Reklama
Rozwiń

Słaby listopad małych sklepów

Sprzedaż w porównaniu do października spadła 9,2 proc., a liczba transakcji aż 13 proc.

Aktualizacja: 14.12.2018 15:59 Publikacja: 14.12.2018 15:19

Słaby listopad małych sklepów

Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński

Jak wynika z danych firmy CMR i Polskiej Izby Handlu, w listopadzie 2018 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 mkw. była jednak 4,1 proc. wyższa niż rok wcześniej i o 9,2 proc. niższa niż w październiku 2018 r. Liczba transakcji w listopadzie br. była aż o 13 proc. niższa niż miesiąc wcześniej i o około 2 proc. niższa niż w listopadzie 2017 r.

Autorzy badania wyjaśniają, że niższe temperatury i dwa dodatkowe dni wolne w listopadzie przełożyły się na spadek sprzedaży większości kategorii w ujęciu miesiąc do miesiąca. Duże spadki zanotowały kategorie napojowe – w listopadzie liczba paragonów, na których występowały wody czyste, spadła w porównaniu z wrześniem o 19 proc., a liczba paragonów z napojami gazowanymi była niższa o 18 proc. Niższe temperatury nie sprzyjały konsumpcji piwa (wydatki na nie były o 11 proc. niższe niż w październiku), ale już na kategorię wódek czystych nie miały większego wpływu (wartość sprzedaży tej kategorii utrzymała się na poziomie z października). Jak co roku jesienne chłody przyczyniły się natomiast do wzrostu popytu na wina grzane – w listopadzie wartość ich sprzedaży była o prawie 60 proc. wyższa niż miesiąc wcześniej.

Jak pokazują dane CMR i PIH, niezmiennie najważniejszymi kategoriami dla sklepów małoformatowych pozostają alkohole, wyroby tytoniowe i napoje – w listopadzie odpowiadały one łącznie za niemal 50 proc. obrotów. W listopadzie wartość sprzedaży papierosów utrzymała się na poziomie sprzed roku, natomiast wartość sprzedaży tytoniu zwiększyła się o 3 proc. Klienci sklepów małoformatowych coraz częściej sięgają też po wkłady do podgrzewaczy tytoniu. To kategoria, która na razie ma niewielką dystrybucję i niewysoki udział w całkowitej liczbie transakcji, ale jej sprzedaż z miesiąca na miesiąc systematycznie rośnie – w listopadzie liczba paragonów, na których pojawiały się podgrzewacze, była o 11 proc. wyższa niż w październiku br. i 10 razy wyższa niż w listopadzie 2017 r.

W listopadzie 2017 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 mkw. średnio 14,84 zł, czyli o 6,5 proc. więcej niż rok wcześniej – ten wynik to po części efekt nieco wyższych niż przed rokiem cen, a po części większej liczby opakowań wkładanych jednorazowo do koszyka. W listopadzie na paragonie można było znaleźć średnio 3,7 opakowania, co oznacza wzrost o 4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Handel
Trump przesunął deadline dla ceł na 1 sierpnia
Handel
Cła będą wyższe od zapowiadanych? Donald Trump: Zaczynamy wysyłać listy do krajów
Handel
Popularny japoński napój drożeje. Szykujcie się na coraz droższą matchę
Handel
Ostatnie chwile na wynegocjowanie pokoju w wojnie celnej Donalda Trumpa z Europą
Handel
Mrożonki kupujemy nie tylko w czasie upałów. Lody nie są jedynym hitem