Reklama

Uczelniana odzież promuje szkołę i integruje studentów

Coraz więcej szkół wyższych w Polsce sięga po amerykański patent na wzmacnianie swojego wizerunku- wprowadzają promocyjną odzież i gadżety z uczelnianym logo.

Publikacja: 28.03.2015 12:10

Uczelniana odzież promuje szkołę i integruje studentów

Foto: ROL

Podkoszulki i bluzy z godłem i nazwą szkoły do niedawna były pamiątką, którą do kraju przywozili Polacy studiujący za granicą, przede wszystkim w USA. Tam tradycja uczelnianych kolekcji bluz czy t-shirtów- równie chętnie noszonych przez studentów, jak też przez absolwentów dobrych szkół - sięga już kilku pokoleń. U nas ma dopiero kilka lat, ale szybko zdobywa popularność.

Meksykański projekt

-Własne sklepy, głównie z produktami linii sportowej mają czołowe uczelnie amerykańskie z tzw. Ivy League. To naturalne, że jako najlepsza polska uczelnia biznesowa, nawiązująca w swojej filozofii działania amerykańskich szkół biznesu, zdecydowaliśmy się na kolekcję produktów z naszym logo – wyjaśnia Ewa Barlik, rzeczniczka Akademii Leona Koźmińskiego, która przed kilkoma dniami uruchomiła internetowy sklep z uczelnianą kolekcją gadżetów i odzieży. I to odzieży designerskiej – bo jak podkreśla Ewa Barlik- linię marynarek, koszul i bluz sportowych zaprojektował dla szkoły Rodrigo De La Garza, pracujący w Polsce projektant z Meksyku.

Wcześniej, od listopada kubki termiczne, koszulki i bluzy z logo ALK jej studenci mogli kupować w stacjonarnym Kozminski Boutique na warszawskim kampusie uczelni.- Coraz więcej studentów i gości uczelni robi tu zakupy dla siebie albo na prezenty dla rodziny i znajomych, a wielu absolwentów z rożnych miast i z zagranicy pytało nas o możliwość zakupu towarów online – mówi Daria Kowalska, dyrektor marketingu ALK, pomysłodawczymi sklepu.

Bluza lepsza niż czapka

Promocyjne wejście ALK jest mocne ,choć dość późne w porównaniu z innymi uczelniami, w tym znanymi szkołami publicznymi, które na taki odzieżowo-gadżetowy marketing postawiły już przed kilkoma laty. Sięgają po zachodnie wzory- bo popularne przez II wojną uczelniane czapki, które próbowano potem reaktywować, jakoś się nie przyjęły.

W rezultacie praktycznie wszystkie czołowe polskie uczelnie (w tym Politechnika Warszawska, Politechnika Wrocławska czy Warszawski Uniwersytet Medyczny) mają dzisiaj w ofercie odzież ze swoim logo, choć oferta jest zwykle dość skromna. Np. na Politechnice Wrocławskiej bazuje na czarnych podkoszulkach z godłem i nazwą uczelni, choć część wydziałów PWr wzmacnia swój wizerunek wśród studentów autorskimi t-shirtami i bluzami.

Reklama
Reklama

Na autorskie projekty postawił też Uniwersytet Warszawski, który jesienią ubiegłego roku, przy okazji swojego 200-lecia, ogłosił konkurs na projekt uczelnianej bluzy, który miał ukazywać UW „jako nowoczesną instytucję naukową". Z ponad setki zgłoszonych prac wybrano cztery, które poddano głosowaniu Facebook-owiczów. Internauci wybrali dwa projekty – studenci i absolwenci UW mają więc do wyboru dwa wzory – jeden bardziej klasyczny a drugi bardziej artystyczny. Konkurencją dla uczelnianych bluz mogą też być inicjatywy wydziałów- część z nich już od kilku lat ma koszulki czy bluzy ze swoim logo. Wydziały były też pionierami bluzowej promocji na AGH.

- Jesteśmy teraz przed najważniejszym etapem- wprowadzenia do sprzedaży uczelnianych bluz. Mamy nadzieję, że będą gotowe jeszcze przed wakacjami- mówi Bartosz Dembiński rzecznik krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej. Jej studenci i absolwenci od kilku lat mogą już kupować podkoszulki i gadżety z logo AGH- stacjonarnie i online.

Oferta dla absolwenta (także biznesowa)

W internetowym sklepie z pamiątkami AGH można się nie tylko ubrać (m.in. w biret i strój absolwencki), ale także zaopatrzyć w portfele, zegarki, parasole czy kubki ozdobione logo uczelni. Jak zapewnia Dembiński, sklepik cieszy się sporą popularnością. Podobnie zresztą jak internetowy GoodWill Store, który prowadzi działające w Szkole Głównej Handlowej stowarzyszenie jej studentów i absolwentów, GoodWill. (Szkoły nie mogą same się zajmować sprzedażą promocyjnej odzieży i gadżetów, gdyż mają zarabiać tylko na usługach dydaktycznych). Przebojem sklepu GoodWill są zielone i szare bluzy z herbową fregatą SGH, od niedawna także w wersji angielskiej,

Marcin Poznań, rzecznik szkoły wyjaśnia, że uczelniane bluzy pojawiły się przed ponad czterema laty, jako projekt studencki.- Wcześniej mieliśmy koszulki SGH, ale nasi studenci szukali nowych możliwości identyfikacji z uczelnią- wspomina rzecznik.

Jak dodaje część pieniędzy ze sprzedaży bluz, koszulek i spodni dresowych w GoodWill Store finansuje cele wybierane w plebiscycie studentów– jednym z nich była inwestycja w specjalne kanapy z podłączeniem laptopów, które stanęły w sali nauki. Uczelniana kolekcja SGH, w której są też bluzy Alumni, dla absolwentów szkoły, -nie jest jednak w ciągłej sprzedaży. Można ją kupić dwa razy w roku wiosną i jesienią, i to na wcześniejsze zamówienie.

- Sprzedajemy ok. 400-600 bluz na semestr –twierdzi Marcin Poznań. Zaznacza, że już niedługo w kolekcji SGH może się pojawić kolejna nowość. - Teraz chcielibyśmy wprowadzić coś bardziej eleganckiego, jak np. swetry, które mają brytyjskie uczelnie - dodaje rzecznik.

Reklama
Reklama

Poszerzenie uczelnianej kolekcji planuje też ALK. Jak zapowiada Ewa Balik, docelowo w kozminski.shoplo.com pojawią się także wybrane produkty oferowane przez firmy założone przez studentów i absolwentów szkoły. Pierwszy z nich to okulary słoneczne w drewnianej oprawie, wprowadzone do Kozminski Boutique tej wiosny.

Gospodarka
Graniczna opłata węglowa namiesza na rynku stali? Kluczowe wyzwania dla firm
Gospodarka
dr Marcin Mazurek, mBank: Dochodzimy do zdrowych zmian strukturalnych
Gospodarka
Czesi zaskoczeni sukcesem Polski. Ekspert o współpracy: Strategiczna konieczność
Gospodarka
Niezłe dwa lata gospodarki pod rządami Donalda Tuska
Gospodarka
90 milionów złotych – tyle kosztuje Rosjan godzina wojny Putina
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama