To jedyny w tym roku (i drugi jak dotychczas w okresie 2007-2013) konkurs o unijne dofinansowanie z programu "Rozwój Polski Wschodniej" na wspieranie klastrów tworzących się w pięciu wschodnich województwach (w Lubelskim, Podkarpackim, Podlaskim, Świętokrzyskim i Warmińsko-Mazurskim). Firmy, jednostki naukowe i podmioty działające na rzecz rozwoju gospodarczego lub innowacyjności mające siedziby na terenie co najmniej dwóch województw Polski Wschodniej mogą starać się o 15,3 mln zł unijnych dotacji. Rozdziela je Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
- To przede wszystkim pieniądze dla tworzących się powiązań klastrowych. Chodzi o wsparcie tzw. miękkich działań mniejszych klastrów, gdyż większe wspierane są programu "Innowacyjna gospodarka". Ponad 90 proc. z tych podmiotów rozpoczęło działalność w ostatnich miesiącach - mówi "Rz" Dariusz Szewczyk, wiceprezes PARP.
O dofinansowanie mogą ubiegać się koordynatorzy powiązań klastrowych składających się z co najmniej pięciu przedsiębiorstw, jednej jednostki naukowej i jednej organizacji otoczenia biznesu działającej na rzecz rozwoju gospodarczego. Minimalna wartość wydatków kwalifikowanych to 2 mln zł. Dotacje można wykorzystać m.in. na organizację i funkcjonowanie biura klastra, opracowanie jego dokumentów operacyjnych, organizację zagranicznych misji branżowych oraz tworzenie baz danych, portali i stron internetowych. Aktualnie z programu "Rozwój Polski Wschodniej" finansowanych jest jedenaście projektów klastrowych o łącznej wartości ponad 44 mln zł. Niektóre nabrały już rozpędu.
- Jestem mile zaskoczony działalnością klastru bielizny damskiej z Podlasia, w którym współpracuje jedenaście firm z branży bieliźniarskiej. Z sukcesem wprowadzają one własne marki na rynek krajowy i rynki zagraniczne. Dobrze zapowiada się również projekt uzdrowiska "Perły Polski Wschodniej" - wskazuje Szewczyk. Wnioski o dofinansowanie można składać do 29 kwietnia.
- Jest to prawdopodobnie ostatni konkurs z programu "Rozwój Polski Wschodniej" na wsparcie dla klastrów - prognozuje wiceprezes agencji.