Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024

Kolej nakręca koniunkturę w całej gospodarce

Do końca listopada w każdym składzie Pendolino będzie wi-fi. To symbol wielu zmian, jakie zachodzą na kolei.

Publikacja: 10.09.2019 01:33

Będzie nowocześnie i ekologicznie, a pociągi przyśpieszą – podkreślano podczas debat.

Będzie nowocześnie i ekologicznie, a pociągi przyśpieszą – podkreślano podczas debat.

Foto: Fotorzepa/Tomasz Jodłowski

– Czasy, gdy polska kolej się zwijała, odchodzą do niebytu – zapewniał wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podczas debaty „Stacja Gospodarka", która odbyła się 4 września. Omawiano podczas niej ambitny program inwestycyjny Polskich Kolei Państwowych. Jego cele: jeździć szybciej i wygodniej oraz napędzać gospodarkę.

Jak zapowiedział Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA, do 2023 roku zostanie zbudowanych lub odnowionych około 200 dworców. Wśród nich 105 to zabytki, m.in Gdańsk Główny. – Dworzec będzie pięknym początkiem wspaniałej podróży i przygody – powiedział Mamiński. Zapowiedział przy tym, że w wielu obiektach pojawią się pomieszczenia dla matek z dziećmi i sale na imprezy kulturalne. Od strony technicznej – jak zapowiedział Mamiński – ma być nowocześnie i ekologicznie, bo niektóre dworce będą ogrzewane ciepłem systemowym, a prąd będą czerpać z paneli słonecznych. Koszt tej operacji to ok. 1,5 mld zł.

Jednak dla kolei, rywalizującej z innymi środkami transportu, jedną z najważniejszych spraw jest prędkość pociągów. Ma ona systematycznie rosnąć dzięki modernizacji tras. – Chcemy, by po remontach prędkość pociągów na połączeniach regionalnych wzrosła do 120 km/h, a na międzyregionalnych do 160 km/h. Na niektórych odcinkach będzie to nawet 200 km/h – zapowiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

W ten sposób ma się skrócić czas przejazdu między największymi miastami Polski. Jak zapowiedział Merchel, trasę Warszawa–Białystok pociąg pokona w czasie krótszym niż dwie godziny, a Warszawa–Lublin – około 1,5 godz.

Lecz pasażer XXI wieku wymaga nie tylko szybkiego przemieszczania się w świecie realnym, ale też wirtualnym. Dobrą wiadomość dla pasażerów internautów obwieścił Artur Resmer, członek zarządu PKP Intercity. Oto bowiem do końca listopada we wszystkich pociągach Pendolino ma być zainstalowany bezprzewodowy internet. – Dziś wi-fi jest już w 13 składach Pendolino, w 20 składach typu Dart i 20 składach typu Flirt oraz w 269 wagonach – zapowiedział Resmer. Docelowo do 2023 roku wi-fi ma być dostępne w 77 proc. taboru pasażerskiego

Oczywiście modernizacja taboru to nie tylko zakładanie internetu. Do 2023 roku kosztem 7 mld zł ma zostać zmodernizowanych ponad 700 wagonów i dokupionych kolejnych 185 nowych. Poprowadzi je 118 nowych lokomotyw i 200 zmodernizowanych. Artur Resmer zaznaczył przy tym, że na tej modernizacji skorzystają w znacznej mierze krajowe firmy, takie jak Newag, Cegielski czy Pesa, z którymi PKP Intercity już współpracuje.

Przyspieszyć mają też pociągi towarowe. Jak zapewniał Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo, tzw. prędkość handlowa pociągów towarowych, dziś wynosząca zaledwie około 22 km/h, wzrośnie do 40 km/h. – Osiągniemy to dzięki inwestycjom, które są dziś realizowane przez PKP PLK – powiedział Warsewicz.

Zaznaczył jednak, że na niektórych szlakach, np. na linii wschód–zachód z Małaszewicz przez Poznań do Kostrzyna, prędkość pociągów towarowych jest znacznie wyższa.

– Każdy dzień skrócenia przewozu ładunków oznacza większe zyski dla naszych klientów i dla nas, bo lepiej wykorzystamy nasze zasoby – mówił Warsewicz. Dodał, że PKP Cargo widzi szansę dla siebie w lokalizacji geograficznej Polski, gdzie krzyżują się szlaki komunikacyjne północ–południe i wschód–zachód, a to stwarza możliwości lokowania w naszym kraju centrów logistycznych i przeładunkowych. Zaznaczył też, że jednym z ważnych generatorów ruchu towarowego na kolei są i wciąż będą polskie porty.

Podczas debaty poruszono też zagadnienie wykorzystania Linii Hutniczej Szerokotorowej idącej z Ukrainy na Śląsk i służącej m.in. do zaopatrywania tamtejszych hut w rudę żelaza.

– LHS ma około 400 km długości. To tylko 2 proc. długości wszystkich linii kolejowych w Polsce, ale nasz udział w przewozie ładunków koleją to 4 proc. – zauważył Zbigniew Tracichleb, prezes PKP LHS.

Ta linia też została w ostatnich latach zmodernizowana. – W 2001 roku stan LHS był tak fatalny, że pociągi jeździły po niej z prędkością 30 km/h, a dziś na większości trasy można osiągnąć 80 km/h – powiedział Tracichleb. Dodał, że obecnie trwają analizy opłacalności elektryfikacji tej linii i wydłużenia jej do Kędzierzyna-Koźla i tamtejszego portu na Odrze.

Jednak mimo tych wszystkich zrealizowanych i planowanych inwestycji unowocześniających kolej wciąż stoją przed nią wielkie wyzwania. Uczestnicy debaty wskazywali, że powinno się pogodzić czynnik ekonomiczny (czyli opłacalność) z czynnikiem społecznym (czyli zapewnieniem przez kolej dostępności komunikacyjnej dla obywateli).

– To jest dla kolei wielkie wyzwanie: przejąć strumień podróżnych, którzy dziś wybierają prywatny transport – podsumował dyskusję wiceminister Andrzej Bittel.

- Partnerem relacji jest Grupa PKP

– Czasy, gdy polska kolej się zwijała, odchodzą do niebytu – zapewniał wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podczas debaty „Stacja Gospodarka", która odbyła się 4 września. Omawiano podczas niej ambitny program inwestycyjny Polskich Kolei Państwowych. Jego cele: jeździć szybciej i wygodniej oraz napędzać gospodarkę.

Jak zapowiedział Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA, do 2023 roku zostanie zbudowanych lub odnowionych około 200 dworców. Wśród nich 105 to zabytki, m.in Gdańsk Główny. – Dworzec będzie pięknym początkiem wspaniałej podróży i przygody – powiedział Mamiński. Zapowiedział przy tym, że w wielu obiektach pojawią się pomieszczenia dla matek z dziećmi i sale na imprezy kulturalne. Od strony technicznej – jak zapowiedział Mamiński – ma być nowocześnie i ekologicznie, bo niektóre dworce będą ogrzewane ciepłem systemowym, a prąd będą czerpać z paneli słonecznych. Koszt tej operacji to ok. 1,5 mld zł.

Pozostało 80% artykułu
Forum Ekonomiczne
Potrzebna platforma współpracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Forum Ekonomiczne
Bezpieczeństwo młodych w sieci. Wyzwania i kierunki działań
Forum Ekonomiczne
Online safety for young people. Challenges and courses of action
Forum Ekonomiczne
Nowoczesna opieka zdrowotna musi opierać się na współpracy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Forum Ekonomiczne
Jens Jakob Gustmann, Philips: Nie ma odwrotu od cyfryzacji w opiece medycznej