Unijna pomoc zwrotna – pytania i odpowiedzi

Publikacja: 14.12.2012 00:10

Na Mazowszu i w kilku innych regionach nie uruchomiono inicjatywy Jeremie. Jeśli firma jest z innego regionu niż te, w których inicjatywa działa, to czy może skorzystać z oferty funduszu pożyczkowego lub poręczeniowego z województw, w których Jeremie działa?

Z punktu widzenia ostatecznego odbiorcy pomocy, tzn. przedsiębiorcy na Mazowszu, inicjatywa Jeremie jeszcze nie ruszyła, tzn. firmy nie mogą sięgnąć po preferencyjne pożyczki i poręczenia, ale de facto inicjatywa jest już realizowana. W okresie czerwiec–lipiec 2012 r. przeprowadzono nabór wniosków o dofinansowanie w ramach Działania 1.4 „Wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007–2013. W ramach tego konkursu Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych wybrała tzw. Menedżera Funduszu Powierniczego Jeremie. Został nim Bank Gospodarstwa Krajowego, który wyłoni w konkursie pośredników finansowych, którzy zaoferują firmom pożyczki i poręczenia. Finalnie więc pieniądze z inicjatywy Jeremie będą na Mazowszu dostępne dla firm. Obecnie inicjatywę Jeremie realizują województwa: dolnośląskie, łódzkie, wielkopolskie, zachodniopomorskie, pomorskie i kujawsko-pomorskie. Niestety, w ramach inicjatywy Jeremie nie można skorzystać z ofert funduszy pożyczkowych znajdujących się w innym województwie. Firma może skorzystać z tej inicjatywy tylko i wyłącznie w województwie, w którym znajduje się siedziba firmy lub prowadzona jest działalność gospodarcza.

Czy jest jeszcze szansa, żeby te województwa, które nie zdecydowały się na inicjatywę Jeremie, jeszcze uruchomiły takie działanie, np. z oszczędności lub tych działań programu operacyjnego, z których pieniądze nie są popularne?

Teoretycznie jest to możliwe, czego przykładem jest województwo mazowieckie. Zarząd Mazowsza decyzję o realizacji inicjatywy Jeremie podjął stosunkowo późno względem innych regionów, bo dopiero w maju 2012 r. Na preferencyjne pożyczki i poręczenia przeznaczono 15 mln euro z regionalnego programu operacyjnego. W praktyce będzie to jednak zapewne ostatni region, który zdecydował się na wdrażanie tej inicjatywy w okresie 2007–2013. Warto jednak zauważyć, że poza inicjatywą Jeremie w niektórych województwach wprowadzono także inne instrumenty finansowe. Przykład to projekt „Reporęczenia szansą na zwiększenie finansowania zewnętrznego MSP". Instrument wsparcia funduszy poręczeniowych w Polsce wschodniej realizowany w programie „Rozwój Polski wschodniej" w Lubelskiem, Podkarpackiem, Podlaskiem, Świętokrzyskiem i Warmińsko-Mazurskiem.

Jeśli firmie odmówiono pożyczki lub poręczenia to czy może się odwołać od decyzji funduszu?

Decyzja funduszu o nieprzyznaniu pożyczki jest ostateczna i kończy procedurę rozpatrzenia złożonego wniosku.

W przypadku firmy starającej się o pożyczkę nisko oceniono jej wiarygodność kredytową. Firma się z tym nie zgadza. Czy może odwołać się od decyzji?

Fundusz może odmówić podpisania umowy pożyczki, jeżeli uzna, że ryzyko finansowe jej przyznania jest zbyt wysokie. Decyzja funduszu o nieprzyznaniu pożyczki jest ostateczna i kończy procedurę rozpatrzenia złożonego wniosku.

Czy mały przedsiębiorca, którego firma uzyskała już dotację na rozwój, może starać się o pożyczkę, poręczenie?

Tak, pod warunkiem że przedsiębiorca spełnia wymagania stawiane przez fundusz pożyczkowy. Polegają one m.in. na tym, że przedsiębiorca:

? działa w sektorze MŚP co najmniej 3 miesiące,

? posiada dobrą strategię działania, lecz niewystarczające środki finansowe na sfinansowanie swojego działania i rozwoju,

? posiada zdolność do spłaty pożyczki,

? posiada wyraźnie określony cel, na który wykorzysta pożyczkę oraz dobrą znajomość biznesu i potrzeb rynku,

? ma mniejsze możliwości co do udzielenia wymaganego zabezpieczenia w celu uzyskania kredytu bankowego na zasadach rynkowych,

? posiada zdolności organizacyjne i techniczne odpowiadające skali i rodzajowi prowadzonej lub podejmowanej działalności,

? zaplanował przepływ środków finansowych i ma udokumentowane źródło finansowe na spłatę pożyczki,

? działa we wszystkich branżach, z wyjątkiem przedsiębiorców z sektora rolniczego, zbrojeniowego i przedsiębiorców prowadzących działalność przemysłową określaną jako szkodliwa dla środowiska, a także prowadzących działalność powszechnie uznawaną za nieetyczną,

? terminowo reguluje płatności podatkowe wobec Skarbu Państwa oraz zobowiązania wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Ponadto przedsiębiorca składa oświadczenie, że w związku z udzieleniem pożyczki nie nastąpi nakładanie się dofinansowania przyznanego z funduszy strukturalnych, innych funduszy, programów, środków i instrumentów Unii Europejskiej i innych źródeł pomocy krajowej i zagranicznej. W związku z czym przedsiębiorca nie może starać się o pożyczkę na inwestycję, która została już w jakiś sposób dofinansowana.

Dlaczego występuje takie zróżnicowanie w oprocentowaniu pożyczek między ofertą poszczególnych funduszy i w poziomach dofinansowania?

Pożyczki są oprocentowane według stawki każdorazowo określanej w umowie pożyczki. Ich oprocentowanie uzależnione jest od stóp rynkowych i jest nie niższe niż stopa referencyjna, zgodnie z metodą jej ustalania określoną w komunikacie Komisji Europejskiej. Pożyczki oprocentowane są według stopy referencyjnej obowiązującej w dniu zawarcia umowy pożyczki plus maksymalnie 3,0 punkty procentowe marży w stosunku rocznym.

Ponadto, choć procedury udzielania pożyczek w funduszach pożyczkowych zazwyczaj są podobne, to często metodologia oceny wniosków i wysokość marży może być odmienna. Wynika to z faktu, że niektóre z funduszy udzielają pożyczek zgodnie z zasadą udzielania  pomocy de minimis, natomiast inne na warunkach rynkowych (np. Wielkopolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości). Także wysokość kwot pożyczek oraz długość terminu spłaty, jak i akceptowalne formy zabezpieczenia mogą się różnić. Powyższe różnice związane są z posiadaniem przez województwa indywidualnych, regionalnych programów operacyjnych, w których określono założenia udzielania pożyczek przez fundusze pożyczkowe ze środków danego województwa.

