Święto zakupów. Czarny Piątek coraz bardziej internetowy

Amerykańskie święto zakupów przeżywa kryzys. Ale tylko za oceanem, bo w Polsce w ten piątek na okazje polować ma ok. 9 mln internautów.

Aktualizacja: 23.11.2016 21:14 Publikacja: 23.11.2016 19:01

Foto: 123RF

Nowe zwyczaje zakupowe przychodzą do nas z USA. O ile Walentynki przyjmują się dość mizernie, o tyle w przypadku Czarnego Piątku wygląda to inaczej. Polacy podejmują decyzje o wyborze towaru głównie w oparciu o cenę, dlatego kolejna okazja do polowania na obniżki do nich trafia.

– Ubiegłoroczne zainteresowanie klientów akcją skłoniło nas do powtórzenia Black Friday w tym roku – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska. Firma oferuje szereg zniżek nawet do 50 proc., ale tylko dla członków jej programu lojalnościowego Clubcard, których jest ok. 7 mln.

Lidl z kolei stawia na obniżki nawet do 70 proc. – Zwyczaje i oczekiwania naszych klientów upodabniają się do trendów zakupowych z innych państw. Black Friday oznacza dzień największych wyprzedaży w ciągu roku – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska.

Oczywiście skala jest nieporównywalna do amerykańskiej. W USA w ten dzień wydatki konsumenckie wyniosły – według Narodowej Federacji Handlu (NRF) – aż 67,6 mld dolarów. W sieci wydali ponad 2,7 mld dol., w tym roku ma to być już ponad 3 mld dol. Ale zainteresowanie Czarnym Piątkiem za oceanem spada. W tym roku sklepy ma odwiedzić tam 102 mln klientów, ale jeszcze w 2012 było ich 147 mln.

Polskich szacunków nie ma, ale według prognoz Picodi, największego serwisu z kodami rabatowymi, na e-zakupy ruszy w ten dzień 6–9 mln internautów, czyli 25–35 proc. wszystkich korzystających z sieci w Polsce.

– Do klientów przemawia głównie cena, ale też wygoda zakupów, darmowa dostawa i możliwość darmowych zwrotów – mówi Szymon Dobosz, prezes serwisu Picodi.com. – W 2015 r. naszą stronę w poszukiwaniu kodów rabatowych odwiedziło dziesięciokrotnie więcej użytkowników niż w zwykłym dniu – dodaje. Jak zwraca uwagę, coraz wyraźniejszy staje się trend do obejmowania promocjami wszystkich produktów w asortymencie sklepu.

– Wszystkie te okazje do zakupów wylansowały w Polsce sklepy internetowe. Black Friday zyskuje od dwóch lat na popularności i przeniósł się również do dużych graczy stacjonarnych. Znajomość Cyber Monday dopiero raczkuje, za to Dzień Darmowej Dostawy w polskim e-commerce ma już ugruntowaną tradycję. Od 2000 r., co roku bierze w nim udział coraz więcej sklepów i klientów – ocenia Tomasz Tybon, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Dreamcommerce.

– Dla sklepów internetowych to niewątpliwie jeden z tych dni w roku, kiedy trzeba zadbać nie tylko o ofertę, ale i o stabilność platformy. Ruch bywa wówczas większy, a niewiele jest gorszych sytuacji w e-commerce niż brak możliwości obsłużenia klientów – mówi Marek Molicki, ekspert Gemiusa.

Zgodnie z danymi Megapanel PBI/Gemius rok temu w okolicach Black Friday ruch w e-sklepach rósł z 13,7 mln użytkowników na początku listopada do 14,7 mln na początku grudnia. – Największy rozgłos w naszym kraju zdobył Dzień Darmowej Dostawy. W tym roku 1,7 tys. e-sklepów zaoferuje swoim klientom 29 listopada darmową dostawę, a nierzadko również dodatkowe obniżki cen – mówi Jolanta Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego.

– Głównym czynnikiem wpływającym na zakup produktów jest najczęściej cena. Problemem nie jest tu zatem zachowanie konsumenta – z przyjemnością otrzymałby oferty takie, jak po drugiej stronie oceanu, a przedsiębiorstwa niezbyt chętnie obniżają ceny przed świętami – licząc na znaczny zarobek – dodaje.

W Polsce właśnie koszt dostarczenia przesyłki jest nadal barierą podczas robienia e-zakupów. Niemal 90 proc. klientów przyznaje, że jest w stanie poczekać dłużej na dostawę, jeśli tylko jest darmowa.

Nowe zwyczaje zakupowe przychodzą do nas z USA. O ile Walentynki przyjmują się dość mizernie, o tyle w przypadku Czarnego Piątku wygląda to inaczej. Polacy podejmują decyzje o wyborze towaru głównie w oparciu o cenę, dlatego kolejna okazja do polowania na obniżki do nich trafia.

– Ubiegłoroczne zainteresowanie klientów akcją skłoniło nas do powtórzenia Black Friday w tym roku – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska. Firma oferuje szereg zniżek nawet do 50 proc., ale tylko dla członków jej programu lojalnościowego Clubcard, których jest ok. 7 mln.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Nastroje się poprawiają, ale wciąż obawiamy się wzrostu cen w sklepach
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Handel
Polskie marki idą za granicę mimo konkurencji z Chin
Handel
Groźba grzywny zaszkodziła akcjom sieci Carrefour
Handel
Leroy Merlin w Rosji schowa się za nową nazwą. Zdumiewające tłumaczenie
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Handel
Amerykanom może zabraknąć awokado. Nagle wstrzymano ich import
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży