Reklama

Rozwój kolei jest priorytetem

Bogacące się społeczeństwo odchodzi od samochodów na rzecz współdzielonej mobilności i transportu publicznego, szczególnie oczekując szybkiej i wygodnej kolei – mówili eksperci w Krynicy.

Publikacja: 10.09.2019 01:39

Sprawna kolej to odciążenie dróg, które są bardzo zatłoczone, mówili paneliści

Sprawna kolej to odciążenie dróg, które są bardzo zatłoczone, mówili paneliści

Foto: Fotorzepa/Tomasz Jodłowski

Podczas debaty „Dostępność komunikacyjna" przedstawiciele resortu infrastruktury, spółek kolejowych, funkcjonujących w ramach Grupy PKP i świata polityki dyskutowali o wykluczeniu transportowym, dostępności pociągów i nowych projektach inwestycyjnych na kolei.

Coraz więcej stacji

Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe SA, zwrócił uwagę na dynamicznie poprawiającą się w ostatnich latach jakość infrastruktury kolejowej dla pasażerów.

– Już w tej chwili oddaliśmy 130 nowych peronów tam, gdzie dotychczas nie istniały. Poprawiamy w ten sposób dostępność komunikacyjną np. na obrzeżach miast. Wszystkie dojścia są przystosowywane do osób o ograniczonej sprawności ruchowej – mówił Merchel. Jak podkreślał, PKP Polskie Linie Kolejowe SA wsłuchują się w głos społeczeństwa i realizują inwestycje zgodnie z oczekiwaniami użytkowników. – Dla poprawy bezpieczeństwa i usprawnienia komunikacji budujemy nowe wiadukty i przejścia dla pieszych, by linie kolejowe łączyły, a nie dzieliły miejscowości – dodał.

Adam Laskowski, członek zarządu PKP InterCity, wskazywał, że jego firma co roku zwiększa liczbę postojów w rozkładzie jazdy, co przekłada się na większą dostępność kolei dla Polaków.

– W rozkładzie w latach 2015–2016 obsługiwaliśmy ponad 330 miejscowości. W nowym rozkładzie jazdy, od grudnia br., będzie ich już ponad 400. Na tym na pewno nie poprzestaniemy, bo cały czas analizujemy kolejne miejsca z potencjałem. Nasza sieć staje się coraz bogatsza, co wiąże się z dynamicznym wzrostem liczby przewiezionych pasażerów – mówił. Jak dodał, PKP InterCity prowadzi ogromny program inwestycyjny za ponad 7 mld zł.

Reklama
Reklama

– To nie tylko inwestycja w poprawę szybkości czy punktualności przejazdu. Wprowadzamy także nowe rozwiązania informatyczne, by jeszcze bardziej usprawnić np. sprzedaż biletów online – zapewniał Laskowski.

Adam Laskowski poinformował, że PKP InterCity w każdym roku zwiększa liczbę obsługiwanych stacji, podnosząc tym samym dostępność swojej oferty. Jak dodał, spółka jest też partnerem programu Dostępność Plus i uczestniczy w tym projekcie, wprowadzając nowe udogodnienia dla pasażerów z niepełnosprawnościami.

Nowe nawyki klientów

Witold Bawor, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo, mówił, że z perspektywy jego spółki dostępność komunikacyjna rozumiana jest jako szeroka oferta logistyczna, mogąca zaspokoić potrzeby transportowe gospodarki.

– To nie tylko sieć terminali logistycznych, ale też sprawny system zarządzania tymi jednostkami. Podejmujemy te wyzwania, inwestując w tabor i infrastrukturę, by stale poprawiać jakość naszych usług – przekonywał Bawor. I dodał, że przykładem takich działań jest powołanie spółki terminalowej przez PKP Cargo. Witold Bawor powiedział też, że konieczna jest rozbudowa sieci terminali w Polsce, która jest zbyt mała. PKP Cargo chce to robić we współpracy z PKP SA.

Prezes PKP Telkol Mirosław Gilarski zwrócił uwagę na to, że wraz z koleją powinny być rozwijane nowe metody transportu takie jak współdzielona mobilność w oparciu o rowery i samochody funkcjonujące w tym modelu.

– Według badań piechotą pasażer jest skłonny pokonać do stacji dystans około 2 km. Jeśli ma dostęp do roweru w bikesharingu, to jest to już 4 km. Z kolei jeśli jest to rower elektryczny, ten dystans wzrasta już do 8 km – tłumaczył Gilarski. – Testujemy pilotażową aplikację dla niepełnosprawnych, która ma za zadanie poprowadzić taką osobę przez stację do peronów, wskazać postój taxi, pokazać, gdzie są pochylnie czy windy – dodał prezes PKP Telkol.

Reklama
Reklama

Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA, wyróżnił trzy wymiary dostępności transportowej: dostępność infrastruktury technicznej o rozmaitych funkcjach, takich jak integracyjna czy akceleracyjna, wymiar multimodalności, a także wymiar architektoniczny, związany z likwidacją barier. – Poprawa tych trzech wymiarów sprawia, że transport kolejowy zaczyna działać prawidłowo. Dlatego spółki kolejowe angażują się w program Dostępność Plus – mówił Antonowicz.

Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, przekonywał, że inwestycja w infrastrukturę transportową to inwestycja w gospodarkę: – Sprawna kolej to odciążenie korytarzy drogowych, które są bardzo zatłoczone. Dlatego uruchomiono program Kolej Plus, by przywrócić nieistniejące obecnie połączenia pociągowe zwłaszcza w odizolowanych miejscowościach. To zadanie nie tylko rządu, ale też samorządów.

Adamas Ilkevicius, wiceprezes Kolei Litewskich, zauważył, że mimo iż Litwa jest sąsiadem Polski, nasze kraje są dosyć słabo skomunikowane. – Jestem przekonany, że polscy pasażerowie chcieliby szybko i komfortowo dojechać do Wilna czy Kowna. Niestety, dziś podróż pociągiem między Warszawą a Wilnem to żmudna ośmiogodzinna wyprawa – wskazał Ilkevicius. Zgadzając się z uwagami innych panelistów, nadmienił, że młode pokolenie nie chce posiadać samochodu i woli korzystać z różnych nowych form współdzielonych środków transportu indywidualnego w połączeniu z transportem publicznym.

– I tu jest kluczowa rola kolei. Muszą powstać szybkie i wygodne połączenia nie tylko wewnątrz krajów europejskich, ale także pomiędzy nimi – przekonywał wiceszef Kolei Litewskich. Zgodził się z nim Ireneusz Merchel, dodając, że w Polsce dlatego odtwarza się zamknięte linie kolejowe, a także pracuje nad potężnym programem budowy nowych linii w ramach projektowania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Partnerem relacji jest Grupa PKP

Forum Ekonomiczne
Polityka i biznes – nowe otwarcie
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Forum Ekonomiczne
Innowacyjne leki bliżej pacjentów
Forum Ekonomiczne
Przygotowania do systemu kaucyjnego są na ostatniej prostej
Discussion
Operating with Patients in Mind
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Economy
Small Businesses as Innovation Leaders: A Fresh Look at Digitalisation
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama