Reklama

Centrów handlowych w Polsce więcej niż za Odrą

Nasycenie powierzchnią handlową w Polsce rośnie, chociaż już jest wyższe niż we Włoszech czy w Niemczech.

Aktualizacja: 28.11.2018 21:23 Publikacja: 28.11.2018 20:00

Centrów handlowych w Polsce więcej niż za Odrą

Foto: Adobe Stock

Polski rynek rozwija się we wszystkich segmentach, a jego imponującą przemianę widać także po nasyceniu nowoczesną powierzchnią handlową. Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych oraz firmy EY wynika, że w tym ujęciu jest już w zasadzie na poziomie europejskiej średniej. Jednak ze wskaźnikiem niemal 300 mkw. nowoczesnych powierzchni handlowych na 1 tys. osób przebił już tak rozwinięte rynki jak niemiecki czy włoski, jak również wiele państw w Europy Środkowo-Wschodniej, np. Rosję czy Rumunię. Także Czechy czy Słowacja mają wskaźniki na niższym poziomie, choć w tym przypadku różnice nie są wielkie. Ale od Rosji, gdzie wskaźnik wynosi 133,8 mkw. na tysiąc osób, dzieli nas już duży dystans.

Ogólnoeuropejskie dane dotyczą 2017 r., a po tegorocznych widać, że w Polsce ten rynek nadal się rozwija i jest przestrzeń na kolejne projekty. W pierwszym półroczu 2018 r. otwarto 13 nowych centrów, a według szacunków na koniec bieżącego roku poziom nasycenia polskiego rynku osiągnie 326 mkw. na 1 tys. mieszkańców.

– Mówiąc o nasyceniu powierzchnią handlową, musimy jednak pamiętać, że mówimy nie tylko o tradycyjnych centrach handlowych, ale także innych formatach, takich jak parki handlowe, pasaże czy także szereg lokalizacji przy ulicach handlowych – mówi Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

– Patrząc na mapę Europy, idąc od południa na północ, wskaźnik powierzchni handlowej do liczby mieszkańców rośnie, co związane jest choćby z warunkami pogodowymi. Na południu, z ciepłą aurą, więcej osób może korzystać ze sklepów przy ulicach handlowych, galerii jest mniej. Na północy Europy mamy trend odwrotny – dodaje.

Reklama
Reklama

Raport przytacza również szereg informacji o wpływie sektora nowoczesnych powierzchni handlowych na polską gospodarkę. W 2017 r. szacunkowa wartość sprzedaży w centrach handlowych odpowiadała już 18,1 proc. wielkości sprzedaży detalicznej w Polsce. ©?

Handel
Prada reaguje na krytykę. Limitowana kolekcja Kolhapuri powstanie w Indiach
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Handel
Wielka zmiana dla browarów. Zatrzymają swoje systemy kaucyjne
Handel
Kandydat do przejęcia sklepów Carrefoura? Przynosi ogromne straty
Handel
Polacy zaciskają pasa przed Świętami. Te produkty znikną z koszyków jako pierwsze
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Handel
Rynek luksusowy globalnie traci, ale w Polsce jest wyjątkowo dobrze
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama