Co trzecia z firm w Polsce zamierza w najbliższych miesiącach rekrutować pracowników, a jeszcze więcej, bo 35 proc. pracodawców ma problemy z pozyskaniem kandydatów do pracy – przypominał Wojciech Wdowiak, dyrektor zarządzający portalu kariera.pl podczas debaty „Rekrutacja w trudnych czasach" na Forum Ekonomicznym w Krynicy. Powyższe dane z najnowszej VI edycji barometru Rynku Pracy Work Service potwierdzają to, co firma będąca liderem usług HR Europy Środkowo-Wschodniej widzi na co dzień.

Wymagający kandydat

– Mamy teraz wyjątkową sytuację. Po raz pierwszy pracowników brakuje praktycznie wszędzie – podkreślał Tomasz Misiak, prezydent rady nadzorczej Work Service. Dodał, że o ile firmy od dawna odczuwały deficyt fachowców i specjalistów, o tyle teraz brakuje im po prostu rąk do pracy. Nic dziwnego, skoro – jak przypominała prowadząca debatę Grażyna Raszkowska, redaktor portalu kariera.pl – 71 proc. pracodawców zamierza w najbliższych miesiącach rekrutować pracowników niższego szczebla.

Problemy z pozyskaniem rąk do pracy sprawiają, że Polska, która do niedawna była wyłącznie eksporterem pracowników, staje się ich coraz większym importerem – zaznaczał Tomasz Misiak.

Widać to w statystykach urzędów pracy, gdzie padają kolejne rekordy liczby deklaracji firm o zamiarze zatrudnienia pracowników ze Wschodu, w tym głównie Ukraińców. Deficyt rąk do pracy to problem większości rynków, na których działa Work Sevice,w tym Niemiec, gdzie firmy coraz częściej dzielą się pracownikami w ramach systemu time sharingu. Dzięki temu pracodawcy z różnych branż, które mają inne szczyty produkcji, mogą korzystać z tych samych ludzi. W ten sposób przygotowują się do przyszłych wyzwań. Prezydent Work Service przypominał prognozy, według których do 2020 r. Niemcy wchłoną 2,5 mln nowych pracowników. – Dlatego już teraz powinniśmy pracować nad przemyślaną polityką imigracyjną, smart immigration – podkreślał Tomasz Misiak.

Z kolei pracodawcy powinni jak najszybciej dopasować działania rekrutacyjne do warunków rynku pracownika i rosnących wymagań kandydatów do pracy, wśród których coraz większą grupę stanowi pokolenie Y, tzw millenialsi.

Jakub Kurasz, dyrektor ds. komunikacji PwC, przyznał, że to z myślą o millenialsach firma zmieniła w ubiegłym roku politykę rekrutacji, gdzie teraz stawia głównie na media społecznościowe. Np. w USA wykorzystuje w rekrutacji snapchata, a w Polsce współpracuje z blogerami. PwC, która zatrudnia już w Polsce 3,5 tys. osób, rekrutuje pracowników z różnych grup wiekowych i specjalizacji.

Potrzeba przejrzystości

– Do każdej z tych grup staramy się dopasować odpowiednie narzędzia rekrutacyjne – zaznaczał dyrektor w PwC, które na targach pracy dla absolwentów rozdaje im... swoje CV – opracowaną w tej formule informację o firmie oraz branży usług profesjonalnych, która wykracza już daleko poza audyt i rachunkowość. Uczestnicy debaty podkreślali też, że już nie atutem, ale koniecznością jest dbałość o markę firmy na rynku pracy, czyli Employer Branding.

– Ludzie zwracają coraz większą uwagę na wizerunek pracodawcy – zaznaczał Marcin Kowalczyk, wiceprezes e-kiosku, odpowiedzialny za cyfryzację w Grupie Gremi Media. Jednym z kluczowych elementów EB jest przejrzystość i otwartość firm, które w dobie internetu nie mogą już liczyć, że utrzymają pod kontrolą informacje na swój temat. Jakub Kurasz wspominał zaskoczenie dziennikarzy na niedawnej konferencji prasowej z okazji otwarcia centrum usług wspólnych PwC w Opolu, gdy uprzedzając ich pytania, poinformował o warunkach zatrudniania i wysokości zarobków (3 tys. zł brutto na początek).

Oferta pracy to za mało

Uczestnicy debaty zgadzali się też, że szansą na usprawnienie i zwiększenie przejrzystości rekrutacji jej cyfryzacja, która jednak nie może się już ograniczać do publikacji ofert pracy w internecie. –Pracodawcy potrzebują nowych narzędzi dotarcia do pracowników, a z kolei pracownicy poszukują informacji o firmach i możliwości zdobycia nowych kompetencji, by dopasować się do przyszłych zawodów, których dzisiaj jeszcze nie ma – podkreślał Kowalczyk. Przykładem tej potrzeby informacji jest np. rosnące zainteresowanie Listą 2000 „Rzeczpospolitej", którą analizują nie tylko przedsiębiorcy, ale również menedżerowie i specjaliści planujący kolejny krok w rozwoju zawodowym. Zwracał też uwagę na potrzebę większej mobilności, zwłaszcza że nawet w tradycyjnych zawodach (jak dziennikarstwo) wymagane są teraz nowe kompetencje, w tym cyfrowe.

Na cyfryzację i transparentność stawia portal kariera.pl, który przed końcem roku pojawi się w zupełnie nowej wersji – jako wspólny projekt Grupy Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej" i „Parkietu" oraz Work Service. Tomasz Misiak i Dariusz Bąk, prezes Gremi Media, podpisali na Forum Ekonomicznym w Krynicy list intencyjny w tej sprawie.

Już wkrótce kariera.pl stanie się innowacyjną platformą HR, opartą na najnowszych technologiach i narzędziach talent acqusition marketing, która pracodawcom ułatwi pozyskanie kandydatów do pracy, a pracownikom dotarcie do pełnych informacji o firmach. W tym do kluczowych dla kandydatów danych o wysokości wynagrodzeń.

 

Jak w trudnych czasach skutecznie szukać fachowców?