Amazon niespodziewanie rozpoczął wojnę z Allegro. Chce podbić Polskę

Allegro po raz kolejny w tym roku mocno obrywa na giełdzie po ogłoszeniu planów amerykańskiego koncernu. Amazon nie bierze jeńców i zapowiada się ostra walka w sezonie świątecznym. Kurs Allegro tylko wczoraj spadł ponad 6 proc.

Publikacja: 12.10.2021 21:00

Amazon niespodziewanie rozpoczął wojnę z Allegro. Chce podbić Polskę

Foto: Adobe Stock

Amazon Prime to jeden z kluczy do sukcesu oferty internetowego giganta. Abonament pozwala na dostęp do wielu ofert dodatkowych, jak również szybkich i darmowych dostaw. Dla abonentów organizowane są specjalne festiwale zakupowe tzw. Prime Day.

Czytaj więcej

Amazon skorzysta z kuriera Poczty Polskiej

Firma właśnie poinformowała o uruchomieniu usługi w Polsce. Obejmuje ona miliony produktów w ponad 30 kategoriach. Członkowie Amazon Prime mogą korzystać z nielimitowanych, wliczonych w cenę dostaw produktów oznaczonych logo Prime, do domu, paczkomatów lub punktów odbioru nawet następnego dnia, bez minimalnej wartości zamówienia. Program obejmuje także dostęp do serwisu streamingowego, gry, a kosztuje 49 zł rocznie. Tyle samo co Smart Allegro, który skupia się na dostawach. – W przyszłości planujemy wprowadzić jeszcze większy wybór produktów dostarczanych jeszcze szybciej oraz rozszerzyć naszą ofertę filmów i seriali o kolejne pozycje – mówi Jamil Ghani, wiceprezes Amazon Prime.

Ofensywa giganta

Allegro ruchu konkurencji nie skomentowało, ale komentarze rynku są jednoznaczne. – To bardzo skuteczne narzędzie i w perspektywie długofalowej na pewno przyciągnie klientów na stronę globalnego giganta. Rynek giełdowy oczywiście reaguje panicznie na tego typu ruchy, bo w tym przypadku można powiedzieć, że to pierwszy celny cios – mówi Rafał Agnieszczak, prezes Furgonetka, brokera usług logistycznych. – Usługa Allegro nadal jest tańsza i bardziej otwarta dzięki opcji Family – dodaje.

Reakcja giełdy jest jednoznaczna - inwestorzy spodziewają się, iż Allegro nie przejdzie tego starcia tak łatwo, co widać po spadku kursu. "Allegro może być zmuszone do kolejnego poluzowania warunków programu w obszarze pułapów darmowych wysyłek, co potencjalnie wpłynie na wielkość kosztów dostaw netto i obniży poziom rentowności EBITDA" – piszą analitycy mBanku. "Podkreślamy także szybkie tempo ruchów Amazona na polskim rynku: niedawno serwis ogłosił darmową wysyłkę od 40 zł, teraz wprowadza serwis Prime. To dowody, że apetyt na polski rynek jest duży" – dodają.

Branżowi eksperci widzą, że skala oferty Amazona nie może być już marginalizowana i koncern na dobre włączył się do ostrej walki o polskich klientów. – Amazon wytoczył najcięższe działa i to duże wyzwanie dla Allegro, a znaczny spadek kursu giełdowego zdaje się potwierdzać tę tezę. Biorąc pod uwagę wczoraj ogłoszoną współpracę Shopee i InPostu oraz informację, że AliExpress otworzył największe centrum logistyczne w Europie Środkowo-Wschodniej, to na naszym rynku zaczyna robić się ciekawie, a to zapewne ucieszy rodzimych konsumentów – mówi Sebastian Błaszkiewicz, dyrektor sprzedaży w Unity Group.

