Marnowanie żywności to olbrzymi problem współczesnego świata. Zarówno zwykli ludzie, jak i sieci handlowe co roku wyrzucają tony jedzenia, które mogłoby się nie zmarnować. Marnowaniu żywności mogłaby zapobiec lepsza współpraca między sklepami a organizacjami charytatywnymi. Tesco stosuje nowoczesną technologię w Wielkiej Brytanii i Irlandii – można tam w czasie rzeczywistym nadzorować potwierdzenia odbioru żywności realizowane przez organizacje charytatywne i błyskawicznie informować o posiadanych nadwyżkach do przekazania.

W Polsce testowanie rozwiązania FoodCloud rozpoczął, jak informują Wirtualne Media, Krakowski Bank Żywności. Rozwiązanie udostępnia dla organizacji informacje z 5 sklepów Tesco na terenie Krakowa. Bank Żywności otrzymuje bezpośrednio w aplikacji informacje o dostępnych nadwyżkach niesprzedanej żywności i może planować odbiór bezpośrednio ze sklepu.

Przeciwdziałanie marnowaniu jedzenia przez Tesco nie obejmuje jednak tylko tych 5 placówek. Obecnie ponad 270 sklepów sieci w Polsce przekazuje organizacjom charytatywnym nadwyżki produktów spożywczych – mówimy tu o produktach, których nie można już sprzedać, ale wciąż nadają się do spożycia i są bezpieczne dla końcowych odbiorców.

FoodCloud jest aplikacją stworzoną przez organizację FoodCloud. Organizacja ta powstała w 2012 roku w Dublinie i chwali się, że w ciągu swojej działalności ocaliła od zmarnowania 18 200 ton żywności.

Według badań przeprowadzonych na zlecenie Tesco w 2017 roku, aż 62,7 proc. Polaków minimum raz w miesiącu wyrzuca jedzenie. W roku finansowym 2016/17 Tesco Polska miało 6285 ton nadwyżek żywności nadającej się do spożycia, z czego 1622 tony przekazało organizacjom charytatywnym. Resztę (4663 tony ) wyrzucono. Stosowanie aplikacji FoodCloud może pozwolić ograniczyć te straty.

Według danych, cytowanych w styczniu przez Bussines Insider Polska, w Polsce co roku wyrzucane jest 9 mln ton żywności. Najwięcej wyrzucają gospodarstwa domowe.