Podkoszulki i bluzy z godłem i nazwą szkoły do niedawna były pamiątką, którą do kraju przywozili Polacy studiujący za granicą, przede wszystkim w USA. Tam tradycja uczelnianych kolekcji bluz czy t-shirtów- równie chętnie noszonych przez studentów, jak też przez absolwentów dobrych szkół - sięga już kilku pokoleń. U nas ma dopiero kilka lat, ale szybko zdobywa popularność.
Meksykański projekt
-Własne sklepy, głównie z produktami linii sportowej mają czołowe uczelnie amerykańskie z tzw. Ivy League. To naturalne, że jako najlepsza polska uczelnia biznesowa, nawiązująca w swojej filozofii działania amerykańskich szkół biznesu, zdecydowaliśmy się na kolekcję produktów z naszym logo – wyjaśnia Ewa Barlik, rzeczniczka Akademii Leona Koźmińskiego, która przed kilkoma dniami uruchomiła internetowy sklep z uczelnianą kolekcją gadżetów i odzieży. I to odzieży designerskiej – bo jak podkreśla Ewa Barlik- linię marynarek, koszul i bluz sportowych zaprojektował dla szkoły Rodrigo De La Garza, pracujący w Polsce projektant z Meksyku.
Wcześniej, od listopada kubki termiczne, koszulki i bluzy z logo ALK jej studenci mogli kupować w stacjonarnym Kozminski Boutique na warszawskim kampusie uczelni.- Coraz więcej studentów i gości uczelni robi tu zakupy dla siebie albo na prezenty dla rodziny i znajomych, a wielu absolwentów z rożnych miast i z zagranicy pytało nas o możliwość zakupu towarów online – mówi Daria Kowalska, dyrektor marketingu ALK, pomysłodawczymi sklepu.
Bluza lepsza niż czapka
Promocyjne wejście ALK jest mocne ,choć dość późne w porównaniu z innymi uczelniami, w tym znanymi szkołami publicznymi, które na taki odzieżowo-gadżetowy marketing postawiły już przed kilkoma laty. Sięgają po zachodnie wzory- bo popularne przez II wojną uczelniane czapki, które próbowano potem reaktywować, jakoś się nie przyjęły.
W rezultacie praktycznie wszystkie czołowe polskie uczelnie (w tym Politechnika Warszawska, Politechnika Wrocławska czy Warszawski Uniwersytet Medyczny) mają dzisiaj w ofercie odzież ze swoim logo, choć oferta jest zwykle dość skromna. Np. na Politechnice Wrocławskiej bazuje na czarnych podkoszulkach z godłem i nazwą uczelni, choć część wydziałów PWr wzmacnia swój wizerunek wśród studentów autorskimi t-shirtami i bluzami.