Poinformowała o tym sama Agencja (PARP) w specjalnym komunikacie. Chodzi o konkurs, w którym mają być dzielone dotacje na proinnowacyjne usługi instytucji otoczenia biznesu dla małych i średnich przedsiębiorstw (poddziałanie 2.3.1 „Inteligentnego rozwoju").
Pierwotnie Agencja miała ogłosić ten konkurs 1 października br. Teraz zgodnie z komunikatem ma go ogłosić dwa i pół miesiąca później, bo aż 15 grudnia br. Tym samym uległ zmianie termin przyjmowania wniosków. Pierwotnie Agencja miała je przyjmować od 3 listopada do 28 grudnia br. Nowy termin to okres od 18 stycznia do 18 marca 2016 r. O tyle dłużej firmy z sektora MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa) poczekają na 31,3 mln zł, bo taki jest budżet opóźnionego konkursu.
Co jest przyczyną opóźnienia? W komunikacie PARP można przeczytać, że: „Powyższa zmiana terminów wynika z konieczności zakończenia prac nad systemem akredytacji ośrodków innowacji, które będą świadczyły usługi na rzecz MŚP w ramach Poddziałania 2.3.1.". Agencja pytana przez „Rzeczpospolitą" odmówiła oficjalnego komentarza. Nieoficjalnie natomiast wyraziła swą gotowość do organizacji naboru w każdym terminie, także pierwotnym, wskazując na Ministerstwa: Gospodarki oraz Infrastruktury i Rozwoju jako na instytucje, które zadecydowały o przesunięciu terminu konkursu.
Jak poinformował „Rzeczpospolitą" pierwszy z tych resortów już 30 lipca br. dokonano aktualizacji harmonogramu konkursów programu operacyjnego „Inteligentny rozwój". Zmiana polegała właśnie na przesunięciu terminu ogłoszenia, rozpoczęcia i zakończenia naboru wniosków w poddziałaniu 2.3.1 „Proinnowacyjne usługi IOB dla MŚP". Do tego resort powtórzył znane już zdanie z komunikatu PARP, że „Powyższa zmiana terminów wynika z konieczności zakończenia prac nad systemem akredytacji ośrodków innowacji, które będą świadczyły usługi proinnowacyjne na rzecz MŚP w ramach Poddziałania 2.3.1.". Jednak jak wyjaśnia Danuta Ryszkowska-Grabowska, rzecznik prasowa Ministerstwa Gospodarki na potrzeby przygotowania przez wnioskodawców (MŚP) dokumentacji aplikacyjnej w ramach tego konkursu niezbędnym jest nawiązanie współpracy z akredytowanym ośrodkiem innowacji, ewentualnie z instytucją, która złożyła wniosek o akredytację. - Lista akredytowanych instytucji, a także wstępne kryteria akredytacji tych instytucji powinny być dostępne przed ogłoszeniem naboru w tym konkursie. W związku z powyższym niezbędnym było przesunięcie terminu ogłoszenia naboru do momentu wyłonienia pierwszych akredytowanych ośrodków innowacji – dodaje Ryszkowska-Grabowska.
Z kolei jak tłumaczy Piotr Popa, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju przesunięcie terminu wynika z konieczności przyjęcia spójnego podejścia do kryteriów wyboru projektów w tym działaniu i jednocześnie kryteriów wyboru (akredytacji) samych instytucji otoczenia biznesu, które będą świadczyć proinnowacyjne usługi. - Prace nad akredytacją tych instytucji, prowadzone w Ministerstwie Gospodarki, jeszcze trwają. Zatem konieczne było przesunięcie przygotowania kryteriów wyboru projektów dla działania (a tym samym przesunięcie terminu ogłoszenia konkursu i naboru projektów) do czasu opracowania kryteriów wyboru instytucji otoczenia biznesu – wyjaśnia Popa i jak dodaje takie rozwiązanie zapewni możliwość przedstawienia potencjalnym beneficjentom spójnego i czytelnego mechanizmu tego działania.