Czy pożyczki i poręczenia podobnie jak dotacje są udzielane do jakiegoś terminu (są organizowane kolejne nabory i trzeba złożyć wniosek), czy wnioski można składać w trybie ciągłym?

Wnioski o pożyczki rozpatrywane są w trybie ciągłym. Jednak osoby zainteresowane otrzymaniem pożyczek powinny sprawdzić w poszczególnych punktach ich udzielających, czy kwota na ten cel nie jest wyczerpana. Poza tym w regulaminach udzielania pożyczek w ramach inicjatywy Jeremie często są podane daty ostatecznego terminu składania wniosków o udzielenie pożyczek.

Czy wnioski o pożyczki tak jak w przypadku dotacji są oceniane i tworzony jest ich ranking?

Każdy wniosek o udzielenie pożyczki oceniany jest indywidualnie. Fundusz podejmie decyzję odnośnie przyznania bądź nieprzyznania pożyczki w okresie 30 dni od momentu złożenia kompletnej dokumentacji. W związku z czym nie tworzy się list rankingowych wniosków.

Czy sposób wykorzystania pożyczki jest kontrolowany przez instytucję ją udzielającą i czy może być też kontrolowany przez instytucje krajowe i unijne?

Odpowiadając na to pytanie, należy zaznaczyć, że w umowie zawarcia pożyczki znajduje się zapis odnośnie celu, terminu i sposobu wykorzystania pożyczki oraz obowiązków informacyjnych. Pożyczkobiorca ma obowiązek złożenia sprawozdania dotyczącego wydatkowania całej kwoty udzielonej pożyczki oraz wkładu własnego, w terminie nie dłuższym niż pół roku od dnia postawienia kwoty pożyczki do dyspozycji. Sprawozdanie powinno być odpowiednio udokumentowane fakturami i dowodami zapłaty. Dodatkowo pożyczkobiorca powinien złożyć informację i sprawozdania dotyczące swojej sytuacji finansowej (odpowiednich rocznych sprawozdań finansowych, deklaracji i rozliczeń CIT, PIT).

W przypadku nieterminowego spłacania pożyczki pożyczkobiorca na żądanie funduszu powinien składać comiesięczne sprawozdania o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa lub też umożliwić pracownikom funduszu badanie ksiąg i dokumentów oraz kontroli działalności firmy. Ponadto możliwy jest nadzór funduszu poprzez wizytację miejsc realizacji przedsięwzięcia.

Jakie mogą być konsekwencje, jeśli w wyniku kontroli np. po spłacie pożyczki, instytucje kontrolujące dopatrzą się jakichś uchybień, nieprawidłowości?

W wyniku zaistnienia uchybień, które znacząco nie wpływają na zakres i przedmiot realizowanego projektu, beneficjentowi przekazane będą uwagi związane z występującymi nieprawidłowościami, które następnie powinien skorygować. Należy podkreślić, że każdy projekt traktowany jest indywidualnie i w zależności od rodzaju inwestycji i zakresu kontroli oraz występujących nieprawidłowości stosowane są różne zalecenia oraz procedury postępowania w takich przypadkach. W związku z czym bez określenia rodzaju uchybień oraz stopnia nieprawidłowości nie jest możliwe wskazanie rodzaju konsekwencji, jakie mogą być zastosowane. Co istotne, w przypadku występowania poważnych uchybień i niemożności ich rozwiązania przez beneficjenta (np. niedopełnienie istotnych warunków umowy pożyczki) istnieje ryzyko zwrotu otrzymanej pomocy wraz z odsetkami.

W jaki sposób jest obliczana wartość pomocy publicznej np. w przypadku pożyczki na milion złotych albo poręczenia tej wysokości?

W przypadku przyznania pomocy niemającej formy dotacji (np. poręczenie funduszu poręczeniowego) wartość poręczenia nie może przekroczyć 1 500 000 euro, a w przypadku podmiotów gospodarczych działających w sektorze transportu drogowego 750 000 euro. Wielkości te odpowiadają maksymalnej wartości ekwiwalentu dotacji brutto. Stosowany okres trzech lat należy oceniać w sposób ciągły, zatem dla każdego przypadku pomocy de minimis należy ustalić łączną kwotę pomocy de minimis przyznaną w ciągu danego roku budżetowego oraz dwóch poprzedzających go lat budżetowych.

Na jaki okres można otrzymać pożyczkę lub poręczenie? Czy tylko do końca okresu rozliczeniowego obecnej unijnej perspektywy finansowej czy na dłużej?

Okres kredytowania dostosowany jest do okresu realizacji inwestycji. Nie może być jednak dłuższy niż 60 miesięcy od momentu podpisania umowy. Dopuszczalny jest sześciomiesięczny okres karencji w spłacie kapitału. Kredyt obrotowy z przeznaczeniem na inne cele gospodarcze przyczyniające się do rozwoju MŚP można otrzymać na okres do dwóch lat.

Czym różni się kwota bazowa od kwoty referencyjnej?

Podstawą obliczenia stopy referencyjnej jest stopa bazowa oraz marża, której wysokość jest uzależniona od ratingu danego przedsiębiorstwa oraz poziomu zabezpieczeń spłaty pożyczki. Stopa bazowa to stopa oprocentowania wykorzystywana do obliczania wartości pomocy publicznej. Jest ona okresowo ustalana przez Komisję Europejską na podstawie obiektywnych kryteriów i publikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Stopę referencyjną, w zależności od zastosowania, ustala się poprzez dodanie do podanej stopy bazowej odpowiedniej marży określonej w komunikacie KE.

Czy pożyczki i poręczenia będą udzielane na tych samych zasadach po 2013 roku?

Ze wstępnych informacji płynących tak z Komisji Europejskiej, jak i z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego wynika, że po 2013 roku będą dostępne pozadotacyjne formy wsparcia dla MŚP, w postaci kredytów i poręczeń. Jednak nie ma jeszcze szczegółowych wytycznych dotyczących ich udzielania w kolejnym okresie programowania, czyli w okresie 2014–2020.

Jak to jest możliwe, żeby w niektórych przypadkach oprocentowanie było niższe niż kwota bazowa, która obecnie wynosi 4,91 proc.?

Niektóre fundusze udzielają pożyczek poniżej stopy referencyjnej. Aby zweryfikować wysokość oprocentowania poszczególnych funduszy, należy indywidualnie porównać poszczególne oferty pożyczek.

Czy żeby otrzymać taką pożyczkę, firma musi udowodnić, że bank odmówił jej udzielenia kredytu?

Firma nie musi udowadniać, że bank odmówił jej kredytu.

Właśnie przeczytałem artykuł pt. „Wypełnianie luki". Zainteresowała mnie kwestia pożyczki współfinansowanej z funduszy UE. Pozwolę sobie krótko opisać sytuację. Ponad rok temu razem z moją żoną kupiliśmy lokal użytkowy w Szczecinie i po dość kosztownym remoncie w grudniu ubiegłego roku otworzyliśmy Salon Pedicure Medycznego i Podologii z kilkoma gabinetami. Gabinety działają już prawie rok, firma krzepnie, chociaż tak naprawdę to działa już od 7 lat. Obecne gabinety są jej drugą lokalizacją. Jedynym dość znaczącym obciążeniem jest wzięty kredyt w PKO na zakup i remont lokalu. Nieruchomość została kupiona prywatnie, nie na firmę. Oprocentowanie wspomniane w artykule jest, nie ukrywam, znacznie lepsze od naszego obecnego. Pytanie, czy w środkach pomocowych są takie oferty kredytowo-poręczeniowe, które by można wykorzystać w naszym przypadku do spłaty tego dość kosztownego kredytu. Kredyt jest w euro w kwocie 900 tys. zł i zabezpieczony hipoteką na nieruchomości. Zabezpieczenia ewentualnego kredytu proponujemy takie same. Nie ukrywam, że rozwój firmy jest związany również z utworzeniem następnych miejsc pracy, jakkolwiek mowa jest o małej ich liczbie.

Niestety inicjatywa Jeremie nie umożliwia spłaty zaciągniętego wcześniej kredytu. Dodatkowo należy zaznaczyć, że fundusze poręczeniowe udzielają poręczeń przedsiębiorcom na działania związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Podsumowując, w państwa przypadku, jeśli lokal został zakupiony prywatnie przez osoby fizyczne i sfinansowany zaciągniętym kredytem komercyjnym, nie mogą państwo skorzystać z preferencyjnej pożyczki przy spłacie kredytu zaciągniętego w Banku PKO.

Przeczytałam państwa artykuły na temat inicjatywy Jeremie, w związku z czym nasuwa mi się pytanie związane z prowadzoną przeze mnie działalnością. Jestem właścicielką lokalu, w którym prowadzę działalność usługową na terenie województwa łódzkiego. Zamierzam przeprowadzić remont lokalu. Czy w związku z tym mogę starać się o kredyt na przeprowadzenie remontu?

W ramach inicjatywy Jeremie może pani uzyskać kredyt inwestycyjny, który może być przeznaczony na planowany remont lokalu. Jednak należy pamiętać, że pożyczka może być udzielona tylko i wyłącznie na planowane projekty inwestycyjne. Co ważne, wydatki inwestycyjne związane z remontem, aby mogły zostać zaliczone do kosztów kwalifikowanych, na które została udzielona pożyczka, muszą być poniesione nie wcześniej niż w dniu następującym po dniu podpisania umowy pożyczki.

Na stronie internetowej Wałbrzyskiego Funduszu Powierniczego widziałem zapis o okresie spłaty pożyczki dla przedsiębiorstw, który wynosi 5 lat. Czy jest możliwe wydłużenie tego okresu, czy jakiś rodzaj działalności jest uprzywilejowany i można rozłożyć raty kredytu na dłuższy okres niż 5 lat?

Pożyczka dla przedsiębiorstw z inicjatywy Jeremie udzielana jest maksymalnie na okres 60 miesięcy, tj. 5 lat. W uzasadnionych przypadkach możliwe jest udzielenie karencji w spłacie kapitału pożyczki. Maksymalny okres karencji w spłacie rat kapitałowych wynosi 6 miesięcy i mieści się w umownym okresie spłaty pożyczki.

Czy w każdym przypadku udzielenia pożyczki przedsiębiorca musi załączyć weksel in blanco?

Weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową jest wymagany każdorazowo w przypadku przygotowania dokumentów do umowy kredytowej. Ponadto, również obligatoryjnym warunkiem jest załączenie co najmniej jednej innej formy zabezpieczenia prawnego, np.: poręczenia wekslowego osób trzecich, poręczenia funduszu poręczeń kredytowych, hipoteki na nieruchomości wraz z cesją praw z polisy ubezpieczenia, pełnomocnictwa do rachunku bankowego itp. Rodzaje zabezpieczeń pożyczki można łączyć.

Jakie załączniki należy załączyć do wniosku o pożyczkę?

Każdorazowo instytucja udzielająca pożyczki określa listę dokumentów, jaką należy załączyć do wniosku o udzielenie pożyczki.

Na jakie działania może być udzielone poręczenie kredytu w ramach Jeremie?

W ramach inicjatywy Jeremie może zostać udzielone poręczenie kredytu przeznaczonego na finansowanie inwestycji polegających np. na: zakupie maszyn, oprogramowania, budowie lub modernizacji zakładu, tworzenie nowych miejsc pracy, będących rezultatem np. rozszerzenia zakresu działalności firmy w wyniku zakupu nowego sprzętu, wdrożenie nowych rozwiązań technicznych lub technologicznych, np. nowej linii produkcyjnej, informatycznego systemu zarządzania przedsiębiorstwem itp.

Na jakie działania firma może otrzymać pożyczkę z Jeremie?

Firmy z sektora MŚP mogą otrzymać pożyczkę na finansowanie planowanych projektów inwestycyjnych polegających na zakupie, budowie, modernizacji obiektów produkcyjno-obsługowo-handlowych, na utworzenie nowych miejsc pracy, na wdrażanie nowych rozwiązań technicznych lub technologicznych, na zakup urządzeń, maszyn, w tym również na zakupie środków transportu bezpośrednio związanego z celem realizowanego przedsięwzięcia oraz na inne cele gospodarcze przyczyniające się do rozwoju firmy. Należy podkreślić, że w ramach tego działania firma nie może otrzymać pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej oraz na cele konsumpcyjne.

Widziałem w Internecie ogłoszenie naboru wniosków o udzielenie pożyczki na realizację projektów miejskich przy wykorzystaniu inicjatywy Jessica w województwie pomorskim. Proszę o wskazanie, na jakie cele można przeznaczyć pożyczkę w ramach inicjatywy Jessica?

Pożyczki przeznaczone mogą być na 9 kategorii projektów, których celem jest:

? budowa, rozbudowa, przebudowa, remont obiektów przeznaczonych na stworzenie lub rozwijanie parków naukowo-technologicznych, centrów zaawansowanych technologii, centrów doskonałości, centrów edukacyjno-wdrożeniowych, inkubatorów przedsiębiorczości i innych instytucji o podobnym charakterze (wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz zagospodarowaniem otoczenia),

? kompleksowa rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich (m.in. poprzemysłowych, powojskowych, pokolejowych, portowych i przyportowych, mieszkaniowych, usługowych), w tym budowa nowej, rozbudowa i przebudowa istniejącej publicznej infrastruktury związanej z rozwojem funkcji m.in. gospodarczych, edukacyjnych, społecznych, rekreacyjnych,

? budowa, rozbudowa, przebudowa, remont, adaptacja i wyposażenie obiektów użyteczności publicznej (z wyłączeniem siedzib jednostek samorządu terytorialnego) i innych obiektów o znaczeniu historycznym o charakterze i funkcjach metropolitalnych i ponadlokalnych (w tym m.in. obiektów sportowych, kongresowych, kulturalnych, wystawienniczych i targowych) wraz z niezbędnym zagospodarowaniem otoczenia tych obiektów,

? kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni publicznych w centrach miast m.in. poprzez wyłączenie ich z ruchu kołowego, budowę parkingów wraz z małą architekturą i infrastrukturą towarzyszącą,

? budowa nowej, rozbudowa i przebudowa istniejącej liniowej infrastruktury transportu trolejbusowego, autobusowego i szynowego (szybkiej kolei miejskiej oraz tramwaju) oraz punktowej infrastruktury transportu zbiorowego w obszarach regionalnych węzłów integracyjnych,

? kompleksowa termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej, połączona również z przekształceniem istniejących systemów ogrzewania, w tym przebudowa źródeł ciepła na wykorzystujące odnawialne źródła energii,

? likwidacja istniejących systemów ogrzewania węglem i podłączenie odbiorców do miejskiego systemu ciepłowniczego oraz lokalnych systemów ciepłowniczych,

? rozbudowa lub przebudowa scentralizowanych systemów zaopatrzenia w ciepło, obejmująca źródła, sieci i węzły cieplne (w tym wyposażenie ich w instalacje ograniczające emisje zanieczyszczeń pyłowych i gazowych),

? rozbudowa lub przebudowa infrastruktury oraz zakup urządzeń służących do produkcji energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych, w tym m.in.: budowa źródeł ciepła opalanych biomasą, biogazem lub biopaliwami, budowa instalacji solarnych.

Czy są jakieś limity wysokości przyznanej pożyczki na projekty miejskie (Jessica)?

Nie, nie ma limitów wysokości przyznanej pożyczki, jednak jest określona kwota wsparcia, która jest do wykorzystania w ramach tej inicjatywy. Ponadto o wysokości pożyczki decyduje komitet inwestycyjny indywidualnie dla każdego projektu miejskiego i nie może ona przekraczać 75 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. W przypadku województwa pomorskiego ograniczeniem mogą być przepisy w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej, które określają maksymalne wielkości pomocy dla poszczególnych obszarów, tj. maksymalny poziom intensywności pomocy regionalnej.

Czy w każdym przypadku firma starająca się o udzielenie pożyczki w ramach Jessiki musi przedstawić weksel in blanco? Jakie inne formy zabezpieczeń należy przedstawić we wniosku o pożyczkę?

W przypadku firm starających się o udzielenie im pożyczki każdorazowo musi być załączony i podpisany weksel in blanco. Poza tym firma zobowiązana jest do przedstawienia innych form zabezpieczenia pożyczki, np. hipoteka, przeniesienie środków pieniężnych na własność banku (kaucja), gwarancja bankowa, gwarancja ubezpieczeniowa, poręczenia bankowe, poręczenie udziałowców firmy lub też inne formy zabezpieczeń zaproponowane przez firmę. Ponadto bank może, na podstawie oceny ryzyka kredytowego, uzależnić przyznanie pożyczki od ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia spłaty pożyczki. Wartość proponowanego zabezpieczenia szacowana jest przez niezależnego rzeczoznawcę.

W ofercie przedstawiającej możliwość otrzymania pożyczki z inicjatywy Jessiki w województwie wielkopolskim zauważyłam informację, że można otrzymać pożyczkę niestanowiącą pomocy publicznej lub ją stanowiącą. Jakie warunki należy spełnić, aby otrzymać pożyczkę, która nie jest pomocą publiczną?

Pożyczka nieobjęta pomocą publiczną jest możliwa do osiągnięcia przez podmioty, które planują rozpocząć inwestycję o charakterze odtworzeniowym, takim jak: adaptacja, konserwacja, modernizacja lub renowacja obiektów użyteczności publiczne, np. inwestycje rewitalizacyjne przedszkoli, szkół podlegających gminom, powiatom, szkół posiadających status wyższej uczelni podlegających samorządowi województwa. Należy zauważyć, że wszystkie projekty, które nie będą objęte pomocą publiczną, nie będą również stanowiły zysku dla inwestora. Pożyczka, która nie jest pomocą publiczną, charakteryzuje się brakiem opłat i prowizji, bardzo niskim oprocentowaniem oraz dłuższym okresem spłaty.

Kto kontroluje projekty w działaniu 4.3 programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka" i czego może dotyczyć kontrola?

Bank Gospodarstwa Krajowego upoważnia osoby do przeprowadzenia kontroli. Powinny one dysponować pisemnym, imiennym upoważnieniem wystawionym przez prezesa Banku Gospodarstwa Krajowego, zawierającym wskazania kontrolowanego przedsiębiorcy. Kontrola może objąć sprawdzenie prawdziwości oświadczeń, informacji, kopii dokumentów złożonych w BGK, jak i realizacji zobowiązań oraz inwestycji technologicznej. Dodatkowo, zgodnie z podpisaną umową między wnioskodawcą a BGK, kontrolę mogą przeprowadzić także osoby wyznaczone przez instytucję: zarządzającą, pośredniczącą, wdrażającą, certyfikującą, audytową, Komisję Europejską lub inną instytucję uprawnioną do przeprowadzania kontroli na podstawie odrębnych przepisów lub upoważnień oraz udostępnić na żądanie tych instytucji oraz Europejskiego Trybunału Obrachunkowego wszelką dokumentację związaną z projektem oraz realizowaną umową.

Kiedy zostanie przelana na rachunek bankowy firmy premia technologiczna?

BGK przekaże premię technologiczną na spłatę części kapitału kredytu technologicznego na rachunek prowadzony przez firmę w banku kredytującym, po wypłaceniu ostatniej transzy kredytu technologicznego. W celu otrzymania premii technologicznej beneficjent powinien dostarczyć do BGK, za pośrednictwem banku kredytującego: kopie faktur i dowodów zapłaty, umów najmu, dzierżawy lub leasingu; oświadczenie o wielkości sprzedaży za okres od dnia zakończenia realizacji inwestycji technologicznej do dnia złożenia wniosku o wypłatę całości premii technologicznej lub jej pierwszej transzy; opinię stwierdzającą wdrożenie nowej technologii w ramach inwestycji technologicznej i rozpoczęcie produkcji towarów lub świadczenia usług; zobowiązanie, że produkcja towarów lub świadczenie usług wynikające z przeprowadzonej inwestycji technologicznej będzie kontynuowana w województwie, w którym została zrealizowana co najmniej przez okres trzech lat od dnia zakończenia inwestycji technologicznej oraz kopie innych dokumentów i oświadczenia wymagane przez bank.

Jakie wskaźniki produktu i rezultatu należy wskazać we wniosku o dofinansowanie z działania 4.3 programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka"?

Podstawowym wskaźnikiem produktu, określonym we wniosku o dofinansowanie, jest liczba nowych technologii wdrożonych w ramach projektu. Natomiast wskaźnikami rezultatu są: liczba nowych towarów, procesów lub usług wytworzonych przy użyciu nowej technologii albo liczba udoskonalonych towarów, procesów lub usług wytworzonych przy użyciu nowej technologii.

Do wniosku o dofinansowanie kredytu technologicznego należy załączyć opinię o nowej technologii. Komu firma chcąca aplikować o kredyt technologiczny może zlecić wykonanie powyższego dokumentu?

Opinia o nowej technologii powinna być sporządzona przez jednostkę naukową lub centrum badawczo-rozwojowe, które nie są powiązane z przedsiębiorcą albo stowarzyszenie naukowo-techniczne o zasięgu ogólnopolskim, którego zakres działania jest związany z inwestycją technologiczną, którą chce wdrożyć przedsiębiorca.

Kiedy przedsiębiorca starający się o dofinansowanie z kredytu technologicznego może rozpocząć realizację projektu?

Przedsiębiorca może rozpocząć realizację projektu jeden dzień po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie.

Jakie informacje powinny znaleźć się w opinii o nowej technologii, którą załącza się do wniosku o dofinansowanie w działaniu 4.3 programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka"?

W opinii o nowej technologii przede wszystkim powinny zostać zawarte informacje na temat charakterystyki technologii, właściwości, na podstawie których będzie możliwe jej wdrożenie do wytwarzania nowych lub też znacząco ulepszonych towarów, procesów oraz usług. Następnie podmiot sporządzający opinię powinien opisać sposób wdrożenia technologii umożliwiającej wytwarzanie nowych lub znacząco ulepszonych produktów, usług lub procesów mających być wynikiem realizacji inwestycji technologicznej. W opinii należy również wykazać i uzasadnić zastosowanie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do wdrożenia technologii oraz opisać towary, procesy lub usługi, które będą wynikiem inwestycji technologicznej.

Na co można przeznaczyć środki otrzymane z kredytu technologicznego?

Środki finansowe otrzymane w ramach kredytu technologicznego powinny być przeznaczone na realizację inwestycji technologicznych, których celem będzie zakup i wdrożenie nowej technologii lub wdrożenie własnej nowej technologii stosowanej na świecie nie dłużej niż pięć lat oraz uruchomienie na jej podstawie wytwarzania nowych lub znacząco ulepszonych towarów, procesów lub usług.

Czy są jakieś limity wysokości kredytu technologicznego, o który zamierza ubiegać się przedsiębiorstwo?

Nie, nie ma żadnych limitów określających wielkość kredytu, o jaki beneficjent chce się ubiegać. Jednakże należy pamiętać, iż przedsiębiorstwo powinno zagwarantować udział własny nie mniejszy niż 25 proc. wartości wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w planowanej inwestycji technologicznej. Ustawa z 30 maja 2008 r. o niektórych formach finansowania wskazuje także, że w przypadku wysokości kredytu występuje zakaz finansowania dużych projektów, przekraczających równowartość 50  mln euro. Należy również pamiętać, że premia technologiczna nie może być wyższa niż 4 mln zł.

Jaki jest maksymalny procent dofinansowania projektu w ramach działania 4.3 PO IG kredyt technologiczny?

Wysokość premii technologicznej ustalana jest zgodnie z pułapami określonymi w mapie pomocy regionalnej. W zależności od lokalizacji inwestycji i wielkości przedsiębiorstwa dofinansowanie może sięgnąć 70 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji (jednak nie więcej niż 4 mln zł).

Jakie działania mogą spowodować wypowiedzenie umowy przedsiębiorstwu przez bank?

Do sytuacji, jaką jest wypowiedzenie umowy, może dojść na przykład, gdy przedsiębiorstwo odmawia poddania się kontroli lub utrudnia jej przeprowadzenie oraz gdy nie stosuje się do zaleceń pokontrolnych. Następnie, gdy przedsiębiorstwo dokonało zmian prawno-organizacyjnych w swoim statusie, które zagrażają realizacji umowy oraz gdy nie poinformowało BGK o zamiarze dokonania takich zmian, mogących mieć wpływ na realizację projektu lub osiągnięcie jego celów. Rozwiązanie umowy może nastąpić także w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo nie rozpoczęło realizacji projektu przez okres dłuższy niż dwa miesiące od dnia rozpoczęcie okresu kwalifikowalności wydatków, nie informując o tym BGK lub gdy rozpoczęło realizację projektu przed dniem rozpoczęcia okresu kwalifikowalności. Przedsiębiorstwo zaprzestało prowadzenia działalności lub zaprzestało realizacji projektu.

Jakie jest oprocentowanie kredytu technologicznego?

Oprocentowanie kredytu technologicznego, udzielanego w ramach działania 4.3 PO IG nie może być wyższe niż oprocentowanie innych kredytów inwestycyjnych. Oprocentowanie oraz inne warunki kredytu ustalane są indywidualnie poprzez negocjację pomiędzy beneficjentem a bankiem kredytującym.

Do jakiej kwoty można otrzymać dofinansowanie w ramach kredytu technologicznego z programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka"?

Wsparciem w działaniu 4.3 PO IG jest premia technologiczna, która nie może być wyższa niż 4 mln zł. Wsparcie w postaci premii przeznaczone jest jedynie na wydatki kwalifikowane w projekcie, zatwierdzone przez BGK. Przy obliczaniu premii technologicznej brane są pod uwagę limity pomocy publicznej (zgodnie z mapą pomocy regionalnej) oraz faktycznie poniesione wydatki w ramach kosztów kwalifikowanych.

Jakie wydatki musi ponieść przedsiębiorca, który otrzymał kredyt technologiczny?

Zgodnie z umową o dofinansowanie zobowiązuje się po pierwsze do pokrycia co najmniej 25 proc. wydatków netto kwalifikujących się do objęcia wsparciem w zaakceptowanym do dofinansowania projekcie. Po drugie zobowiązuje się do pokrycia całości kosztów niekwalifikowanych oraz do zapewnienia finansowania projektu.

Czy wnioskodawca może dokonywać płatności gotówkowych za faktury wystawione zgodnie z przewidzianymi wydatkami kwalifikowanymi?

W przypadku zapłaty gotówką za fakturę, której przedmiot jest kwalifikowany w projekcie, wydatek ten uznaje się za niekwalifikowany. Płatności gotówkowe nie są uznawane za kwalifikujące się do objęcia wsparciem w ramach inwestycji.

Podczas którego etapu projektu działania 4.3 PO IG przeprowadzona może być kontrola?

Nie ma ściśle określonego terminu przeprowadzenia kontroli. Kontrole mogą być przeprowadzone w każdym czasie od dnia otrzymania informacji o wyłonieniu projektu do dofinansowania do dnia upływu trzech lat od zakończenia projektu.

Z jakich części powinien składać się biznesplan do wniosku o dofinansowanie w działaniu 4.3 PO IG?

Biznesplan załączany do wniosku o dofinansowanie w ramach działania 4.3 PO IG powinien zawierać przede wszystkim opis dotychczasowej działalności wnioskodawcy, opis i cel projektu, informacje o adresie miejsca realizacji inwestycji, opis procesu produkcyjnego lub świadczenia usług, analizę finansową przedsięwzięcia, uwzględniającą planowane nakłady inwestycyjne i źródła ich finansowania oraz przewidywane efekty ekonomiczne, analizę opłacalności projektu inwestycyjnego, zakres rzeczowy projektu, analizę rynku produktów lub usług powstałych w wyniku realizacji projektu, strategię marketingową oraz harmonogram rzeczowo-finansowy.

Czy inwestor, któremu zostanie udzielona pożyczka na projekty miejskie, może liczyć na karencję w spłacie kredytu?

Tak, w przypadku pożyczki udzielonej w ramach inicjatywy Jessica inwestor może wykorzystać karencję. Na przykład w województwie wielkopolskim maksymalny okres karencji wynosi 48 miesięcy, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2015 r., a w województwie pomorskim karencja w spłacie kredytu może być udzielona do roku po rzeczowym zakończeniu projektu i w tym przypadku również nie dłużej niż do 31 grudnia 2015 r.

Jakie przedsięwzięcia mogą być wspierane w Wielkopolsce w ramach inicjatywy Jessica?

W ramach inicjatywy Jessica w województwie wielkopolskim mogą być realizowane przedsięwzięcia związane z:

? szeroko rozumianą rewitalizacją zdegradowanych obszarów miast oraz przedsięwzięcia nakierowane na wsparcie instytucji otoczenia biznesu,

? projektami przede wszystkim dotyczącymi funkcjonalności rozwojowej miast, rewitalizacji miast, rewitalizacji obszarów o niewłaściwym potencjale oraz wsparcie inicjatyw na rzecz rozwoju, wykorzystujących lokalną specyfikę,

? projektami obejmującymi przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, wysokiej przestępczości i pogarszającej się jakości życia na terenach zubożałych miast,

? projektami dotyczącymi rozwijania infrastruktury mieszkalnej, obejmujących renowację wspólnych części wielorodzinnych budynków mieszkalnych, renowację i zmianę wykorzystania istniejących budynków, stanowiących własność władz publicznych lub własność podmiotów działających w celach niezarobkowych.

Jakich obszarów miejskich będzie dotyczyć udzielanie pożyczki z inicjatywy Jessica w województwie mazowieckim?

Beneficjenci z Mazowieckiego mogą otrzymać niskooprocentowaną pożyczkę na projekty związane z:

? rewitalizacją miast, w tym na renowację i termomodernizację budynków oraz ich adaptację na cele np. biurowe, rewitalizację terenów poprzemysłowych, renowację kamienic, tworzenie przestrzeni komercyjnych (np. galerii), rekreacyjnych czy edukacyjnych w budynkach i na terenach poprzemysłowych, odrestaurowanie rynków, skwerów, parków, placów zabaw, a także wdrażanie systemów monitoringu w miastach,

? rozwojem klastrów, w tym na wsparcie istniejącej inicjatywy klastrowej o charakterze regionalnym bądź na jej utworzenie,

? inwestycjami związanymi z podnoszeniem efektywności energetycznej, w tym na projekty zarządzania energią w miastach, instalacje kolektorów słonecznych, wymianę oświetlenia na bardziej energooszczędne i rozwój sieci ciepłowniczych.

Jakie podmioty mogą starać się o udzielenie pożyczki z inicjatywy Jessica na Mazowszu?

Podmiotami, które mogą starać się o udzielenie niskooprocentowanej pożyczki z Jessiki są m.in. samorządy, spółki komunalne, przedsiębiorcy, szkoły wyższe, kościoły, towarzystwa budownictwa społecznego oraz podmioty utworzone w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Kiedy będzie możliwe złożenie wniosku o pożyczkę w ramach inicjatywy Jessica w Mazowieckiem?

Nabór wniosków już się rozpoczął. Aplikacje o preferencyjne pożyczki dotyczące przedsięwzięć energetycznych należy składać do Mazowieckiej Agencji Energetycznej. Wnioski dotyczące pożyczek na klastry i inwestycje rewitalizacyjne przyjmuje Agencja Rozwoju Mazowsza. Po analizie obie agencje przesyłają wnioski do Banku Gospodarstwa Krajowego, który pełni na Mazowszu rolę tzw. Funduszu Rozwoju Obszarów Miejskich (FROM) i ocenia stronę finansową przedsięwzięć.

Jestem absolwentem uczelni wyższej, mam 24 lata i mieszkam w województwie wielkopolskim. Słyszałem o możliwości otrzymania pomocy unijnej w postaci pożyczki niskooprocentowanej przeznaczonej na założenie działalności gospodarczej, proszę o odpowiedź, jak nazywa się ten projekt i gdzie mogę otrzymać więcej informacji na ten temat.

W tym roku został wprowadzony pilotażowy projekt w ramach działania 6.2 programu operacyjnego „Kapitał ludzki". Więcej informacji na temat tego projektu można uzyskać w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Poznaniu. W lipcu 2012 r. podmioty ubiegające się o przyznanie dofinansowania na realizację projektu polegającego na wsparciu oraz promocji przedsiębiorczości i samozatrudnienia na terenie województwa wielkopolskiego złożyły wnioski aplikacyjne. Podmioty, które zostaną wyłonione do realizacji powyższego działania przeprowadzą szkolenia dla wybranych kandydatów związane m.in. z założeniem działalności gospodarczej i będą mogły udzielić mikropożyczki na założenie firmy do 50 tys. zł. W ramach tego samego działania możliwe jest również skorzystanie z serii szkoleń związanych z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej oraz otrzymanie jednorazowej dotacji do 40 tys. zł na założenie firmy. W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji prosimy skontaktować się z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Poznaniu lub powiatowymi urzędami pracy.

Dowiedziałem się o możliwości skorzystania z niskooprocentowanej pożyczki na rozwój działalności gospodarczej w województwie podkarpackim. Czy ta pożyczka udzielana jest w ramach inicjatywy Jeremie?

W województwie podkarpackim inicjatywa Jeremie nie jest realizowana. Jednakże są udzielane niskooprocentowane pożyczki w ramach programu operacyjnego „Rozwój Polski wschodniej". Warunki, zasady i wysokość pożyczki są bardzo podobne do pożyczki udzielanej w ramach inicjatywy Jeremie.

Jak wygląda procedura postępowania w przypadku, gdy okaże się, że jakaś część przedstawionych wydatków w projekcie jest niekwalifikowana?

W sytuacji gdy osoby sprawdzające dokumentację aplikacyjną stwierdzą, że konkretny wydatek lub jego część  nie kwalifikuje się do udzielenia wsparcia, mogą przenieść tenże wydatek do wydatków niekwalifikujących się. Jednak możliwe jest przeniesienie wydatków, które okażą się być niekwalifikujące maksymalnie do 25 proc. wysokości łącznych kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem. Natomiast w przypadku gdy wydatki wskazane jako niekwalifikujące się przekroczą wysokość 25 proc. łącznych kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, to wówczas wniosek jest odrzucany.

Czy jest możliwość odwołania się od negatywnej oceny wniosków o udzielenie kredytu technologicznego?

Jak najbardziej, każdy beneficjent składający wniosek o udzielenie wsparcia w ramach działania 4.3 programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka" pt. kredyt technologiczny może odwołać się od decyzji Banku Gospodarstwa Krajowego zarówno na etapie formalnym, jak i merytorycznym. W tym celu po otrzymaniu pisma informującego o odrzuceniu wniosku o dofinansowanie należy złożyć protest do instytucji pośredniczącej, czyli Ministerstwa Gospodarki za pośrednictwem BGK w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji o negatywnym wyniku oceny wniosku o dofinansowanie. W proteście beneficjent może odnieść się do oceny projektu w zakresie zgodności oceny z kryteriami wyboru projektów, jak i do opisu naruszeń proceduralnych, które wystąpiły w trakcie oceny projektu i miały wpływ na jej wynik. Więcej informacji na temat procedury odwoławczej można znaleźć w szczegółowym opisie priorytetów programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka" 2007–2013 w załączniku 4.4 procedura odwoławcza w ramach PO IG.

Co można zaliczyć do wydatków kwalifikujących się w projekcie inwestycyjnym w działaniu 4.3 PO IG kredyt technologiczny?

Do głównych wydatków kwalifikowanych w ramach działania 4.3 Po IG kredyt technologiczny należy zaliczyć m.in. zakup nowych lub używanych środków trwałych (w tym budynków), najmowanie, dzierżawienie lub leasing środków trwałych, jeżeli w umowie wskazany jest obowiązek nabycia przez beneficjenta prawa własności tego środka wraz z upływem okresu najmu, dzierżawy czy także leasingu. Możliwy jest również wynajem, dzierżawienie lub leasing gruntów, budynków lub budowli, jeżeli okres powyższych działań będzie trwał przez minimum 3 lata od dnia zakończenia inwestycji technologicznej. Następnie w ramach wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem możliwa jest zarówno budowa, jak i rozbudowa istniejących budowli, budynków, maszyn i innych urządzeń stanowiących środki trwałe. Zakup lub też leasing wartości niematerialnych i prawnych, które będą wykorzystywane w zakładzie co najmniej przez 3 lata od dnia zakończenia realizacji projektu. Ponadto możliwy jest również zakup gruntu lub prawa użytkowania wieczystego do 10 proc. wysokości wydatków kwalifikowanych w ramach projektu oraz wydatki związane z wykonaniem przez zewnętrznych doradców studiów, ekspertyz, projektów technicznych niezbędnych do wdrożenia nowej technologii w planowanej inwestycji. Należy pamiętać, że aby wskazane powyżej wydatki były kwalifikowane, muszą być poniesione dopiero po dniu wpływu wniosku o dofinansowanie do BGK.

Podpisując umowę o dofinansowanie, czy można przedstawić inną formę zabezpieczenia realizacji projektu niż poprzez weksel „in blanco"?

Podstawowym zabezpieczeniem umowy o dofinansowanie jest podpisany weksel in blanco. Jednak w przypadku gdy nie jest możliwe załączenie weksla in blanco do umowy, wówczas należy załączyć zabezpieczenie w formie np.: pieniądza, poręczenia bankowego lub poręczenia spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, gwarancji bankowej, ubezpieczeniowej, hipoteki, zastawu na papierach wartościowych itp. W każdym przypadku wyboru zabezpieczenia dokonuje instytucja wdrażająca na wniosek beneficjenta.

Jak wygląda procedura składania wniosku o dofinansowanie w ramach kredytu technologicznego?

Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać w celu złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach działania 4.3 PO IG, jest złożenie wniosku do banku komercyjnego współpracującego z Bankiem Gospodarstwa Krajowego wraz z wymaganymi dokumentami. Następnie bank komercyjny podpisuje z beneficjentem warunkową umowę kredytu technologicznego lub przyznaje promesę dla kredytu technologicznego. W dalszej kolejności bank udzielający promesę lub warunkową umowę składa w imieniu beneficjenta pełną dokumentację aplikacyjną o udzielenie wsparcia do BGK. Po pozytywnym zatwierdzeniu dokumentacji przez BGK, możliwe jest podpisanie umowy o udzielenie kredytu technologicznego z bankiem kredytującym, a następnie umowy o dofinansowanie z BGK. Po zakończeniu realizacji projektu inwestycyjnego i wdrożeniu technologii będącej przedmiotem wniosku wypłacana jest premia technologiczna.

Jesteśmy firmą działającą w Lubelskiem. Interesuje nas oferta dofinansowania działalności gospodarczej z inicjatywy Jeremie. Uprzejmie prosimy o bliższe szczegóły?

Inicjatywa Jeremie nie dotyczy bezzwrotnego dofinansowania (dotacji), a jedynie zwrotnych, choć preferencyjnych pożyczek (i poręczeń). Ponadto, nie wszystkie regiony zdecydowały się na jej wdrażanie i co za tym idzie nie jest ona realizowana na terenie województwa lubelskiego. Nie zmienia to jednak faktu, że i w Lubelskiem oferowane są unijne pożyczki, tyle że w ramach systemu tzw. klasycznej inżynierii finansowej. De facto dla przedsiębiorców nie ma to większego znaczenia, bo ostatecznie udają się oni i tak do pośredników finansowych, którzy oferują pieniądze unijne w postaci preferencyjnych pożyczek i poręczeń. Poniżej załączamy listę instytucji, które oferują unijne pożyczki i poręczenia w Lubelskiem. Są to:

Biłgorajska Agencja Rozwoju Regionalnego SA www.barr.org.pl, Lubelska Fundacja Rozwoju www.lfr.lublin.pl, Fundacja Puławskie Centrum Przedsiębiorczości www.fpcp.org.pl,  Polska Fundacja Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC Poland" z siedzibą w Lublinie www.oic.lublin.pl oraz Polski Fundusz Gwarancyjny Sp. z o.o. www.pfg-poreczenia.pl i Fundacja Puławskie Centrum Przedsiębiorczości www.fpcp.org.pl

Jakie firmy mogą otrzymać wsparcie z kredytu technologicznego? Czy są wyróżniane jakieś szczególne profile działalności?

Kredyt technologiczny przeznaczony jest jedynie dla sektora MSP, a więc przedsiębiorstwa duże nie mogą otrzymać wsparcia w jego ramach. Ponadto siedziba i prowadzona działalność firm aplikujących o dofinansowanie w ramach działania 4.3 PO IG powinna być na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Kolejnym warunkiem, jaki muszą spełnić firmy aplikujące o wsparcie z kredytu, jest posiadanie zdolności kredytowej.  Kredyt technologiczny nie  może być przeznaczony na inwestycje w sektorze hutnictwa żelaza i stali, włókien syntetycznych, górnictwa węgla, budownictwa okrętowego, rybołówstwa i akwakultury, na inwestycje polegające na imitowaniu lub zastępowaniu mleka i przetworów mlecznych oraz na inwestycje polegające na produkcji pierwotnej.

W przypadku pozytywnego zatwierdzenia dokumentacji aplikacyjnej dotyczącej kredytu technologicznego przez BGK, w jakim terminie należy podpisać umowę z bankiem?

Beneficjent podpisuje umowę z bankiem kredytującym, który wcześniej przyznał mu promesę kredytu technologicznego, w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji od BGK o uzyskaniu przez beneficjenta promesy premii technologicznej. Natomiast BGK zawiera umowę o wypłatę premii technologicznej w terminie 30 dni od dnia otrzymania kopii umowy o udzielenie kredytu technologicznego lub przyznania promesy premii technologicznej.

Jak wygląda ocena wniosku o dofinansowanie w działaniu 4.3 programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka"?

Na proces oceny wniosku składają się ocena formalna i merytoryczna. Na stronie internetowej BGK dostępne są kryteria, według których oceniana jest część formalna. Sprawdzenia dokumentacji na tym etapie przeprowadza dwoje pracowników BGK, przyznając punkty „0" albo „1" za dane kryterium. Ocena formalna trwa około 14 dni, jeśli we wniosku nie wskazano uchybień. Część merytoryczna dokumentacji aplikacyjnej sprawdzana jest przez co najmniej dwie osoby oceniające należące do powołanej w tym celu komisji konkursowej. Ocena merytoryczna dokonywana jest także przy wykorzystaniu metody zero-jedynkowej. Aby wniosek mógł być rekomendowany do otrzymania wsparcia, musi spełnić wszystkie kryteria merytoryczne. Wnioskodawca otrzymuje pisemną wiadomość o rekomendowaniu projektu do wsparcia bądź jego odrzuceniu.

Czy w trakcie oceny wniosku o dofinansowanie na kredyt technologiczny można skorygować zauważone przez firmę błędy?

W przypadku stwierdzenia uchybień formalnych, które mogą zostać uzupełnione lub poprawione, wnioskodawca otrzymuje od banku informację o zaistniałym błędzie i możliwości jego poprawy w terminie czternastodniowym. Wskazane uchybienie formalne może być poprawione tylko jeden raz. Na etapie oceny merytorycznej wnioskodawca może zostać poproszony o złożenie dodatkowych wyjaśnień. Należy pamiętać, że można dokonywać jedynie korekt lub uzupełnień wskazanych przez BGK, tym samym wnioskodawca nie może uzupełniać dokumentacji o treść niewymaganą przez oceniających.

ODPOWIEDZI NA PYTANIA CZYTELNIKÓW „RZECZPOSPOLITEJ", „PRZEKROJU" I „UWAŻAM RZE" UDZIELILI EKSPERCI Z FIRMY DORADCZEJ SAS ADVISORS

Na Mazowszu i w kilku innych regionach nie uruchomiono inicjatywy Jeremie. Jeśli firma jest z innego regionu niż te, w których inicjatywa działa, to czy może skorzystać z oferty funduszu pożyczkowego lub poręczeniowego z województw, w których Jeremie działa?

Z punktu widzenia ostatecznego odbiorcy pomocy, tzn. przedsiębiorcy na Mazowszu, inicjatywa Jeremie jeszcze nie ruszyła, tzn. firmy nie mogą sięgnąć po preferencyjne pożyczki i poręczenia, ale de facto inicjatywa jest już realizowana. W okresie czerwiec–lipiec 2012 r. przeprowadzono nabór wniosków o dofinansowanie w ramach Działania 1.4 „Wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007–2013. W ramach tego konkursu Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych wybrała tzw. Menedżera Funduszu Powierniczego Jeremie. Został nim Bank Gospodarstwa Krajowego, który wyłoni w konkursie pośredników finansowych, którzy zaoferują firmom pożyczki i poręczenia. Finalnie więc pieniądze z inicjatywy Jeremie będą na Mazowszu dostępne dla firm. Obecnie inicjatywę Jeremie realizują województwa: dolnośląskie, łódzkie, wielkopolskie, zachodniopomorskie, pomorskie i kujawsko-pomorskie. Niestety, w ramach inicjatywy Jeremie nie można skorzystać z ofert funduszy pożyczkowych znajdujących się w innym województwie. Firma może skorzystać z tej inicjatywy tylko i wyłącznie w województwie, w którym znajduje się siedziba firmy lub prowadzona jest działalność gospodarcza.

Pozostało 97% artykułu
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży