Otwarcie na kontakty zagraniczne, ogromny rynek, dostępność surowców praktycznie z całej tablicy Mendelejewa, dobrze wykwalifikowana siła robocza oraz niskie koszty pracy, ogromne potrzeby kapitałowe – to główne powody, dla których warto zainteresować się rynkiem ukraińskim. Według prognoz Międzynarodowego Funduszu Walutowego, który wspiera gospodarkę naszego wschodniego sąsiada wielomiliardowymi kredytami i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Ukraina w tym roku wyjdzie z recesji. Kraj przeprowadził już szereg zalecanych reform, m.in. odszedł od subsydiowania cen energii, porządkuje sytuację w systemie bankowym i w gospodarce surowcowej.
Kraj stał się też jednym z centrów usług IT, a najwięcej firm zgromadziło się wokół Lwowa,. Wartość tej branży już w tej chwili jest oceniana na ponad 5 mld dol. Ulokowało się tam 100 globalnych centrów badań i rozwoju, tyle samo dużych firm wyspecjalizowanych w handlu elektronicznym i ponad 2 tysiące startupów. Inne dziedziny, w których gospodarka ukraińska jest otwarta na kontakty zagraniczne, to motoryzacja, elektronika, budownictwo przemysłowe, przemysł chemiczny i dobra konsumpcyjne. Czyli praktycznie na wszystko, co może zaoferować Polska.
I choć może się wydawać, że dobrze znamy naszych sąsiadów i nie powinniśmy mieć problemów z odnalezieniem się na ukraińskim rynku, warto jednak sprawdzić, czy aby na pewno? Na co trzeba zwrócić uwagę, myśląc o interesach na Wschodzie?
1. Przygotuj się przed wyjazdem
Największym błędem, jaki popełniają zagraniczne firmy, które chcą robić biznes na rynku ukraińskim jest brak przygotowania. Warto więc poczytać o kulturze, języku, obyczajach i obowiązujących regulacjach. Dobrym pomysłem jest korzystanie z wiedzy ukraińskiego przedstawicielstwa handlowego w Polsce, bądź z zasobów Polsko-Ukraińskiej Izby Handlowej. Dużo szczegółowych informacji można znaleźć na stronach Promote Ukraine, która wskaże odpowiednie kontakty i udostępni przepisy z otoczenia biznesu.
Trzeba również pamiętać, że droga do otwarcia biznesu na Ukrainie nadal jest obciążona biurokratycznymi przepisami, a robota papierkowa, przynajmniej na początku działalności, wydaje się nie mieć końca. Z tego powodu warto jest znaleźć lokalnego partnera, który będzie wiedział, jak się poruszać w gąszczu przepisów. Problemem jest też korupcja. Jednak coraz częściej widać, że biznes przestaje się bać polityki, a nawet informuje władze o niedociągnięciach administracyjnych, bądź korupcyjnych naciskach.