Reklama

Sklepy internetowe rozczarowane niedzielami

Branża liczyła, że zamknięcie stacjonarnych sklepów napędzi tłumy do tych internetowych. Na razie nie do końca się tak dzieje.

Aktualizacja: 14.05.2018 07:02 Publikacja: 13.05.2018 21:00

Sklepy internetowe rozczarowane niedzielami

Zakaz handlu w wybrane niedziele w stacjonarnych sklepach obowiązuje od początku marca i już na etapie prac nad ustawą branża internetowa liczyła, że takie prawo spowoduje znaczny wzrost liczby kupujących w sieci. Początki były bardzo obiecujące, wyniki marca faktycznie dawały powód do takiej oceny sytuacji.

Z raportu Traffic Trends, do którego dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że 62 proc. e-sklepów zanotowało wówczas wzrost ruchu, natomiast 55,5 proc. – skok sprzedaży (badanie zostało przeprowadzone na próbie ok. 200 przedsiębiorstw). Kwiecień jednak już tak dobry nie był. Obroty generowane w niedziele co prawda nadal rosną, o 18,8 proc., jednak inne parametry już nie są tak dobre. – Udział niedziel w wyniku sprzedażowym spadł. W 2017 r. konwersje niedzielne wygenerowały 12,48 proc. przychodów, a w tym roku jedynie 11,84 proc. – zauważa Piotr Urbaniak, członek zarządu i dyrektor sprzedaży w Traffic Trends.

Sama stopa konwersji (liczby kupujących w stosunku do liczby odwiedzających stronę sklepu) także spadła, co dla branży jest szczególnie zaskakujące. – W ubiegłym roku była niższa od średniej konwersji o jedyne 2,84 proc. W 2018 roku przełożenie ruchu na sprzedaż w niedziele było gorsze od pozostałych dni tygodnia o 6,36 proc. – mówi Urbaniak.

Pytane przez nas sklepy zgodnie podkreślają, że na jakiekolwiek oceny wpływu zakazu handlu w niedzielę na sektor internetowy jest po prostu za wcześnie. – Wiosną bardzo odczuwamy zmiany aury: wysoka temperatura i słońce to czynniki zniechęcające do kupowania – mówi właściciel jednego z dużych sklepów.

Reklama
Reklama

– Obroty w niedzielę rosną, ale w inne dni też, i to nawet mocniej, co zazwyczaj obserwowaliśmy. Może gdy ludzie do tego zakazu już na dobre się przyzwyczają i podejdą do niego spokojnie, efekty będą lepsze? – zastanawia się inny przedsiębiorca.

Nowe regulacje z perspektywy sektora internetowego wciąż wyglądają na czynnik raczej pozytywny. – Z punktu widzenia właściciela e-sklepu ograniczenie niedzielnego handlu znakomicie sprzyja zwiększeniu obrotów, porównywalnie z okazjami typu Black Friday – mówi Robert Paszkiewicz, dyrektor sprzedaży w OVH Polska. – Polski e-commerce z roku na rok cieszy się rosnącą popularnością. Według prognoz wartość tego rynku ma sięgnąć w 2020 r. nawet 70 mld zł. Wraz z decyzją ustawodawcy branża zyskała potężny impuls, czemu będziemy, jako dostawca infrastruktury m.in. dla e-commerce, bacznie się przyglądać – dodaje.

Raportu Traffic Trends to na razie pierwsze dane dotyczące kwietnia. Za marzec firma PayU, rozliczająca płatności internetowe, podała, że w drugą i trzecią niedzielę tego miesiąca w porównaniu z tymi samymi dniami lutego zawarto odpowiednio 10 i 14 proc. więcej transakcji. Zestawiając dane tych dwóch niedziel z ich odpowiednikami w marcu 2017 r., wzrost jest jeszcze bardziej znaczący – 20 proc. oraz 25 proc.

Branża była już wtedy jednak ostrożna w ocenach, ponieważ jest trochę za wcześnie na wyciąganie długofalowych wniosków po tylko dwóch niehandlowych niedzielach. – Są różne czynniki, nie tylko zakaz handlu, które wpływają na te wyniki – wyjaśniała Justyna Grzyl, rzecznik PayU w Polsce.

Niektóre sklepy informowały o znaczącym wzroście sprzedaży w marcu, ale w kwietniu entuzjazm jest już mniejszy.

Zakaz handlu dalej niewiadomą

Od marca trwa spore zamieszanie, wciąż wielu klientów zapomina, kiedy zakupy można robić, a kiedy nie. Do końca tego roku zakaz handlu nie obowiązuje w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca, a w pozostałe większość sklepów jest zamknięta. Od 2019 r. zakupy będą możliwe wyłącznie w ostatnią niedzielę każdego miesiąca, a od 2020 r. już w żadną. Wyjątkiem będą niedziele handlowe przed Świętami Wielkanocnymi oraz Bożym Narodzeniem.

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama