Reklama

Matras zapowiada zysk za 2014 r.

Branża księgarska ma za sobą kolejny trudny rok, ale 2015 r. wcale nie zapowiada się szczególnie lepiej.

Publikacja: 07.01.2015 09:51

Polacy na książki wydają ok. 2,7 mld zł i wartość rynku w ostatnich latach pozostaje na tym poziomie

Polacy na książki wydają ok. 2,7 mld zł i wartość rynku w ostatnich latach pozostaje na tym poziomie.

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska Magda Starowieyska

Polacy na książki wydają ok. 2,7 mld zł i wartość rynku w ostatnich latach pozostaje na tym poziomie. Systematycznie kurczy się za to liczba księgarni – to efekt zarówno małych wydatków na ten cel jak i konkurencji e-sklepów. Sytuację odczuwają także najwięksi sprzedawcy, choć ich trudności dotykają w nieco mniejszym stopniu.

– 2013 rok zamknęliśmy przychodami na poziomie 221 mln zł i 2 mln zysku netto. Zgodnie z naszymi prognozami 2014 r. był trudny dla wszystkich graczy w branży – mówi Paweł Urbaniak z zarządu firmy Matras. – Jednak wszystko wskazuje na to, że nasze przychody w 2014 r. wzrosną do 240 mln zł, spodziewamy się też zysku.

Zwraca uwagę, iż część konkurentów musiała zmierzyć się z poszukiwaniem finansowania zarówno krótko-, jak i długoterminowego. – Z kolei wydawcy mają sporo środków zamrożonych w towarze, co przekłada się na ich stały nacisk o przyspieszenie obrotu pieniądza – wskazuje Paweł Urbaniak.

W rozpoczętym właśnie roku Matras spodziewa się przyśpieszenia konsolidacji zarówno na rynku wydawców, jak i handlu książką. Firma zdecydowała się zmniejszyć skalę promocji cenowych w 2014 r. na rzecz zainteresowania klienta innymi metodami, jak reklama czy spotkania z autorami. Dzięki temu średnia cena książki pozostała na podobnym poziomie jak rok wcześniej.

Systematycznie inwestuje też w sieć sprzedaży – rok 2014 zakończyła ze 174 salonami.

Reklama
Reklama

– W ostatnich miesiącach skupiliśmy się na odświeżeniu kilkunastu spośród nich, m.in. w Rzeszowie, Koszalinie czy Poznaniu – mówi Paweł Urbaniak.

Jak zapowiada, w zależności od szans pojawiających się na rynku nieruchomości handlowych, firma będzie mogła rozważyć również znaczące powiększenie sieci o placówki w kolejnych dwóch latach.

Drugim ważnym kierunkiem rozwoju jest sklep internetowy, którego udział w obrotach już w 2013 r. wynosił ok. 8 proc. Teraz jest znacznie wyższy, ponieważ w tym segmencie sprzedaż notuje nawet trzycyfrowe wzrosty obrotów.

Firma zauważa, że kanały tradycyjny i internetowy mocno się przenikają i często klienci korzystają na zmianę z obydwu sposobów na finalizowanie swoich zakupów książek.

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama