak i produktów spożywczych. O ile duża grupa przekłada kupowanie prezentów na okres po świętach, aby skorzystać z wyprzedaży, to w tym roku nie będzie to możliwe. Od 28 grudnia większość sklepów w centrach handlowych ponownie będzie zamknięta.

Jak na razie co drugi Polak planuje wydać na prezenty świąteczne do 500 zł - wynika z badania agencji Zymetria. 21 proc. twierdzi, że przeznaczy na prezenty świąteczne mniej niż rok temu. Najczęściej swoje wydatki na prezenty ograniczą osoby ze średnich miast (100-500 tysięcy mieszkańców), ale jednocześnie należy zaznaczyć, że ich budżet na ten cel jest najwyższy. Portfele najmłodszych Polaków (18-24 lata) są najmniej zasobne – aż trzy czwarte z nich wyda na prezenty nie więcej niż 500 zł, ale to oni za to najczęściej deklarują, że ich wydatki się zwiększą w stosunku do roku ubiegłego.

Epidemia spowodowała, że Polacy chętniej kupują prezenty świąteczne przez internet. Wśród osób z dostępem do sieci trzy czwarte zakupi przynajmniej część prezentów online. Co druga osoba wybierze się po prezenty do tradycyjnych sklepów.

Młodzi (18-24 lata) zdecydowanie chętniej skorzystają z oferty sklepów online (zrobi tak 89 proc. z nich). Zdecydowanie najbardziej popularną platformą online jest Allegro – skorzysta z niej aż 70 proc. W empik.com zakupy zrobi 45 proc. internautów. Wśród 5 najchętniej wybieranych sklepów online znalazły się jeszcze Rossmann, Smyk i RTV Euro AGD.

Wśród kategorii, które zdecydowanie chętniej kupujemy online niż offline znalazły się zabawki, książki, gry planszowe, gry komputerowe, elektronika oraz sprzęt AGD.

Reklama
Reklama

Do sklepów tradycyjnych zajdziemy przede wszystkim po zakup prezentów z kategorii spożywczych (słodycze, napoje). Nieznacznie więcej osób wybierze sklep stacjonarny niż online, aby zakupić kosmetyki i biżuterię.

Niestety Polacy mają też swoje obawy wynikające z trwającej epidemii Covid-19. Aż 41 proc. boi się wyższych niż przed rokiem cen produktów przeznaczonych na prezent. 27 proc. planujących zakupy online boi się opóźnień w dostawach, a taki sam odsetek osób tylko kupujących offline ma obawy przed dłuższymi niż zwykle kolejkami.

Handel
Black Friday jednak nie rozczarował, Polacy ruszyli na zakupy. Zwłaszcza online
Handel
Świetny pomysł czy powrót PRL? O przejęcie Carrefoura przez państwo zapytaliśmy biznes
Handel
Problemy Pumy: chińscy giganci sportowi mogą przejąć markę
Handel
Sztuczna inteligencja pomoże w zakupach podczas Black Friday
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
PiS chciał kupić Żabkę, teraz PSL celuje w Carrefoura
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama