Reklama

Handel przerażony perspektywą lockdownu. Sprzeczne sygnały z rządu

Z rządu płyną sprzeczne sygnały odnośnie planów ponownych lockdownów. Ponieważ na pierwszy ogień zawsze idzie gastronomia i centra handlowe, stąd rosną obawy w tych najmocniej dotkniętych skutkami pandemii sektorach.

Publikacja: 04.01.2022 21:00

Puste centra handlowe to dla wielu sektorów prawdziwy cios.

Puste centra handlowe to dla wielu sektorów prawdziwy cios.

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Przetaczająca się przez Polskę czwarta fala pandemii prawdopodobnie płynnie przejdzie w piątą, co w kolejnych krajach oznacza wprowadzane na nowo restrykcje. Nad Wisłą, póki co, oficjalnych planów tego typu nie ma, a w rządzie wciąż spierać się mają zwolennik lockdownów minister zdrowia Adam Niedzielski z przeciwnikiem takich działań premierem Mateuszem Morawieckim.

Czytaj więcej

Niedziele handlowe 2022. W te niedziele można zrobić zakupy w 2022 roku

Według naszych nieoficjalnych informacji w tym tygodniu raczej nie powinno dojść do takich ogłoszeń, ale w przyszłym, po potencjalnym powrocie dzieci do nauczania stacjonarnego, wszystko jest możliwe.

Rośnie ryzyko

Handlowcy zrzeszeni w Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług wyjaśniają, że zamknięcie centrów handlowych nie jest konieczne, bo w styczniu odwiedzalność takich obiektów jest i tak niższa o około 40 proc. w porównaniu z grudniem. – Do tej pory byliśmy zamknięci łącznie przez blisko pół roku i co oczywiste, wciąż odrabiamy straty. Ponowne zamknięcie to kolejne straty dla polskich przedsiębiorców – wyjaśnia zarząd organizacji.

Także centra handlowe nie widzą najmniejszej potrzeby wprowadzania ograniczeń w ich pracy. – Dotychczasowe zamknięcia placówek handlowych w galeriach nie przekładały się bezpośrednio na obniżenie liczby zachorowań w kraju, ponieważ centra nie były i nie są źródłem zakażeń wirusem. Przed rokiem także przedstawiciele rządu potwierdzali, że obiekty handlowe nie sprzyjają transmisji wirusa – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych. – Decyzje rządu o częściowym zamykaniu i otwieraniu obiektów wywołują nagłe, niepotrzebne przyrosty odwiedzalności. Stabilne, nieograniczone działanie, przy jednoczesnym respektowaniu zasad bezpieczeństwa, umożliwia realizację potrzeb zakupowych w bezpiecznych warunkach – dodaje.

Reklama
Reklama

Potencjalna decyzja o zamknięciu galerii uderza nie tylko w marki odzieżowe czy obuwnicze, które stanowią największą część najemców. Cierpią także sklepy spożywcze czy drogerie w takich lokalizacjach, ponieważ z racji drastycznie mniejszego ruchu ich działalność także generuje straty, choć pracować mogą.

Online może zyskać

Rozwiązaniem wydaje się sprzedaż internetowa, ale nawet wielkie marki z rozwiniętymi platformami handlu online pokazały, że nie są w stanie zrównoważyć strat w obrotach wynikających z zamykania stacjonarnych sklepów. Dzieje się tak, choć sprzedawcy skoncentrowani na sprzedaży internetowej w takiej sytuacji od razu widzą napływ klientów.

– Zamknięte sklepy stacjonarne to dla sklepów internetowych bardzo dobry okres sprzedażowy. Historycznie patrząc, okresy lockdownów wspierały wysoką dynamikę sprzedaży, ponieważ zamknięte sklepy stacjonarne skłaniały do spróbowania zakupów online, a wielu klientów przekonało się na stałe do tej wygodnej i szybkiej formy zakupów – mówi Jacek Dziaduś, dyrektor finansowy Answear.com. – Oczywiście kluczowe w tym wszystkim jest odpowiednie zatowarowanie sklepu. Pomni doświadczeń z „pierwszego lockdownu" z dużym wyprzedzeniem obserwujemy trendy i sytuację epidemiologiczną w regionie i dostosowujemy nasz asortyment tak, żeby być przygotowanym na wzrost popytu – dodaje.

– W okresie lockdownów, ze względu na wzmożony ruch w e-commerce, wysyłaliśmy rekordową liczbę komunikatów, co w efekcie przekładało się na wzrost obrotów. W ciężkim okresie dla niektórych biznesów obniżaliśmy stawki za wysłanie komunikatów – mówi Krzysztof Szyszka, prezes Vercom, tworzącego chmurowe platformy komunikacyjne.

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama