Firmy leasingowe przygotowały, podobnie jak kredytodawcy, ułatwienia dla klientów mających problemy z powodu koronawirusa. W Alior Leasingu jednym z kluczowych udogodnień będzie – w uzasadnionych przypadkach – możliwość bardzo istotnego obniżenia wysokości raty leasingowej przez trzy miesiące. Pomoc będzie udzielana klientom, których problemy finansowe wynikają wprost z ograniczeń lub obostrzeń wynikających z pandemii. Firma ma na uwadze klientów z branż szczególnie zagrożonych ekonomicznie sytuacją związaną z wirusem. Usługa może być uruchomiona za pośrednictwem telefonu oraz drogą elektroniczną, wystarczy wysłanie uproszczonego wniosku. Firma chce szybko, w trybie pilnym i priorytetowym, analizować wnioski klientów. Zarząd Alior Leasingu deklaruje, że monitoruje sytuację na rynku i zdaje sobie sprawę, że działalność klientów została poważnie zaburzona. - Nasze działania wpisują się w inicjatywę Związku Banków Polskich odnośnie kredytobiorców. Leasing to bowiem alternatywny do kredytu bankowego produkt dla polskich przedsiębiorców. W okresie tak poważnego zagrożenia dla płynności finansowej często tworzonych latami rodzimych przedsiębiorstw, czujemy się w obowiązku udzielić im wszelkiej możliwej pomocy. Chcemy być dla nich partnerem nie tylko na dobre, ale także i te gorsze czasy” – mówi Maciej Tymusz, prezes Alior Leasingu.
Z kolei w mLeasing, spółce mBanku, możliwe jest obniżenie rat leasingowych nawet o 90 proc. Każdy klient, który ma zawarte z tą leasingową spółką umowy finansowania ruchomości (pojazdy, maszyny i urządzenia) o łącznej wartości poniżej 1 mln zł i dotychczas terminowo spłacał raty, może złożyć wniosek o obniżenie rat leasingowych. Najbliższe 6 rat firma może obniżyć o 90 proc. a umowa zostanie przedłużona o dodatkowe pół roku. Klient nie musi wychodzić z domu. Wniosek o zmianę harmonogramu płatności rat należy wysłać na adres: zmianaumowy@mleasing.pl. ING Lease, firma ING Banku Śląskiego, realizuje uproszczoną i przyspieszoną procedurę rozpatrywania wniosków o zmianę harmonogramu i odroczenie spłaty ratalnych kredytów firmowych. Wystarczy do tego jedynie wniosek klienta.
Rekomendacje dla zrzeszonych firm przedstawił Związek Polskiego Leasingu, który deklaruje, że celem jego działań w bieżącej sytuacji gospodarczej w Polsce jest umożliwienie klientom prowadzenia działalności po ustaniu zagrożenia epidemicznego. „Oznacza to, że działania, które prowadzimy są nakierowane na takie potraktowanie klientów, którzy znajdą się w sytuacji utrudniającej bieżącą i regularną obsługę umów, by pozostawić w ich dyspozycji finansowane przedmioty” - dodano. Działania te obejmują (na wniosek klienta lub w wyniku decyzji leasingodawcy) m.in.: odroczenie w czasie wynikającej z zawartych umów finansowania konieczności spłaty rat w części kapitałowej lub kapitałowo-odsetkowej lub kapitałowo-serwisowej (w przypadku umów leasingu operacyjnego z obsługą i serwisem), odstąpienie od stosowania odsetek karnych w związku z odroczeniem spłat rat, odstąpienie od stosowania części opłat i prowizji zawartych w tabelach opłat i prowizji, elastyczne wydłużanie i dostosowanie okresów finasowania i okresów wynajmu, dostosowanie działań windykacyjnych rozpoczętych przed okresem spowolnienia dla podmiotów, które ucierpiały w skutek epidemii.