Klienci się tylko ucieszą

AliExpress także dopiero rusza do ofensywy. Zamówienia z nowego magazynu pod Łodzią trafią do klienta w gwarantowanym terminie trzech dni na terenie całej Polski i powinny dotrzeć do największym miast już następnego dnia w przypadku niektórych zamówień. – Polska jest naszym regionalnym hubem w Europie Środkowo-Wschodniej i była naturalnym wyborem inwestycyjnym na pierwsze centrum logistyczne w regionie dla AliExpress. Nowe centrum zapewni szybszą wysyłkę dla użytkowników w kluczowych miastach – mówi Gary Topp, dyrektor generalny AliExpress na Europę Środkową i Wschodnią.

– Pojawienie się Amazon Prime i oferty innych marketplace'ów w Polsce w ciągu ostatnich miesięcy jest korzystne dla konsumentów – w kolejnych latach spotkamy się z większą konkurencyjnością i bogatszą ofertą prokonsumencką – z tego należy się tylko cieszyć – mówi Piotr Kaliński, członek zarządu Marketplanet, platformy zakupowej wspierająca procesy automatyzacji zakupów.

– Dostęp do Amazon Prime Video w ramach jednego abonamentu spowoduje, że konsumenci na pewno zaczną interesować się platformą filmową, ale też sprzedażową – mówi Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online. – Prawdopodobną motywacją do wprowadzenia dość późno usługi Prime było wejście Shopee, azjatyckiego giganta marketplace, który zaoferował dokładnie taki sam sposób dostarczania produktów – dodaje.

Nowa usługa Amazona wpłynie nie tylko na konsumentów. – Co za tym idzie również i sprzedawcy będą musieli coraz poważniej korzystać z tego kanału. Największy dopływ nowych sprzedawców spodziewany jest po opublikowaniu informacji na temat, jak przełożyło się wprowadzenie usługi Amazon Prime na wzrost sprzedaży na Amazon.pl – mówi Sascha Stockem, prezes Nethansa.

– Amazon idzie o krok dalej, poza darmowymi dostawami oferuje też szereg usług towarzyszących, w tym dostęp do bazy filmów i seriali. Na pewno jest to sposób na przekonanie polskich konsumentów, ale Allegro jest tak mocno zakorzenione w polskich realiach, że i to może okazać się za mało – mówi Michał Zieliński, dyrektor zarządzający agencji marketingowej dedykowanej e-commerce i startupom Agencja.com. – Natomiast sytuacja niezależnych sklepów internetowych, dla których marketplace nie są największym kanałem sprzedaży, robi się bardzo trudna. Są zmuszone do przeprowadzania podobnych ruchów lub choćby sporego subsydiowania kosztów dostawy – dodaje.

Amazon Prime to jeden z kluczy do sukcesu oferty internetowego giganta. Abonament pozwala na dostęp do wielu ofert dodatkowych, jak również szybkich i darmowych dostaw. Dla abonentów organizowane są specjalne festiwale zakupowe tzw. Prime Day.

Firma właśnie poinformowała o uruchomieniu usługi w Polsce. Obejmuje ona miliony produktów w ponad 30 kategoriach. Członkowie Amazon Prime mogą korzystać z nielimitowanych, wliczonych w cenę dostaw produktów oznaczonych logo Prime, do domu, paczkomatów lub punktów odbioru nawet następnego dnia, bez minimalnej wartości zamówienia. Program obejmuje także dostęp do serwisu streamingowego, gry, a kosztuje 49 zł rocznie. Tyle samo co Smart Allegro, który skupia się na dostawach. – W przyszłości planujemy wprowadzić jeszcze większy wybór produktów dostarczanych jeszcze szybciej oraz rozszerzyć naszą ofertę filmów i seriali o kolejne pozycje – mówi Jamil Ghani, wiceprezes Amazon Prime.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Rząd jest gotowy na uderzenie w chińskie platformy – szybciej, niż się spodziewano
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Handel
Poczta Polska uruchomiła nowy sklep internetowy
Handel
Sklepów dalej ubywa tysiącami. Są jednak wyjątki
Handel
Małe sklepy wymierają. Eksperci nie mają wątpliwości co nas czeka
Handel
Trzęsienie ziemi w Burberry. Firma chce być jeszcze bardziej ekskluzywna