Reklama

Wieś i małe miejscowości na zakupach w sieci

Mieszkańcy małych i średnich miast pokochali oferty e-sklepów. Choć często mają słabszy dostęp do internetu, online kupują częściej niż ci z największych aglomeracji. Wydają jednak mniej.

Aktualizacja: 06.09.2015 23:45 Publikacja: 06.09.2015 22:00

Wieś i małe miejscowości na zakupach w sieci

Foto: 123RF

Około 75 proc. mieszkańców prowincji korzystających z usług e-sklepów deklaruje, że zakupy takie robi przynajmniej raz w miesiącu. To o 3 pkt proc. wyższy odsetek niż w przypadku internautów zamieszkujących największe aglomeracje naszego kraju – wynika z najnowszych badań ARC Rynek i Opinia opracowanych dla Poczty Polskiej.

Z raportu udostępnionego „Rzeczpospolitej" można się też dowiedzieć, że 12–13 proc. internautów, niezależnie od miejsca zamieszkania, robi zakupy w sieci raz w tygodniu.

Preferencje e-Polaków

Eksperci popularność zakupów online tłumaczą wieloma względami – wygodą, brakiem sklepów tradycyjnych w okolicy, postępującą cyfryzacją. Według Patrycji Staniszewskiej, członka zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej, obecnie już aż 55 proc. internautów jest e-konsumentami. – To o 9 punktów procentowych więcej niż jeszcze w ubiegłym roku – zaznacza.

Choć – jak pokazują badania ARC – głównym powodem zakupów Polaków w internecie jest atrakcyjniejsza cena produktów (od 71 do 75 proc. wskazań), to w przypadku mieszkańców małych miast najważniejsza jest oszczędność czasu (72 proc.). Atrakcyjna cena w ich przypadku znalazła się dopiero na trzeciej pozycji (67 proc.).

W mieście takie internetowe wydatki są średnio większe niż na wsi. Tylko 4 proc. ankietowanych z terenów rolniczych przyznało, że jednorazowe e-zakupy kosztują ich ponad 250 zł. Podobne sumy w małych miastach wydaje dwa razy więcej osób, a w metropoliach ten odsetek jest nawet trzykrotnie wyższy.

Reklama
Reklama

Najpopularniejszą formą e-zakupów są aukcje internetowe. Tak kupuje średnio siedmiu na dziesięciu e-klientów. 5 proc. mieszkańców aglomeracji miejskich kupuje na portalach oferujących zakupy grupowe.

Odzież z zagranicy

Badanie pokazuje, że mieszkańcy wsi unikają raczej zagranicznych e-sklepów. Korzysta z nich zaledwie 7 proc. ankietowanych (w dużych miastach dwa razy więcej). Karolina Karaś z firmy Gemius twierdzi, że za granicą kupujemy odzież głównie marek, które u nas nie są dostępne lub w cenach atrakcyjniejszych niż w Polsce.

Liderami zakupów odzieży i obuwia są małe miasteczka (robi je 2/3 respondentów). Duże miasta przodują w zakupach elektroniki i art. biurowych. Wieś chętniej w sieci zamawia art. dla dzieci i niemowląt, a także chemię gospodarczą.

Czas na artykuły spożywcze

Badania ARC pokazują, że żywność należy do produktów najrzadziej kupowanych online. Powód? Przyzwyczajenie konsumentów do zakupów w realu oraz brak odpowiednio szerokiej oferty e-sklepów.

Eksperci KPMG podkreślają, że dotąd kanał internetowej sprzedaży wdrożyło zaledwie 5 z 20 największych sieci detalicznych w kraju. W sumie w 2014 r. w Polsce funkcjonowały 424 sklepy internetowe oferujące artykuły spożywcze (dane za Sklepy24.pl). Ich liczba jednak stale rośnie. Przybywa też kupujących.

– Segment zakupów spożywczych online to najdynamiczniej rosnący sektor e-commerce na świecie. Nielsen podaje, że aż 55 proc. konsumentów z całego świata zamierza kupować takie produkty w sieci – mówi Tomasz Kowalski, prezes Merlin.pl.

Reklama
Reklama

Platforma ta, wspólnie z siecią delikatesów Alma, uruchomiła projekt Merlinfood, czyli e-sklep oferujący produkty spożywcze wraz z dostawą kurierską. Podobne plany ma grupa Integer.pl. Uruchomi sieć maszyn do odbioru zakupionej online żywności. – Pilotaż lodówkomatów chcemy uruchomić z końcem tego roku – zapowiada Rafał Brzoska, prezes grupy.

Zdaniem analityków liczba sieci spożywczych prowadzących sprzedaż online może w ciągu dwóch lat się podwoić. Prognozy wskazują, że udział e-commerce w całościowych obrotach z handlu w krajach rozwiniętych osiągnie do 2025 r. poziom 40 proc.

Marek Cynowski, e-commerce manager, Poczta Polska

Korzystanie z internetu daje równość w dostępie do produktów i usług. Nie ma znaczenia, gdzie mieszkamy, gdy kupujemy online to, na co mamy ochotę. Dla wielu mieszkańców wsi i mniejszych miast to często najlepsza, bo najwygodniejsza i najtańsza, forma zakupów. Zarówno mieszkańcy dużych aglomeracji, jak i osoby mieszkające na prowincji online wydają niemal tyle samo. Szybko polubiliśmy kupowanie w sieci. Pod tym względem jesteśmy podobni do Anglików. Uwielbiają oni e-zakupy – tak nabywają ubrania, sprzęt AGD, książki czy jedzenie. Polacy wciąż z nieufnością podchodzą do spożywczych zakupów online. Może to wynikać z przywiązania do kupowania tej grupy produktów w sklepach tradycyjnych.

Handel
Spór UE i USA o oliwki. WTO potrzebowała sześciu lat na decyzję
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Handel
Pierwsza taka promocja na Orlenie. Od kiedy i o ile będzie taniej?
Handel
Smyk Holding odwołał publiczną ofertę akcji. Nie wyklucza kolejnego podejścia
Handel
Adidas bez Yeezy: spadek sprzedaży w USA, rekordowe wyniki globalne
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Handel
Prezydent USA Donald Trump: Mamy porozumienie handlowe z Koreą Południową
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama