Ile może zarobić Kamil Stoch?

Złoto na Igrzyskach Olimpijskich ?w Soczi podniosło wartość marketingową Kamila Stocha ?dwu-, a może nawet trzykrotnie.

Publikacja: 13.02.2014 21:00

Oznacza to dla sportowca, ale także dla Polskiego Związku Narciarskiego (PZN), z którym skoczek będzie musiał się pieniędzmi podzielić, możliwość zdobycia wyższych kontraktów reklamowych i sponsoringowych. I to niezależnie od tego, czy po pierwszym złocie olimpijskim zdobędzie w ten weekend kolejny medal.

Eksperci są przekonani, że wykorzystanie wizerunku Kamila Stocha będzie dobrą inwestycją marketingową. Po sukcesie sportowym gwałtownie rośnie wartość ekspozycji logotypów sponsorów na stroju zawodnika. Zainteresowanie kibiców, a co za tym idzie mediów spowoduje, że Stoch po powrocie z igrzysk będzie się pewnie pojawiał wszędzie – od telewizji śniadaniowej począwszy na wieczornym show Wojewódzkiego skończywszy. Już sam ten program jest w stanie zapewnić sponsorom, którzy wynegocjują możliwość umieszczenia swego logo na „cywilnym" stroju, 1–2 mln zł tzw. wartości mediowej. Taka jest wartość reklamy na ubraniu sportowca, który przez 15–20 minut w wysoko oglądanym paśmie telewizyjnym rozmawia z dziennikarzem.

Eksperci szacują, że dodatkowa roczna wartość ekspozycji marek sponsorów obecnych na stroju Kamila Stocha może wynieść nawet 20 mln zł. Oczywiście pieniędzmi skoczek będzie musiał się podzielić z PZN. W myśl obowiązujących zasad sportowiec może dysponować wyłącznie powierzchnią reklamową na kasku albo czapce.

W ocenie Leszka Kurnickiego, szefa marketingu PKN Orlen, dla potencjalnego sponsora najkorzystniej byłoby mieć złotego olimpijskiego medalistę na wyłączność. Jednak Kamil jest już związany kilkoma umowami sponsorskim, które mogą mu ograniczać możliwości wchodzenia we współpracę z nowymi markami. – Z pewnością zainteresowanie nowych firm zdobywcą złotego medalu olimpijskiego będzie duże i przy dobrym zarządzaniu swoim wizerunkiem Kamil nie powinien mieć problemów z pozyskaniem jeszcze w tym roku nowych kontraktów na kwotę 0,5–1 mln zł – zaznacza Kurnicki.

Jednym ze sponsorów Związku, a co za tym idzie także naszego złotego skoczka jest Lotos. – Umowa gwarantuje nam umieszczenie logo na rękawach stroju sportowców oraz stójce golfa – wyjaśnia Marcin Zachowicz, rzecznik Lotosu. – Nie możemy jednak wykorzystywać wizerunku Kamila w naszych działaniach marketingowych w trakcie trwania olimpiady – dodaje.

O tym, czy firma będzie zainteresowana sponsorowaniem wyłącznie Stocha po zakończeniu olimpiady, Zachowicz nie chce rozmawiać. – Mamy kontrakt z Polskim Związkiem Narciarskim, z którego jesteśmy bardzo zadowoleni. Każda zainwestowana w sponsoring naszych sportowców złotówka zwraca nam się kilkakrotnie – zapewnia rzecznik.

Kurnicki jest przekonany, że sponsorzy będą się teraz o Stocha bić. – Po rewelacyjnym skoku i zdobyciu złota dla Polski Kamila kochają wszyscy: kibice, media – wyjaśnia szef marketingu PKN Orlen. – To bohater narodowy, który budzi duże pozytywne emocje. A firmy doskonale wiedzą, że sponsoring to najlepszy sposób na transfer tych emocji ze sportowca na markę – dodaje. Sukces skoczka, który kojarzy nam się z logo jakiejś firmy, powoduje, że wzrasta lojalność kibica/klienta do reklamowanej marki. – Działa tu prosty mechanizm przeniesienia – wyjaśnia Kurnicki.

W ocenie ekspertów tak PZN, jak i menedżerowie Stocha, po igrzyskach w Soczi będą mogli zaserwować sponsorom ceny z najwyższej półki. W sumie wartość reklamowa naszego złotego skoczka może – w zależności od przebiegu negocjacji – sięgnąć od 750 tys. do 1,5 mln zł.

Opinie dla „Rz"

Zbigniew Lazar ekspert ds. zarządzania reputacją

Nie odważę się spekulować, ile może być teraz wart nasz medalowy skoczek narciarski Kamil Stoch. To jest zawsze wynik poufnych negocjacji, a kwoty pojawiające się w mediach z reguły różnią się od tych w kontraktach. Jednak wartość reklamowa naszego skoczka wzrosła i mógł to być wzrost nawet o kilkaset procent. Duże firmy, które stać na zainwestowanie sporych pieniędzy w gwiazdę, chętnie to zrobią. Po zdobyciu przez Kamila złota w Soczi to opłacalna inwestycja, bez najmniejszego ryzyka.

Finanse
Jakie fundusze obligacji powinniśmy wybierać?
Finanse
Dlaczego zakupy z odroczoną płatnością mogą stać się pułapką?
Finanse
Polska w ścisłej czołówce. Ten rok ma być dobry
Finanse
Tysiące organizacji społecznych pomaga uchodźcom z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Finanse
Jak Polska walczy z praniem pieniędzy. Najnowsze badanie
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”