E-handel gotów na omikrona. Sklepy szykują się na zalew zamówień

Pandemia pozwoliła chwycić sklepom internetowym wiatr w żagle. Kolejna fala jeszcze nakręci mocno rozpalony rynek.

Publikacja: 17.01.2022 21:00

E-handel gotów na omikrona. Sklepy szykują się na zalew zamówień

Foto: Adobe Stock

Lockdowny z 2020 r. spowodowały wzrost popularności zakupów internetowych, choć już wcześniej ten rynek rósł w dwucyfrowym tempie. Przekłada się to na liczbę sprzedawców, których liczba tak w 2020, jak i 2021 r. wzrosła po około 8 tys. – wynika z danych wywiadowni Dun & Bradstreet zebranych specjalnie dla „Rzeczpospolitej".

– Na koniec grudnia 2021 r. liczba zarejestrowanych sklepów internetowych wyniosła nieco ponad 52,3 tys., co sprawia, że polski rynek e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik Dun & Bradstreet.

Zniesienie lockdownów nie spowodowało spadku sprzedaży. – E-commerce jest rozgrzany do czerwoności i nie spodziewam się wyraźnego spadku tempa jego wzrostu w tym roku – mówi Kacper Rozenbaum, dyrektor generalny firmy Opontia na Polskę, zajmującej się przejmowaniem i rozwijaniem firm e-handlowych. – Podobnie jak to było w poprzednich dwóch latach, impulsem do podtrzymania trendu będzie rozwój logistyki wokół handlu – dodaje.

Czytaj więcej

Obniżka VAT to krach małych sklepów? Dyskonty szykują ofensywę

W grudniu InPost postawił w Polsce już 16-tysięczny paczkomat. Swoje maszyny do odbioru ustawiają też tacy gracze, jak Allegro czy Ali-Express. Do tego wciąż rozwijają ofertę firmy kurierskie.

– W internecie kupuje już 84 proc. internautów. To kolejny rok, gdzie odsetek kupujących online rośnie o ponad 10 pkt proc. – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Na ofensywę kupujących związaną ze spodziewanym wzrostem zachorowań wywołanym omikronem szykują się też e-sklepy spożywcze. Auchan rozwija partnerstwo z platformą Everli, a Biedronka z Glovo. Pojawili się nowi gracze, np. sklep Barbora.pl, który w styczniu ruszył z dostawami w Krakowie. – Po niedawnym wejściu na Śląsk i uruchomieniu centrum dystrybucyjnego w Katowicach to naturalny etap rozwoju – mówi Viktoras Juozapaitis, dyrektor zarządzający Barbora.pl.

– Już 21,7 proc. polskich gospodarstw domowych kupuje FMCG online. Przed pandemią odsetek ten wynosił ok. 15 proc. Zakupy internetowe stały się nową normalnością. Ten trend z całą pewnością zostanie z nami na stałe – mówi Łukasz Kuczkowski, kierownik kanału sprzedaży e-commerce dla Polski i Europy Wschodniej w Unileverze.

Czytaj więcej

Nowa fala wirusa znów napędzi e-sprzedaż

Rynek nadal będzie się szybko rozwijał. – Pandemia była silnym impulsem dla przedsiębiorców chcących uniezależnić się od tradycyjnego handlu. Jej wybuch wywołał nagły znaczny przyrost liczby e-sklepów, która z pewnością nie zmniejszy się po covidzie – mówi Katarzyna Iwanich, prezes Insightland z grupy Hexe Capital.

Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Chiny zaprzeczają: Nie toczą się żadne rozmowy z USA w sprawie ceł
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne