Amazon niespodziewanie rozpoczął wojnę z Allegro. Chce podbić Polskę

Allegro po raz kolejny w tym roku mocno obrywa na giełdzie po ogłoszeniu planów amerykańskiego koncernu. Amazon nie bierze jeńców i zapowiada się ostra walka w sezonie świątecznym. Kurs Allegro tylko wczoraj spadł ponad 6 proc.

Publikacja: 12.10.2021 21:00

Amazon niespodziewanie rozpoczął wojnę z Allegro. Chce podbić Polskę

Foto: Adobe Stock

Amazon Prime to jeden z kluczy do sukcesu oferty internetowego giganta. Abonament pozwala na dostęp do wielu ofert dodatkowych, jak również szybkich i darmowych dostaw. Dla abonentów organizowane są specjalne festiwale zakupowe tzw. Prime Day.

Czytaj więcej

Amazon skorzysta z kuriera Poczty Polskiej

Firma właśnie poinformowała o uruchomieniu usługi w Polsce. Obejmuje ona miliony produktów w ponad 30 kategoriach. Członkowie Amazon Prime mogą korzystać z nielimitowanych, wliczonych w cenę dostaw produktów oznaczonych logo Prime, do domu, paczkomatów lub punktów odbioru nawet następnego dnia, bez minimalnej wartości zamówienia. Program obejmuje także dostęp do serwisu streamingowego, gry, a kosztuje 49 zł rocznie. Tyle samo co Smart Allegro, który skupia się na dostawach. – W przyszłości planujemy wprowadzić jeszcze większy wybór produktów dostarczanych jeszcze szybciej oraz rozszerzyć naszą ofertę filmów i seriali o kolejne pozycje – mówi Jamil Ghani, wiceprezes Amazon Prime.

Ofensywa giganta

Allegro ruchu konkurencji nie skomentowało, ale komentarze rynku są jednoznaczne. – To bardzo skuteczne narzędzie i w perspektywie długofalowej na pewno przyciągnie klientów na stronę globalnego giganta. Rynek giełdowy oczywiście reaguje panicznie na tego typu ruchy, bo w tym przypadku można powiedzieć, że to pierwszy celny cios – mówi Rafał Agnieszczak, prezes Furgonetka, brokera usług logistycznych. – Usługa Allegro nadal jest tańsza i bardziej otwarta dzięki opcji Family – dodaje.

Reakcja giełdy jest jednoznaczna - inwestorzy spodziewają się, iż Allegro nie przejdzie tego starcia tak łatwo, co widać po spadku kursu. "Allegro może być zmuszone do kolejnego poluzowania warunków programu w obszarze pułapów darmowych wysyłek, co potencjalnie wpłynie na wielkość kosztów dostaw netto i obniży poziom rentowności EBITDA" – piszą analitycy mBanku. "Podkreślamy także szybkie tempo ruchów Amazona na polskim rynku: niedawno serwis ogłosił darmową wysyłkę od 40 zł, teraz wprowadza serwis Prime. To dowody, że apetyt na polski rynek jest duży" – dodają.

Branżowi eksperci widzą, że skala oferty Amazona nie może być już marginalizowana i koncern na dobre włączył się do ostrej walki o polskich klientów. – Amazon wytoczył najcięższe działa i to duże wyzwanie dla Allegro, a znaczny spadek kursu giełdowego zdaje się potwierdzać tę tezę. Biorąc pod uwagę wczoraj ogłoszoną współpracę Shopee i InPostu oraz informację, że AliExpress otworzył największe centrum logistyczne w Europie Środkowo-Wschodniej, to na naszym rynku zaczyna robić się ciekawie, a to zapewne ucieszy rodzimych konsumentów – mówi Sebastian Błaszkiewicz, dyrektor sprzedaży w Unity Group.

Klienci się tylko ucieszą

AliExpress także dopiero rusza do ofensywy. Zamówienia z nowego magazynu pod Łodzią trafią do klienta w gwarantowanym terminie trzech dni na terenie całej Polski i powinny dotrzeć do największym miast już następnego dnia w przypadku niektórych zamówień. – Polska jest naszym regionalnym hubem w Europie Środkowo-Wschodniej i była naturalnym wyborem inwestycyjnym na pierwsze centrum logistyczne w regionie dla AliExpress. Nowe centrum zapewni szybszą wysyłkę dla użytkowników w kluczowych miastach – mówi Gary Topp, dyrektor generalny AliExpress na Europę Środkową i Wschodnią.

– Pojawienie się Amazon Prime i oferty innych marketplace'ów w Polsce w ciągu ostatnich miesięcy jest korzystne dla konsumentów – w kolejnych latach spotkamy się z większą konkurencyjnością i bogatszą ofertą prokonsumencką – z tego należy się tylko cieszyć – mówi Piotr Kaliński, członek zarządu Marketplanet, platformy zakupowej wspierająca procesy automatyzacji zakupów.

– Dostęp do Amazon Prime Video w ramach jednego abonamentu spowoduje, że konsumenci na pewno zaczną interesować się platformą filmową, ale też sprzedażową – mówi Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online. – Prawdopodobną motywacją do wprowadzenia dość późno usługi Prime było wejście Shopee, azjatyckiego giganta marketplace, który zaoferował dokładnie taki sam sposób dostarczania produktów – dodaje.

Nowa usługa Amazona wpłynie nie tylko na konsumentów. – Co za tym idzie również i sprzedawcy będą musieli coraz poważniej korzystać z tego kanału. Największy dopływ nowych sprzedawców spodziewany jest po opublikowaniu informacji na temat, jak przełożyło się wprowadzenie usługi Amazon Prime na wzrost sprzedaży na Amazon.pl – mówi Sascha Stockem, prezes Nethansa.

– Amazon idzie o krok dalej, poza darmowymi dostawami oferuje też szereg usług towarzyszących, w tym dostęp do bazy filmów i seriali. Na pewno jest to sposób na przekonanie polskich konsumentów, ale Allegro jest tak mocno zakorzenione w polskich realiach, że i to może okazać się za mało – mówi Michał Zieliński, dyrektor zarządzający agencji marketingowej dedykowanej e-commerce i startupom Agencja.com. – Natomiast sytuacja niezależnych sklepów internetowych, dla których marketplace nie są największym kanałem sprzedaży, robi się bardzo trudna. Są zmuszone do przeprowadzania podobnych ruchów lub choćby sporego subsydiowania kosztów dostawy – dodaje.

Amazon Prime to jeden z kluczy do sukcesu oferty internetowego giganta. Abonament pozwala na dostęp do wielu ofert dodatkowych, jak również szybkich i darmowych dostaw. Dla abonentów organizowane są specjalne festiwale zakupowe tzw. Prime Day.

Firma właśnie poinformowała o uruchomieniu usługi w Polsce. Obejmuje ona miliony produktów w ponad 30 kategoriach. Członkowie Amazon Prime mogą korzystać z nielimitowanych, wliczonych w cenę dostaw produktów oznaczonych logo Prime, do domu, paczkomatów lub punktów odbioru nawet następnego dnia, bez minimalnej wartości zamówienia. Program obejmuje także dostęp do serwisu streamingowego, gry, a kosztuje 49 zł rocznie. Tyle samo co Smart Allegro, który skupia się na dostawach. – W przyszłości planujemy wprowadzić jeszcze większy wybór produktów dostarczanych jeszcze szybciej oraz rozszerzyć naszą ofertę filmów i seriali o kolejne pozycje – mówi Jamil Ghani, wiceprezes Amazon Prime.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu