I teraz już jako Centrum ogłosiła, że zakończyła zbieranie wniosków w pierwszym konkursie w programie „Polska cyfrowa", który był jednocześnie pierwszym naborem projektów w okresie 2014-2020. Wpłynęło ich 39 z zakresu e-usług administracji, które mają zapewnić wysoką dostępność i jakość e-usług publicznych. Urzędy mają duży apetyt na te pieniądze, bo przy budżecie konkursu na poziomie 945 mln zł wartość złożonych wniosków wyniosła 2,7 mld zł.
Urzędy mogły składać dwa typy projektów. Pierwszy to tworzenie lub rozwój e-usług publicznych dla obywateli lub przedsiębiorców oraz drugi związany z tworzeniem lub rozwojem usług wewnątrz administracyjnych niezbędnych dla funkcjonowania e-usług publicznych. Wnioski dotyczą obu typów.
Które urzędy i na co chcą wziąć te pieniądze? Najwięcej, bo aż 5 projektów złożyło Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Resort chce pozyskać pieniądze m.in. na informatyzację jednostek samorządu terytorialnego z zastosowaniem technologii przetwarzania w chmurze oraz e-usługi publiczne wspierające usuwanie skutków klęsk żywiołowych w naszym kraju. W tyle nie pozostają inne resorty. Po kilka projektów złożyły też resorty finansów, spraw wewnętrznych, gospodarki i sprawiedliwości. Pierwszy chce pieniędzy m.in. na Platformę Usług Elektronicznych Służby Celnej i budowę platformy e-Finanse Publiczne. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych ze wsparciem unijnym chce m.in. cyfryzować akty stanu cywilnego i rozwijać system e-zdrowie. Z kolei resort gospodarki ubiega się m.in. o pieniądze na platformę pośredniczącą elektronicznego fakturowania dla sfery finansów publicznych, a Ministerstwo Sprwawiedliwości na wdrożenie protokołu elektronicznego w sądach powszechnych (sprawy cywilne i wykroczeniowe). Chrapkę na unijne dotacje mają też przeróżne urzędy m.in. Urząd Zamówień Publicznych, Główny Inspektorat Transportu Drogowego, Urząd Transportu Kolejowego oraz Polska Organizacja Turystyczna (system E-turysta).
Teraz w Centrum Projektów Polska Cyfrowa trwa ocena formalna przygotowanych przez urzędników przedsięwzięć. W jej trakcie dojdzie do sprawdzenia m.in. na ile realizacja złożonych e-projektów skróci czas potrzebny na różne typy spraw i ułatwi kontakt klienta z urzędem bez opuszczania domu bądź miejsca pracy.