Allnet, Axami, Lactex, Lactima i Kinga to tylko niektóre firmy z Polski Wschodniej, które pozyskały kontrakty za granicą dzięki uczestnictwie w misjach gospodarczych na targi zagraniczne organizowanych przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Wyjazdy to część projektu „Promocja gospodarcza Polski Wschodniej", który ma się przyczynić m.in. do wzrostu zainteresowania firm zagranicznych ofertą gospodarczą pięciu wschodnich województw (lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie). Projekt jest finansowany z programu operacyjnego „Rozwój Polski Wschodniej". Do 2015 r. pochłonie 86 mln zł. Do połowy 2011 r. wydano 18 mln zł i jak przekonuje Bożena Czaja, wiceprezes PAIiIZ unijne pieniądze na wyjazdy przedsiębiorców są wydawane efektywnie. – Możemy pochwalić się konkretnymi rezultatami organizowanych przez nas misji. To zawarte przez naszych przedsiębiorców zagraniczne kontrakty – mówi „Rz" Czaja. Umowy podpisało kilka firm z branży spożywczej m.in. Zakłady Przemysłu Ziemniaczanego Lublin i Wytwórnia Octu i Musztardy Octim i bieliźniarskiej, ale także producenci: elementów dla sektora lotniczego (Waldrex) i jachtów (Yacht Service).

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyjazdu z PAIiIZ. Podpisaliśmy po nim już trzy umowy, negocjujemy czwartą, a w październiku mają nas odwiedzić kolejni dwaj kontrahenci – mówi „Rz" Kinga Lesisz, prezes spółki Kinga. Ta białostocka firma zajmuje się produkcją bielizny dla kobiet. Jej przedstawiciele wyjechali za unijne euro tylko raz, do Paryża na największe na świecie targi mody bieliźnianej Mode City, a już mogą cieszyć się z kontraktów wartych kilkadziesiąt tysięcy euro.

Choć dopiero połowa roku, PAIiIZ ogłasza już pierwsze konkursy dla firm na misje w 2012 r. – Przyspieszyliśmy trochę nabory firm na przyszły rok, aby już wcześniej zamówić i zaaranżować powierzchnię wystawienniczą, bo niektóre targi są tak oblegane, że powierzchnię trzeba rezerwować na ponad rok wcześniej – wyjaśnia Czaja. W przyszłym roku PAIiIZ zaproponuje firmom kolejne kilkadziesiąt wyjazdów, w tym do USA, Indii, Chin, a nawet do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Pod koniec roku ruszy też kampania medialna na rynkach zagranicznych promująca robienie biznesu w Polsce Wschodniej. Pochłonie ona kolejne kilkanaście milionów zł z unijnej kasy.